رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ آبان ۱۳۸۸

حمله راکتی در افغانستان قربانی گرفت

پرتاب موشک با هدف کشتن فرمانده ارشد نظامیان فرانسوی در افغانستان، منجر به جان باختن ۱۲ غیرنظامی و زخمی شدن ۳۸ تن دیگر شد.

ژنرال مارسل دوارت، فرمانده ارشد نظامیان فرانسوی مستقر در افغانستان گفت که شورشیان دو راکت را به سوی محل برگزاری نشست مشترک نظامیان با شماری از بزرگان محلی در شهر «تگاب» شلیک کردند که در فاصله ۲۰۰ متری به یک بازار اصابت کرد.

مقامات محلی می‌گویند فرمانده ارشد نظامیان فرانسوی هنگام برخورد این راکت‌ها، در نشستی با حضور ۴۰ تن از بزرگان محلی در مورد عملیات «پاکسازی» منطقه تگاب از وجود شورشیان بحث و گفتگو می‌کرده است.

این عملیات روز گذشته به صورت مشترک با ارتش افغانستان راه‌اندازی شده بود تا امنیت لازم برای ساخت یک جاده ارتباطی فراهم شود.

مسئول اداره امنیت فرماندهی پلیس ولایت کاپیسا گفته است که ده‌ها غیرنظامی از جمله کودکان خردسال، در اثر اصابت این راکت‌ها کشته و یا زخمی شده‌اند، اما هنوز شمار دقیق قربانیان مشخص نیست.


AP

یکی از ساکنان تگاب که شاهد این ماجرا بوده، به خبرنگار زمانه گفته که اجساد دست‌کم ۲۵ نفر ازمردم را که بیشتر رهگذران و بازاریان بودند، دیده است.

به گفته وی، حدود ۳۰ تن نیز مجروح شده بود که توسط سربازان خارجی به بیمارستان ناتو منتقل شدند.

باوجود اظهارات مقام‌های افغان و فرانسوی، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان می‌گوید که این حمله از سوی این گروه صورت نگرفته است.

فرانسه، حدود سه هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد که بیشتر آنها در ولایت کاپیسا و منطقه سروبی در شمال شرق کابل مستقر هستند.

دو ماه قبل، دو سرباز فرانسوی در اثر انفجار مین کنار جاده در منطقه تگاب کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند.

دره تگاب در ۷۵ کیلومتری شمال کابل، از جمله مناطق ناامن به شمار می‌رود که محل فعالیت شورشیان طالبان و افراد «حزب اسلامی» گلبدین حکمتیار است که همواره با دولت افغانستان و نظامیان خارجی درگیر جنگ هستند.

Share/Save/Bookmark