رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ آذر ۱۳۸۸

بازداشت یک فعال حقوق زنان در اصفهان

دادگاه انقلاب اصفهان، قرار بازداشت مهرنوش اعتمادی، از فعالان کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز را تمدید کرد.

این فعال حقوق زنان، دوم آذرماه در منزل شخصی خود بازداشت شد. ماموران امنیتی با تفتیش منزل این فعال کمپین یک میلیون امضا، شماری از کتاب‌ها، جزوه‌های آموزشی و کیس کامپیوتر وی را توقیف کردند.

خانم اعتمادی در روزهای گذشته بارها به صورت تلفنی احضار و تهدید شده بود.

وی در تماس تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به زندان دستگرد اصفهان خبر داده ‌است. با گذشت سه روز از بازداشت این فعال حقوق زنان، هنوز اطلاعی از اتهامات وارد شده به وی در دست نیست.

با گذشت سه روز از بازداشت این فعال حقوق زنان، هنوز اطلاعی از اتهامات وارد شده به وی در دست نیست

مهرنوش اعتمادی از نخستین اعضای کمپین یک میلیون امضا است. وی همچنین در رابطه با مبارزه با خشونت علیه زنان فعالیت می‌کند.

از آغاز به کار کمپین یک میلیون امضا در پنجم شهریور ۱۳۸۵ تاکنون، ۵۰ نفر از اعضای این کمپین بازداشت شده و بیش از ۱۵ نفر احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

در روزهای گذشته، تلویزیون دولتی ایران با پخش برنامه‌ای به نام «فمنیسیم و جنگ علیه خانواده» اتهاماتی را متوجه فعالان حقوق زنان در ایران کرده ‌است. در این برنامه چند قسمتی، بخش‌هایی از فیلم‌های شخصی جلسات جنبش زنان ایران به صورت مونتاژ شده، نمایش داده شده‌ است.

به گفته برخی فعالان حقوق زنان، این تصاویر در جریان تفتیش اموال شخصی و دفاتر اعضای جنبش زنان از سوی ماموران امنیتی توقیف شده است.

بازداشت اعتمادی در حالی صورت گرفته که روز گذشته، دادگاه تجدیدنظر، حکم تبرئه سارا ایمانیان و ناهید کشاورز از اعضای کمپین یک میلیون امضا را صادر کرد

بازداشت اعتمادی در حالی صورت گرفته که روز گذشته، دادگاه تجدیدنظر، حکم تبرئه سارا ایمانیان و ناهید کشاورز از اعضای کمپین یک میلیون امضا را صادر کرد.

این دو فعال حقوق زنان، ۱۳ فروردین سال ۱۳۸۶ هنگام جمع‌آوری امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز بازداشت شده بودند. دادگاه بدوی، این دو نفر را به حبس تعلیقی محکوم کرده بود.

کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز، حرکت گروهی از فعالان حقوق زنان است که در نظر دارند یک میلیون امضا برای درخواست تغییر برخی قوانین حوزه زنان و ارائه آن به نمایندگان مجلس جمع‌آوری کنند.

این کمپین با روش چهره به چهره و گفتگوی مستقیم با مردم، فعالیت می‌کند و اعضای آن در بسیاری از شهرهای ایران فعال هستند.

کمپین یک میلیون امضا در سه سال گذشته جوایز بین‌المللی بسیاری را از آن خود کرده‌ است.

Share/Save/Bookmark