رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ آذر ۱۳۸۸

بان: مردان خشونت علیه زنان را نفی کنند

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل خواستار اجماع جهانی مردان برای رفع خشونت علیه زنان شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها آقای بان که به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان، بیانیه‌ای صادرکرده است، همچنین از مردان خواست که در این همکاری جهانی، مشارکت داشته باشند.

۱۰ سال از زمان نام‌گذاری ۲۵ نوامبر به عنوان روز بین‌المللی محو خشونت علیه زنان در مجمع عمومی سازمان ملل می‌گذرد.

وی افزوده است که تا زمانی که ما مردان و پسران، اعمال خشونت علیه زنان را تحمل می‌کنیم، این نوع خشونت از میان نمی‌رود.

بان کی‌مون، تجربه ۷۰ درصد زنان در مورد خشونت‌های فیزیکی و جنسی از سوی مردانی مثل همسر، محارم و مردان آشنای دیگر را غیرقابل قبول دانست.


وی از همه مردان جهان از پیر و جوان خواست که به شبکه مردانی که به تبلیغ الگوی رفتار درست با زنان می‌پردازند، بپیوندند و سکوت خود در خصوص خشونت علیه زنان را بشکنند.

این شبکه در حال حاضر ۱۴ عضو دارد؛ خوزه لوئيس رودريگز زاپاترو نخست وزیر اسپانیا، فرانکو فراتینی نخست وزیر ایتالیا، پائولو کوئیلو نویسنده برزیلی و دزموندو توتو برنده صلح نوبل از آن جمله‌اند.

بان کی‌مون گفته است که این افراد به خاطر اثبات مخالفتشان با خشونت علیه زنان انتخاب شده‌اند و وی امیدوار است که تعداد اعضای این گروه افزایش یابد.

دبیرکل سازمان ملل افزوده است که همکاری سران سیاسی، مذهبی و فرهنگی جهان، این سازمان را به محو خشونت علیه زنان و دختران امیدوار کرده است.

تعداد بسیاری از زنان جهان در معرض انواع خشونت‌های فیزیک، روانی و جنسی هستند. رایج‌ترین شکل خشونت علیه زنان، خشونت‌های خانگی است که از سوی نزدیکان مذکرشان صورت می‌گیرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خشونت یک نوع بیماری روان است. تا اینگونه مردانِ زن آزار ، سلامت روان پیدا نکنند . اذیت و آزار شان به زنان ادامه خواهد داشت . درمانشان هم چندان آسان نیست که ریشه در تاریخ و سنن دارد.در هرحال امیدوار به روزی هستیم که اینگونه مردان به دانش انسانیت آگاهی پیدا بکنند و دست از زن آزاری که بنوعی خود آزاری است دست بردارند.

-- نادره ، Nov 25, 2009 در ساعت 03:00 PM

باید علت ها را بشناسیم و با آن مبارزه کنیم.
علت خشونت مردان علیه زنان چیست؟
- برتری جویی ذاتی جنس مذکر؟
- تربیت غلط در دوران کودکی ؟
- محیط اجتماعی ؟
- جانبداری قوانین ؟

به نظر من جنس مرد ذاتأ تمایل به سرپرستی دارد. این را در رفتار یک خروس و مرغ خانگی هم میتوان دید.
اما همان خروس ، حامی مرغ هم هست و برایش غذا می آورد . اصلا خیلی جالب است که مردان برای یاد گرفتن طرز رفتار با خانمها یک روز وقت بگذارند و در یک روستا برای چند ساعت به رفتارهای این جانواران خیره شوند.

من این کار را کرده ام. به نظر من خشونت مردان ما از «خود کوچک بینی» ، نداشتن « اندوخته کافی از افتخارات» ، «تلاش برای مخفی کردن کاستی های خود» و مواردی از این قبیل است.
زنان باید راههایی را در پیش بگیرند که این خشونت کنترل و مهار شود 
- ابتدا زنان باید حقوق خود را بشناسند و به زنان دیگر بشناسانند.
- زنان باید مردان را روان شناسانه تربیت کنند. یعنی افتخارات کوچک آنها را بزرگ کنند. در مواردی که خودشان از عهده چیزی بر می آیند ، آنرا به مرد بسپارند تا مردانگی اش برآورده شود و یک سری کارهای دیگر که در حد این کامنت مجالش نیست.
اگر این بحث را مفید میدانید با دیگران صحبت کنید تا علتها و راهکار ها هر چه بیشتر برایتان روشن شود. کتب مفیدی در این باره هم به فارسی و بخصوص به انگلیسی وجود دارد.
این کتب را از اینترنت هم میتوانید مجانی دانلود کنید.
یک مرد

-- ایرانی ، Nov 25, 2009 در ساعت 03:00 PM