رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ اسفند ۱۳۸۸

خودسوزی ۱۰۰ زن طی هشت ماه در افغانستان

وزارت بهداشت افغانستان از ۶۴ مورد خودسوزی زنان در هرات، ۱۷ مورد در کابل و ۱۹ مورد در دیگر ولایات این کشور طی هشت ماه گذشته خبر داد.

این آمار در آستانه روز جهانی محو خشونت با زنان اعلام شده است.

خشونت‌های خانوادگی و افسردگی زنان در افغانستان، در حالی سبب گرایش آنها به خودسوزی در این کشور شده که گفته می‌شود از هر صد معتاد، ۱۳ تن زن هستند.

محمد امین فاطمی، وزیر بهداشت افغانستان می‌گوید که بین ۶۰ تا ۶۸ درصد زنان در این کشور، دچار افسردگی و مشکلات روانی هستند.

مسئولان اداره بهداشت هرات در گفتگو با زمانه، از افزایش ۱۰ درصدی ثبت خودسوزی‌ها در بیمارستان تخصصی سوختگی این شهر خبر دادند که ۳۷ مورد آن، منجر به مرگ شده است.


خودسوزی زن افغان

محمد عارف جلالی، معاون بیمارستان سوختگی هرات هم گفته که بیشتر افرادی که دست به خودسوزی زده‌اند را زنان بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال تشکیل می‌دهند.

۶۵ درصد این افراد از حومه شهر هرات، ۲۵ درصد از سطح شهر، ۱۵ درصد از ولایات غرب افغانستان(هم‌مرز با ایران) و از ولایت جنوبی هلمند هستند.

دو مورد از سوزاندن زنان جوان توسط نزدیکانشان نیز ثبت شده است.

همچنین، چهار مورد خودسوزی مردان در این مدت در هرات به ثبت رسیده است.

دو سال پیش از این و در پی افزایش شمار خودسوزی زنان در هرات، نخستین بیمارستان تخصصی سوختگی افغانستان به کمک آمریکا و فرانسه ساخته شد و همزمان برنامه‌های تبلیغاتی زیادی برای کاهش گرایش به خودسوزی در این ولایت راه‌اندازی شد.


گردهمایی برای مبارزه با خشونت علیه زنان(عکس‌ها از زمانه)

در حالی که مسئولان می‌گویند پدیده خودسوزی زنان به شکل «چشم‌گیری» کاهش یافته است، اما کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرده در سال جاری بیش از ۷۰۰ مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است.

ثریا دقیقی، یکی از مسئولان امور زنان در کمیسیون حقوق بشر افغانستان، علت عمده خشونت‌ها علیه زنان به ویژه خودسوزی را، «تداوم فقر فرهنگی و اقتصادی، رسوم سنتی و دسترسی نداشتن به عدالت» می‌داند.

به گفته وی، اکنون شمار خودسوزی زنان در شهر هرات که بیشترین درصد خودسوزی را در طول سال‌های گذشته داشته، به دلیل افزایش آگاهی خانواده‌ها کاهش یافته، اما دامنه این پدیده منفی همچنان در نواحی اطراف گسترده است.

با این حال، وزیر بهداشت افغانستان می‌گوید برای مقابله با این وضع، قانونی تدوین شده که بعد از تصویب در شورای ملی، اجرایی خواهد شد.

بر اساس این قانون، کسانی که اقدام به خشونت علیه زنان کنند و یا مانع از کار و فعالیت آنان ‌شوند، تا شش ماه زندانی خواهند شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ایا روزی میشود که این عدالت شامل ما زنان افغانستانی بشود

-- lina ، Mar 6, 2010 در ساعت 07:30 AM