رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ آبان ۱۳۸۸

هشدار هاشمی رفسنجانی به آمریکا و غرب

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به آمریکا و غرب هشدار داد چنانچه سیاست‌های آنها درباره برنامه هسته‌ای ایران تغییر نکند، تهران به فعالیت‌های اتمی‌اش ادامه خواهد داد.

آقای هاشمی گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز موظف است اورانیوم مورد نیاز ایران برای کاربرد‌های تحقیقاتی را تامین کند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز چهارشنبه در دیدار با ماگنوس ورنشتد، سفیر سوئد در ایران اظهار داشت: «سکوت و حمایت» غرب و آمریکا از برنامه‌های هسته‌ای-نظامی اسرائیل، دلیلی بر «ادعاهای واهی آن‌ها در جهت دفاع از صلح و امنیت» است.


هاشمی در دیدار با ماگنوس ورنشتد، سفیر سوئد در ایران

اظهارات هاشمی پس از آن بیان می‌شود که منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران، صبح امروز چهارشنبه اعلام کرد که تهران اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را به «خارج» منتقل نخواهد کرد.

پیش‌نویس توافقنامه وین پیشنهاد کرده که ایران ۷۵ درصد از اورانیوم خود که با خلوص ۳.۵ درصد غنی کرده را در اختیار روسیه قرار دهد و به ازای آن، اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۱۹.۷۵ از این کشور دریافت کند.

علی‌اصغر سلطانیه سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز شامگاه چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت که تهران برای شرکت در دور نهایی مذاکرات تبادل سوخت، «تضمین صد درصد» می‌خواهد.

هاشمی می‌گوید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظف است اورانیوم مورد نیاز ایران برای کاربرد‌های تحقیقاتی را تامین کند

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای سلطانیه پس از پایان نشست توجیهی آژانس در مورد جدیدترین گزارش البرادعی درباره فعالیت هسته‌ای ایران، در پاسخ به سئوالی درباره سرنوشت مذاکرات وین گفت: «البته که ما سوخت می‌خواهیم، اما سوخت تضمین شده.»

وی افزود: «ما برای گفتگوهای نهایی آماده هستیم، اما نیازمند تضمینی صد درصدی هستیم و آژانس نیز باید تعهدات و انتظارات را اجرا کند.»

سلطانیه اظهار داشت به دلیل «بدقولی» کشور‌های غربی در گذشته برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، ایران حق دارد به این کشور‌ها اطمینان نداشته باشد.

انتقاد از سیاست‌های آمریکا و غرب
اکبر هاشمی رفسنجانی در این دیدار همچنین از سیاست‌های آمریکا و غرب در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، وضعیت حقوق بشر و مسائل منطقه‌ای انتقاد کرد.

آقای هاشمی گفت که رفتار‌های اخیر دولت آمریکا ادامه همان رفتار‌های دولت‌ سابق و حتی «بدتر» از آن است.

اظهارات هاشمی یک هفته پس از آن‌که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، قانون تحریم‌های ایران را برای یک‌سال دیگر تمدید کرد و مقام‌های قضایی این کشور از تلاش‌ها برای مصادره اموال بنیاد علوی خبر دادند، بیان می‌شود.

«وضعیت حقوق بشر و دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران به مراتب مطلوب‌تر از بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه است»

به گفته هاشمی، «رفتار دولت فعلی آمریکا در تضاد با سیاست وعده داده شده، مبنی بر تغییر» است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ۲۴ آبان ماه در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای توقیف اموال بنیاد علوی، سیاست‌های مقام‌های این کشور علیه ایران را «خصمانه» توصیف کرده بود.

آقای لاریجانی گفته بود: «اقدامات اخیر آمریکا علیه ملت ایران، ثابت می‌کند که هیچ تغییری در این چارچوب به وجود نیامده است.»

آقای هاشمی در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت که آمریکا و غرب به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی جمهوری اسلامی و ذخایر عظیم انرژی آن، قصد گسترش نفوذ به ایران را دارند، اما مردم ایران «قطعا زیر بار فرمانبری و وابستگی دوباره نخواهند رفت.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با انتقاد از برخوردهای «دوگانه غرب» در خصوص وضعیت حقوق بشر در جهان گفت: «وضعیت حقوق بشر و دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران به مراتب مطلوب‌تر از بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هاشمی خود رفتار دوگانه دارد مانند دزد بغداد که خود نیز صدا می زد دزد ، دزد!

-- حسین ، Nov 18, 2009 در ساعت 07:07 PM

پدرجان،
در شرایطی که دولت برآمده از کودتا در اعمال کثیف ترین و ضد بشری ترین اقدامات سرآمد جهان گشته و رهبر جنایتکار کودتا نیز جنابعالی را حتی از خواندن نماز هم بازداشته و بزودی حذف خواهد نمود، هشدار به غرب درخصوص برنامه مشکوک اتمی ایران و انتقاد غزب ار نقض حقوق بشر ایران کاری خنده دار است.
شما اگر توان دارید به اصحاب حکومت ایرا هشدار دهید...

-- زوربای یونانی ، Nov 18, 2009 در ساعت 07:07 PM

هاشمی رفسنجانی خودش معمار این وضع است! خودش خامنه ای قاتل و خونخوار را سر کار آورده، خودش در تمامی سرکوبهای این سی ساله هم آمر بوده و هم مجری حالا هم همینکاره است، تنها مسئله اش جنگ قدرت است همین. انتظار دیگری از او نداشته باشیم، فقط فرق او این است که در تاریکی حرکت می کند. «فیتیله ها پایین بکشید » تا قاتلان در تاریکی شب متواری شوند از حرفهای او ست « ببرید رویشان را کم کنید» از حرفهای اوست. ولی اینها که فرزندان مخلوط او و خامنه ای و امام زمانند روراست چوب جارو و باتوم را در مقعد زندانیان شکستند و پزشک گریان و شاهد ماجرا را هم بقول خودشان «احمدکشانش » کردند یعنی مثل احمد خمینی کشتندش! و چه خوب که هاشمی بجای پرداختن به اینهمه جنایت و تجاوز که حیرت آدمکش ترین های جهان را هم برانگیخته هاشمی از آن دفاع می کند! به نظر من این بسیار خوب است تا همه از این مرد پیر ... ناامیدتر شوند.

-- بدون نام ، Nov 19, 2009 در ساعت 07:07 PM

اكبر آقا، حالا ديگه اصلا معلوم نيست كدام طرفي هستي؟! البته از همان اول معلوم بود كه با مردم ايران نيستي.

-- باستان ، Nov 19, 2009 در ساعت 07:07 PM

رهبری فرمان قتل یک مهره ی سوخته را داده است! علی کردان باید بمیرد! آقای کردان تیتر دکترای خود را از دست امام زمان دریافت کرده بود اما مهر و نام و نشان دانشگاه آکسفورد و هاروارد و سووربان را داشت، این دانشگاه ها همگی از ترس بمب گذاری امام زمان را برسمیت شناختند!
اما گویا گندش در آمده و کردان باید مـُردان شود!

-- بدون نام ، Nov 19, 2009 در ساعت 07:07 PM

حرف های کلیشه ای و همیشگی .این بیماری است .

-- sadegh ، Nov 19, 2009 در ساعت 07:07 PM

آدم دورویی هست! در گوهر درونی این آدم دورویی هست

-- مسعود ازپارس ، Nov 19, 2009 در ساعت 07:07 PM