رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ آبان ۱۳۸۸

البرادعی: ایران پاسخ نهایی را نداده ‌است

مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی می‌گوید که ایران هنوز «پاسخ نهایی» را به پیشنهاد «منحصر به‌فرد» آژانس ارائه نکرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد البرادعی امروز جمعه در این رابطه افزود: «ما هیچ پاسخ کتبی از ایران دریافت نکرده‌ایم، البته پاسخی شفاهی گرفته‌ایم که عملاً‌ می‌گوید همه مواد باید در داخل بماند تا هنگامی که ایران سوخت را دریافت کند.»

وی افزود: «این از دید من، نمونه‌ای از بی‌اعتمادی شدید است.»


رویترز

آقای البرادعی به ایران پیشنهاد کرده تا دو سوم اورانیوم با غنای پایین خود را با میله‌های سوخت هسته‌ای مبادله کند. وی می‌کوشد از این راه، امکان استفاده‌های احتمالی نظامی از اورانیوم را در ایران کم کند تا از نگرانی‌های غرب کاسته شود.

مدیرکل آژانس در ادامه سخنانش گفت: «راستش را بخواهید معتقدم که الان کاملاً نوبت ایران است که پا پیش بگذارد. امیدوارم که آنان این فرصت منحصر به‌فرد و گذرا را از دست ندهند. امیدوارم که تا پایان امسال به توافقی برسیم.»

گزارش‌های دیگر نیز حاکی است که قدرت‌های بزرگ جهانی امروز جمعه در بروکسل بلژیک گرد هم آمده‌اند تا در مورد آخرین تحولات گفتگوهای هسته‌ای ایران با یکدیگر تبادل نظر کنند. این دیدار پس از هشدار باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده به ایران تشکیل می‌شود.

البرادعی: پاسخی شفاهی گرفته‌ایم که عملاً‌ می‌گوید همه مواد باید در ایران بماند تا هنگامی که این کشور سوخت را دریافت کند. این از دید من نمونه‌ای از بی‌اعتمادی شدید است

باراک اوباما به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده‌ است که «آماده عواقب تصمیم خود باشند» و واشینگتن و متحدانش، به زودی مذاکرات برای افزایش تحریم‌ها علیه این کشور را آغاز خواهند کرد.

البرادعی امروز در این باره گفت: «بیزارم از این‌که ببینم مجدداً به سوی تحریم‌ها برگردیم. تحریم‌ها در بیشتر موارد تنها به آسیب‌پذیرها و بی‌گناهان لطمه می‌زند. تحریم، واقعاً مسائل را حل نمی‌کند.»

وی افزود: «تحریم به رویارویی بیشتر می‌انجامد. این باعث می‌شود تا ایران احتمالاً قدام‌های تحریک‌آمیز بیشتری انجام بدهد. ما هر کاری ممکن باشد برای جلوگیری از این کار انجام خواهیم داد.»

وی در دامه ایران را «دروازه ثبات خاورمیانه» و منطقه نامید و از جامعه جهانی خواست تا برای عادی‌سازی روابط خود با این کشور اقدام کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بامید روزی که تصویر البرادعی را دررسانه ها نبینیم .

-- Ahmad ، Nov 20, 2009 در ساعت 02:00 PM