رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ آبان ۱۳۸۸

ادامه عملیات ناتو در افغانستان

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که دو سرباز و یک شهروند غیرنظامی عضو این سازمان در شرق و جنوب افغانستان کشته شدند.

بر اساس اطلاعیه ناتو، این افراد هر سه شهروند آمریکا بودند که براثر انفجار بمب «پیشرفته» کنار جاده‌ای، جان باخته اند.

چند تن از شورشیان از جمله یک «زن مسلح» نیز در غرب افغانستان کشته شدند.

ناتو گفته است یک تن از افراد مسلح شورشی در آغاز از سوی گروه مشترک امنیتی افغان و سربازان آیساف، نیروهای کمک به تامین امنیت کشته شد و پس از آن، شورشیان مورد حمله قرار گرفتند که منجر به کشته شدن شمار دیگری از آنها شد.

این اتفاق که در روستای «زیرکوه» شهرستان «شیندند» رخ داده است.

لعل محمد عمرزی، فرماندار «شیندند» به خبرنگار زمانه گفت که در جریان این عملیات، یک نفر از فرماندهان طالبان همراه با سه تن از افرادش کشته و سه تن دیگر از افراد مسلح از سوی نیروهای مشترک امنیتی دستگیر شدند.


یک کودک افغان که در عملیات ناتو زخمی شده است(عکس از زمانه)

با این حال، برخی از ساکنان محلی می‌گویند که «شش غیرنظامی» که در میان آنان، زن و کودک نیز وجود داشت، در این عملیات کشته و سه نفر دیگر زخمی شده‌اند.

تورخان، یک تن از بزرگان محلی زیرکوه نیز به زمانه گفت که حدود ۲۰۰ از مردم در اعتراض به این اتفاق، با شماری از مسئولین محلی دیدار کرده و هشدار دادند در صورتی که «این‌گونه عملیات» تکرار شود، نسبت به آن، واکنش شدیدی نشان خواهند داد.

به گفته وی، سه شب پیش از این نیز، یک تن از بزرگان محلی به دلایل «نا مشخص» از سوی نیروهای آیساف دستگیر شد و تاکنون از سرنوشت وی خبری در دست نیست.

طی دو سال اخیر، ده‌ها غیرنظامی افغان در نتیجه عملیات به ویژه بمباران نیروهای ناتو کشته شده‌اند که با واکنش اعتراض‌آمیز مردم و مقامات حکومت افغانستان، روبرو شده و در نتیجه، فرمانده ارشد نظامیان ناتو برکنار و ژنرال استانلی مک‌کریستال به سمت فرماندهی نظامیان خارجی منصوب شده است.

باوجود کاهش قابل ملاحظه عملیات هوایی به ویژه بمباران از سوی ناتو در سال جاری، هنوز درگیری و یا «اشتباه عملیاتی»، باعث جان باختن غیرنظامیان می‌شود.

سازمان ناتو درحال حاضر حدود ۱۰۰ هزار سرباز در افغانستان دارد که بیشتر آنها را نظامیان آمریکایی تشکیل می‌دهند. گفته می‌شود این سازمان قصد دارد به خاطر غلبه بر افزایش خشونت‌ها شمار نیروهایش را رد این کشور افزایش دهد.

Share/Save/Bookmark