رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ آذر ۱۳۸۸

کرزی مخالفان را به صلح دعوت کرد

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان در نخستین درخواست مصالحه، از مخالفان مسلح خواست با کنارگذاشتن سلاح‌شان به برنامه صلح بپیوندند.

کرزی که در مراسمی با حضور معاونانش و شماری از مقامات این کشور به مناسبت عید قربان در ارگ ریاست جمهوری سخن می‌گفت، از سه رقیب عمده انتخاباتی خود نیز دعوت کرد تا در «ساختن» افغانستان سهیم شوند.

وی با «برادر» خطاب کردن طالبان، گفت که امیدوارم «ملا محمد عمر آخند» و دیگر «طالبان ما» برای صلح، امنیت، خوشحالی و ترقی ملت عزیزشان بازگردند.


حامد کرزی(AFP)

رئیس جمهوری افغانستان همچنان از «حزب اسلامی گلبدین حکمتیار» و دیگر اشخاصی که به گفته وی از خاک خود دور هستند و «علیه خاک خود تفنگ برداشته‌اند»، خواست تا دعوت به صلح را بپذیرند.

این در حالی است که مخالفان، هرگونه مذاکره برای صلح را مشروط به خروج نیروهای خارجی کرده‌اند.

کرزی همچنین از عبدالله عبدالله، رمضان بشردوست و اشرف غنی احمدزی که در کابینه قبلی وی به عنوان وزرای خارجه، برنامه‌ریزی و دارایی حضور داشتند و رقیبان اصلی وی در انتخابات ریاست جمهوری، بودند دعوت به همکاری کرد.


جنگجویان طالبان(عکس: زمانه)

گزارش دیگری از افغانستان حاکی است که ملا محمد عمر، رهبر طالبان با انتشار پیامی به مناسبت عید قربان، از آمادگی برای مذاکره مشروط باجامعه جهانی به خاطر حل «مشکلات داخلی مردم افغانستان» خبر داده است.

همزمان رهبر طالبان، گفته است به «شکست مطلق» آمریکایی‌ها و متحدانشان و «کامیابی خود» با توجه به واقعیت‌های عینی موجود در افغانستان باور دارد.

شماری از کارشناسان این پیام را«فریب دهنده» و نشانه «ترس طالبان از آینده» می‌دانند و براین باورند در حالی که ناتو و به ویژه آمریکا در حال افزایش نیرو در افغانستان هستند، توانمندی کنونی طالبان بیشتر به انجام عملیات انتحاری و بمب‌گذاری محدود خواهد شد که انجام این گونه حملات نیز به دلیل افزایش قربانیان غیرنظامی، برای طالبان زیان‌بار است.

به گفته وی، غرب و دولت افغانستان، مذاکره‌ای را آغاز نخواهند کرد که به «اشغال» پایان داده شده و افغانستان مستقل شود، بلکه هدفشان، تسلیم طالبان است و این موضوع «امکان پذیر» نیست.

رهبر طالبان افزوده که اگر آنها دنبال راه حل می‌گردند، باید ابتدا به «اشغال» پایان دهند.

Share/Save/Bookmark