رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ آبان ۱۳۸۸

«ناقضان حقوق زندانیان محاکمه شوند»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، با صدور بیانیه‌ای خواستار محاکمه مقامات مسئول در «نقض قوانین کشوری و بین‌المللی» در مورد پرونده‌های زندانیان عقیدتی از جمله اعضای دانش‌آموختگان ادوار تحکیم وحدت شد.

این کمپین با محکوم کردم «نقض حقوق» اعضای سازمان دانش‌آموختگان ادوار از مقامات ایران خواست که همه زندانیان عقیدتی، از جمله اعضای سازمان دانش‌آموختگان ادوار را آزاد کنند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید: «هدف از آزار و اذیت اعضای این سازمان مشخصاً این است که مانع از این شوند که نسل جدید ایرانیان آزادانه بیندیشند و با هم کار کنند.»


در این بیانیه آمده ‌است: «در حالی که اعضای سازمان دانش‌آموختگان ادوار، همچنان در بازداشت هستند و مورد بدرفتاری، دارسی‌های ناعادلانه و احکام زندان قرار می‌گیرند، مقامات ایرانی، یکی دیگر از اعضای رهبری سازمان دانش‌آموختگان ادوار را بازداشت و سخنگوی آن را به هشت سال زندان محکوم کردند.»

این بیانیه با اشاره به ادامه بازداشت احمد زیدآبادی، دبیر سازمان دانش‌آموختگان ادوار، می‌افزاید که وی به علت فشارها به‌ شدت از نظر جسمی و روحی ضعیف شده و سلامتی او در خطر است.

همسر آقای زیدآبادی به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته‌ است: «در حالی که قاضی پرونده زیدآبادی پس از دادگاه، دستور آزادی او را به قید وثیقه صادر کرد و وثیقه نیز تودیع شده‌ است، و قاضی پرونده سه بار دستور آزادی او را به زندان فرستاده ‌است، مسئولین زندان همچنان از آزادی او سر باز می‌زنند.»
احمد زیدآبادی چهار ماه پیش بازداشت شده و دادگاه، وی را به «تبانی و تجمع علیه نظام» متهم کرده‌ است.

«هدف از آزار و اذیت اعضای این سازمان مشخصاً این است که مانع از این شوند که نسل جدید ایرانیان آزادانه بیندیشند و با هم کار کنند»

فاطمه آدینه‌وند، همسر عبدالله مومنی نیز به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته که همسرش از دسترسی به وکیل محروم است و حکم زندان به خود او در زندان ابلاغ شده‌ است.
به گفته خانم آدینه‌وند، عبدالله مؤمنی مجبور شده ‌است اعلام کند که به وکیل نیازی ندارد.

دادگاه انقلاب، مؤمنی را به شش سال حبس به خاطر «شرکت در اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری» و دو سال حبس برای پرونده قبلی وی محکوم کرده ‌است. وی پیش از این در یک پرونده دیگر متهم به «به خطر انداختن امنیت ملی» شده بود.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید بر اساس گزارش‌های رسیده به این کمپین، حسن اسدی زیدآبادی، عضو دیگر ادوار تحکیم در سلول انفرادی به ابعاد یک در دو متر نگهداری می‌شود. این فعال دانشجویی، ۱۲ آبان‌ماه بازداشت شده و اطلاعی از اتهامات وارده بر وی نیست.

با بازداشت کوهزاد اسماعیلی، مسئول شعبه گیلان ادوار، شمار اعضای زندانی ادوار تحکیم وحدت به ۹ نفر رسید.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید بر اساس گزارش‌های رسیده به این کمپین، حسن اسدی زیدآبادی، عضو دیگر ادوار تحکیم در سلول انفرادی به ابعاد یک در دو متر نگهداری می‌شود

کوهزاد اسماعیلی، مسئول شعبه گیلان ادوار، ۲۵ آبان ‌ماه جاری بازداشت شد. این فعال دانشجویی که به تازگی پس از ۲۰ روز بازداشت، آزاد شده بود، برای اجرای چهار ماه حکم حبس به زندان منتقل شده‌ است.

شنبه ۲۳ آبان ماه نیز سلمان سیما، عضو کمیته سیاسی ادوار از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. ماموران وزارت اطلاعات پس از تفتیش منزل و توقیف وسایل شخصی و رایانه او، این عضو ادوار تحکیم وحدت را به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. سلمان سیما در تیرماه سال گذشته نیز به مدت ۴۰ روز در بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت بود.

بازداشت عباس حکیم‌زاده، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در روز پنج‌شنبه از دیگر فشارهای وارده بر فعالان دانشجویی است.

در جریان اعتراضات اخیر به نتیجه انتخابات و رخدادهای پس از آن، شمار زیادی از دانشجویان بازداشت شده‌اند.

Share/Save/Bookmark