رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ آبان ۱۳۸۸

هشدار اوباما و مدودف به مقام‌های ایران

باراک اوباما و دیمیتری مدودف روسای جمهوری آمریکا و روسیه به ایران هشدار دادند فرصتی که جامعه بین‌الملل برای حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای این کشور در اختیار آنها قرار داده، در حال اتمام است.

این در حالی است که برخی مقام‌های ارشد ایالات متحده، هفته گذشته اعلام کرده بودند که آمریکا قصد دارد فرصت بیشتری برای بررسی پیشنهاد تامین سوخت در اختیار ایران قرار دهد.


عکس‌ها: AP

اوباما و مدودف در پایان دیدار خود که در حاشیه اجلاس اپک (APEK) در سنگاپور صورت گرفت، افزودند که صبر جامعه بین‌الملل در مورد ایران رو به پایان است.

به گزارش رویترز، اوباما در حالی که در کنار مدودف ایستاده بود، اظهار داشت: «متاسفانه، به نظر می‌رسد ایران قادر نیست به پیشنهادی که همه بر سازنده بودن آن اذعان دارند، پاسخ مثبت دهد.»

رئیس جمهوری روسیه نیز گفت که «دیگران» ممکن است در صورت به نتیجه نرسیدن گفتگوها، استفاده‌های خود را ببرند و گزینه‌های دیگر علیه این کشور مدنظر قرار خواهد گرفت.

مدودف با قدردانی از ادامه تلاش‌های بین‌المللی در خصوص پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، افزود که ما از گفتگوها با ایران، راضی نیستیم

با این حال، وی به این‌که منظورش از «دیگران» چیست، اشاره‌ای نکرد.

آقای مدودف با قدردانی از ادامه تلاش‌های بین‌المللی در خصوص پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، افزود که ما از گفتگوها با ایران، راضی نیستیم.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از وی گزارش کرده است که روسیه هنوز به راضی کردن ایران برای ارسال اورانیوم خود برای غنی‌سازی بیشتر به خارج از این کشور، امیدوار است.


براساس طرحی که پیش‌نویس آن در وین، میان ایران و سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه، تهیه شده، قرار است جمهوری اسلامی ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را تحویل روسیه داده و در مقابل، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد که توسط فرانسه به میله‌های سوخت تبدیل شده را دریافت کند.

دو هفته پیش از این نیز، پیشنهاد ارسال ذخیره اورانیوم ایران به ترکیه، با مخالفت تهران مواجه شد.

برخی مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی، با امضای توافقنامه وین از سوی ایران مخالفت هستند و می‌گویند که چنین توافقنامه‌ای، «فریبی» برای محروم کردن ایران از غنی‌سازی اورانیوم است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

امیدواریم که این توپ و تشرها کمکی به مردم درمانده ما بکند که از چنگال هر چی دزد و متقلب و آدمکش در بیایند!!

-- مسعود ازپارس ، Nov 15, 2009 در ساعت 02:00 PM

در ایران یک چیز مسلم است که حکومت ایران دیگر از هم پاشیده است ستونهای واقعی نظام که سیاستهای بین المللی جمهوری اسلامی را ماست مالی و بازسازی می کردند این روزها خانه نشین شده اند تصمیمات بصورت نامنظم و هیاتی توسط بیت خامنه ای و موضوعی ابلغ می شود که حاوی یک سیاست ادامه دار نبوده و بیشتر به اغتشاش دامن زده است از هر طرف صدایی و قدرتی مدعی حکومت شده اند از اینرو بی تصمیمی در مقامهای ایران از ترس رقبای قدرت موج می زند . غرب نمی تواند تا پایان این حکومت جواب روشنی از این بی حکومتی بگیرد . و در واقع ایران تکه پاره شده است بین بلوکهای قدرت بخشی بنام بیت رهبری بخشی طرفدار سپاه و احمدی نژاد بخشی حامیان رفسنجانی بخش دیگر حامیان موسوی و حتی در قم هم بین جامعه ی مدرسین طلاب و آیت الله ها هم که قدرت را مشروعیت می بخشیدند آنچنان اغتشاش موج می زند که تنها همان امام زمان باید به داد آنها برسد . پایان حکومت است در ایران وسالها چه با جمهوری اسلامی و چه بدون این جماعت ایران مرکز بحران خواهد شد .

-- farhad ، Nov 15, 2009 در ساعت 02:00 PM

با اين اوصاف چه راه حل جديدي باقي مي ماند( غير از تحريم كه با استقبال اصولگرايان مبني بر پيشرفت صنعت داخلي روبروست ) ( غير از تهديد لفظي نظامي كه به تشديد بودجه نظامي و گفتمان نظامي امنيتي دامن مي زند ) حرف تازه اي ايا در كار است ؟

كره ي جنوبي با فرض اينكه با ايران قابل مقايسه باشد از لحاظ موقيت ژئو پولتيك و استراتژيكي كه به نظرم نيست . كشور مذبور نيز داراي سلاح هسته اي و روندي جدا گانه در اژانس بينالمللي انرژي هسته اي با ايران دارد كه مشروعيت حمله و اين قبيل تهديدات را كمرنگ مي كند .سئوال من اين است با موقيتي كه شركتهاي چند مليتي در سرمايه گزاري خارجي در ايران دارند و ركود اقتصادي و فاكتورهايي مثل نا ارامي در خاورميانه ايا اصولا اين قبيل تهديدات سياسي تا چه ميزان كاربرديست ؟

ايا سياست اوبا با اين توصيفات با رويكرد گفتمان محور ش دچار شكاف نشده است ؟
فكر نمي كنيد روسيه در حال بر خورد دوگانه سياسي و كار بردي در مذاكراتش با امريكاست از طرفي شركتهاي روسي دادو ستد زيادي نسبت به دوستان غربي شان با ايرن دارند و روز به روز نيز گرمتر مي شود . و از طرفي به نظر نمي رسد روسيه در سياست خارجي قدرتها به شيوه اي تازه با امريكا براي براورده شدن نياز ها و امتياز گيري با استفاده از متغير مسخره ي پرونده ي هسته اي ايران رسيده است ؟

خواهشن دوستان نظرات خودشان و گمانه زني هاشان را در برايند اخبار و تاويل خود از پشت پرده اين جور مسائل در ميان بگذارند .

-- حسين خليلي ، Nov 15, 2009 در ساعت 02:00 PM

وقتي ارباب روسيه باشد نتيجه همين است
سه مرد بی خانمان در روسیه، مردی را کشتند و گوشت اورا خوردند

مقامهای روسی اعلام کردند، سه مرد بی خانمان پس از قتل یک مرد، بخشی از بدن اورا خوردند و بقیه گوشت او را به یک دکه کبابی فروختند.
....

-- medvid ، Nov 15, 2009 در ساعت 02:00 PM

تنها راه حل نترسیدن است! نترسیدن مردم و آمدن ملیونی به خیابانهاست وگر نه یک شب پیش از اذان صبح با صدای غرش امام زمان در آسمانها شهرهای مختلف تمامی هست و نیست ما مردم نابود خواهد شد! حکومت آخوندی با اقدامات ضد ایرانی و حتا ضد بشری ای که در این کشور ولایت زده کردند ، با آنهمه ترور و ضدیت نابخردانه ای که با کل جهان کردند حتا یک دوست و حتا یک در صد هم افکار عمومی جهان را ندارند! غرب دچار بحران شدید مالی ست و این حکومت تمامی شرایط محور شر بودن را برای ایران فراهم آورده و آنها یک روز کار این حکومت و کار ما را خواهند ساخت! تنها راه آمدن مردم است بهر قیمت و راندن امام زمان و طرفدارانش است به چاه جمکران. و گرنه این شوخی نیست! غرب و حتا جهان می تواند بخش مهمی از بحران مالی و اجتماعیش را با حمله به ایران و برای مدتی دستکم پنجاه ساله حل کند. حالا این ما و این گوی و این میدان آزادی!

-- بدون نام ، Nov 16, 2009 در ساعت 02:00 PM