رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ آبان ۱۳۸۸

واکنش ایران و آمریکا به گزارش البرادعی

مقام‌های ایران و آمریکا برداشت‌های متفاوتی از آخرین گزارش محمد البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دارند.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش آقای البرادعی را «تکراری و خسته‌کننده» توصیف کرده و در مقابل، ایان کلی سخنگوى وزارت امور خارجه آمریکا گفته که ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل نکرده است.


AFP

گزارش محمد البرادعی، شب گذشته در هفت صفحه به ۳۵ عضو شورای حکام آژانس ارائه شد. در این گزارش نسبت به فعالیت‌های اتمی ایران ابراز نگرانی شده است.

آقای سلطانیه ساعتی پس از انتشار این گزارش در گفتگویی با خبرگزاری فارس، محتوای آن را همانند گزارش‌های قبلی آژانس توصیف کرده است.


احمدی‌نژاد در تاسیسات هسته‌ای نطنز(AFP)

این مقام ایرانی همچنین افزوده که یافته‌های بازرسان آژانس از مرکز اتمی «فردو»، با گزارش ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «کاملا مطابقت» دارد.

این در حالی است که آژانس اعلام کرده که در مورد هدف ساخت مرکز غنی‌سازی «فردو» پرسش‌هایی وجود دارد که تهران باید به آنها پاسخ دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز ساعاتی پس از انتشار گزارش البرادعی اعلام کرد که ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل نکرده است و واشینگتن فشار‌های خود علیه جمهوری اسلامی در این خصوص را افزایش خواهد داد.

ایان کلی گفته که «ایران باید به جهان نشان دهد که عضوى مسئولیت‌پذیر در جامعه جهانى است.»

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، گزارش البرادعی را «تکراری و خسته‌کننده» توصیف کرده و در مقابل، ایان کلی سخنگوى وزارت خارجه آمریکا گفته که ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل نکرده است

جمهوری اسلامی، ۳۰ شهریور ماه در نامه‌ای به آژانس، برای نخستین‌بار وجود دومین مرکز غنی‌سازی خود را در نزدیکی شهر قم تائید کرد.

ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین در واکنش به تائید تهران، ایران را به ساخت «مخفیانه» تاسیسات هسته‌ای و «نقض» مقررات بین‌المللی متهم کرده‌اند.

غرب بیم آن دارد که برنامه‌های هسته‌ای ایران منجر به دستیابی تهران به بمب هسته‌ای شود، اما مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که هدف فعالیت‌های هسته‌ای ایران «صلح‌آمیز» است.

ایران و غرب بیش از پنج سال است که درباره برنامه‌های هسته‌ای تهران مذاکره می‌کنند. ماحصل این مذاکرات، صدور چهار قطعنامه و اعمال سه دوره تحریم‌ علیه جمهوری اسلامی بوده است.

تهران با این وجود اعلام کرده که همچنان به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و تحریم‌ها تاثیری بر تصمیمش نخواهند گذاشت.

Share/Save/Bookmark