رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ آذر ۱۳۸۸

البرادعی پیشنهاد ایران را رد کرد

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیشنهاد ایران مبنی بر مبادله همزمان سوخت در خاک این کشور را «غیرقابل پذیرش» دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای البرادعی در کنفرانس خبری مشترکی با گوئیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان از ایران خواست که از مقابله هسته‌ای به همکاری تغییر موضع دهد.

وی افزوده که هدف پیشنهاد وی که در قالب توافقنامه وین مطرح شده، کاهش تنش فی مابین و ایجاد فضایی برای مذاکره بوده است.


کنفرانس خبری مشترک البرادعی و وزیرخارجه آلمان(AFP)

به گفته مدیرکل آژانس، حفظ مواد هسته‌ای در داخل ایران، به این هدف منتهی نخواهد شد و بنابراین، «غیرقابل پذیرش» است.

به نوشته رویترز، البرادعی با این حال از کشورهای جهان خواست که در قبال ایران صبور باشند تا بتواند درباره برنامه هسته‌ای خود تصمیم بگیرد، چرا که برنامه اتمی این کشور، تهدیدی آنی برای جهان نیست.

وی که چهار روز دیگر، دوران ریاستش بر آژانس به اتمام می‌رسد، اظهار داشت تا زمانی که ایران به پیشنهاد تامین سوخت، پاسخ ندهد، اوباما قادر به اجرای ابتکار عملش در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نخواهد بود.

البرادعی از کشورهای جهان خواست که در قبال ایران صبور باشند تا بتواند درباره برنامه هسته‌ای خود تصمیم بگیرد

مدیرکل آژانس تاکید کرد که در خصوص پرونده ایران، دست از تلاش نمی‌کشد.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از وزیر خارجه آلمان نوشته که وی امیدوار است که در نشست شورای حکام آژانس که از امروز پنج‌شنبه آغاز می‌شود، از قطعنامه جدید علیه ایران حمایت شود.

وی اظهار داشت که تصویب این قطعنامه، فرصت دیگری را ایجاد می‌کند تا نتیجه مورد نظر بدست آید.

وزیر خارجه آلمان در عین حال افزود که صبر ما نامحدود نیست.

روز گذشته چهارشنبه، خبرگزاری‌ها به نقل از دیپلمات‌های نزدیک به آژانس از آماده‌سازی پیش‌نویس قطعنامه تازه‌ای از سوی قدرت‌های بزرگ در آژانس انرژی اتمی علیه ایران خبر دادند.

وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد که در نشست شورای حکام آژانس، از قطعنامه جدید علیه ایران حمایت شود

در پیش‌نویس این قطعنامه از ایران خواسته شده که ظرف مدت زمان مشخصی، هدف از ساخت تاسیسات فردو در نزدیکی شهر قم را مشخص کند.

این پیش‌نویس همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که اعلام کنند آیا مراکز اتمی دیگری در خاک خود دارند یا خیر.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده بود که منظور جمهوری اسلامی از «تضمین‌های عینی» غرب، مبادله همزمان سوخت در خاک ایران است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرده که ایران در ازای ۱۲۰۰ کیلو اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد، اورانیوم مورد نیاز مرکز تحقیقات اتمی تهران را به واسطه فرانسه از روسیه تحویل بگیرد.

Share/Save/Bookmark