رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ آبان ۱۳۸۸

انتشار فهرست مقام‌های متهم به فساد افغان

دادستان کل افغانستان در اولین اقدام در رسیدگی به فساد اداری مقام‌های ارشد، فهرستی که در ترکیب آن دو وزیر، سه شهردار و رئیس سابق شرکت هواپیمایی دولتی این کشور دیده می شود را منتشر کرد.

محمد اسحاق الکو، دادستان کل افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت که دو وزیر پیشین حمل و نقل و رئیس پیشین شرکت هواپیمایی دولتی آریانا که در خارج از کشور هستند، به کمک پلیس بین‌الملل تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، شهرداران هرات، مزار شریف و جلال‌آباد نیز در فهرست متهمان به فساد اداری هستند و دادستانی تصمیم گرفته است بعد از گرفتن «پول دولت» از این افراد، آنها را به محاکمه بکشاند.

آقای الکو همچنین از تعداد دیگری از وزرای کنونی و پیشین و چند تن از دیگر مقام‌های بلند پایه حکومتی از جمله معاونان وزرا و والیان شماری از ولایات نام برد که متهم به فساد هستند.

دادستان کل افغانستان گفت قرار است دادگاهی ویژه مقامات ارشد که متهم به فساد هستند، تشکیل شود.

شماری از این افراد که اکنون دادستانی کل افغانستان آنها را متهم به فساد می‌کند، پیش از این نیز متهم به فساد شده و حتی به دادگاه هم احضار شده بودند.

عبدالجبار ثابت، دادستان پیشین افغانستان، برنامه‌ای را با نام «جهاد با فساد» آغاز کرد، اما این برنامه با وجود تبلیغات گسترده، نتوانست به اجرای عدالت در خصوص مقامات ارشد که متهم به فساد شده بودند، بیانجامد.

اعلام نام این افراد در حالی صورت می‌گیرد که در چند هفته اخیر، حامد کرزی تحت فشار قرار گرفته است تا با فساد «گسترده» در این کشور مقابله کند.

پیش‌تر، کای آیده، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و گوردون براون نخست وزیر بریتانیا و نمایندگان ارشد آلمان، فرانسه و شماری دیگر از کشورها، به رئیس جمهوری افغانستان در مورد نبود اصلاحات و فساد در دولت آینده افغانستان هشدار داده بودند.

این اظهارارت با واکنش شدیداللحن افغانستان روبرو شد و مقام‌های افغان، آن را «فراتر از عرف بین‌المللی و نوعی دخالت» عنوان کردند.

همایون حمید‌زاده، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان از تعهد حامد کرزی در خصوص مقابله با فساد در حکومت آینده و لزوم همکاری نزدیک میان دولت افغانستان وجامعه جهانی در این زمینه سخن گفته بود.

در حالی که قرار است مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری پنج ساله حامد کرزی تا پنج روز دیگر برگزار شود، برخی کارشناسان، اقدام دادستانی را نشانه فشار جامعه بین‌الملل بر دولت افغانستان می‌دانند و نسبت به موفقیت طرح مبارزه با فساد در کوتاه مدت، تردید دارند.

Share/Save/Bookmark