رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ آذر ۱۳۸۸

هشدار نسبت به افزایش برخوردها با دانشجویان

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، بازداشت «خودسرانه» و محاکمه تعداد زیادی از دانشجویان را نشانه «سرکوب زود‌هنگام» اعتراض‌ها در روز ۱۶ آذر دانست.

براساس گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، در ایران طی هفته‌های اخیر، برخی از فعالان دانشجویی در بابل، چهارمحال و بختیاری، شیراز، ایلام، کرمانشاه، قزوین، و تهران در دانشگاه آزاد، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و علم و صنعت بازداشت شده‌اند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته که «سرکوب گسترده دانشجویان، برای ساکت کردن جنبش دانشجویی در پیش است.»


به گفته آقای قائمی، «این سرکوب نه تنها حقوق (دانشجویان) را نقض می‌کند، بلکه تحصیل و زندگی خانوادگی آنها را هم مختل می‌کند.»

در ایران پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، فشار‌ها بر فعالان دانشجویی و مدنی افزایش یافته است، اما نگرانی‌ها از ادامه اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ۲۲ خرداد ماه در دانشگاه‌ها باعث شده تا فشار‌ها بر دانشجویان بیش‌تر از گذشته شود.

طی پنج ماه گذشته، ده‌ها دانشجو با حمله گروهی لباس شخصی به خوابگاه آنها در تهران و اصفهان، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و زخمی شدند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که «حقوق دانشجویان برای شرکت آزادانه در تجمع روز ۱۶ آذر را رعایت کنند»

تعداد دیگری از آنها نیز از سوی پلیس یا ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند که از سرنوشت برخی از آنها اطلاعی در دست نیست.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در بیانیه خود، خواستار آزادی فوری همه دانشجویانی شده که در ماه‌های اخیر بازداشت شده‌اند.

این کمپین همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که «حقوق دانشجویان برای شرکت آزادانه در تجمع روز ۱۶ آذر را رعایت کنند.»

روز ۱۶ آذر در ایران به نام روز دانشجو شناخته می‌شود و همه‌ساله در چنین روزی، مراسم‌های دانشجویی گوناگونی برگزار می‌شود.

معترضان به نتیجه انتخابات اعلام کرده‌اند که در این روز همچون روز‌های قدس و ۱۳ آبان، با حضور در خیابان‌ها به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.

پلیس اعلام کرده که در این روز با هرگونه تجمع غیرقانونی برخورد خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark