رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ آبان ۱۳۸۸

افزایش حملات به مدارس افغانستان

در سال جاری، ۶۱۸ حمله «تروریستی» به مدارس افغانستان صورت گرفته که مانع از دسترسی نزدیک به ۳۷۰ هزار دانش‌آموز به آموزش شده است.

سلیمان کاکر، معاون وزارت آموزش و پرورش افغانستان می‌گوید طی این حملات که در شماری از موارد با تخریب مدارس همراه بوده، دانش‌آموزان و آموزگاران ضمن تهدید به ترک مدرسه، ربوده و یا حتی به قتل رسیده‌اند.

بیشتر این حملات در ولایات ارزگان، قندهار، هلمند، زابل، پکتیکا و غزنی رخ داده است و هم‌اکنون ۵۵۰ مدرسه به این دلیل در این مناطق تعطیل هستند.


دانش‌آموزان افغان(عکس‌ها از زمانه)

۴۰ درصد مدارس مسدود شده، دخترانه، ۳۲ درصد مدارس مختلط و ۲۸ درصد مدارس پسرانه بوده‌ است.

با این‌که مقام‌های افغان به طور مشخص از عوامل این تهدیدها وحملات نام نبرده‌اند، اما باور عمومی بر این است که «طالبان» در این اقدامات «ضدفرهنگی و تربیتی» نقش دارد.

پخش شبنامه‌ها، پرتاب بمب دستی و حتی پاشیدن اسید بر روی دانش‌آموزان دختر، نمونه‌های دیگری از این تهدیدها هستند که با آتش زدن، تخریب مدارس و یا بمب‌گذاری در اماکن تربیتی ادامه یافته است.

این تهدیدها، مانع از حضور حدود ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس و خانه‌نشینی دست‌کم ۱۷۲ هزار دانش‌آموز به دلیل بسته بودن مدارس شده است.


در تازه‌ترین مورد، روز گذشته یک دبیرستان پسرانه در منطقه «مساو» شهرستان «پشت رود» ولایت فراه در غرب افغانستان آتش زده شد.

مسئولان محلی به زمانه گفتند، طالبان با استفاده از بمب‌های آتش‌زا، مدرسه را آتش زدند که در نتیجه آن، میزها، صندلی‌ها و تهدادی کتاب در دست‌کم هشت کلاس از بین رفت.

ایجاد «شوراهای مردمی دفاع از مدارس»، طرحی است که از سوی دولت افغانستان به منظور مقابله با تهدید و حملات طالبان صورت گرفته است.

معاون وزارت آموزش و پرورش افغانستان می‌گوید، با ایجاد این شوراها ۲۱۷ مدرسه‌ای که به خاطر تهدید و حملات شورشیان مسدود شده بود، دوباره بازگشایی شده‌اند.

بنابر آمار وزارت آموزش و پرورش افغانستان، درحال حاضر ۷.۳ میلیون دانش‌آموز دختر و پسر در بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ مدرسه در این کشور، آموزش می‌بینند.

Share/Save/Bookmark