رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ آبان ۱۳۸۸

اوباما: بدنبال شریکی برابر در آسیا هستیم

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده می‌گوید که واشینگتن قصد دارد روابط خود با آسیا را به عنوان شریکی مساوی در اقتصاد، دیپلماسی و سیاست، تحکیم کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای اوباما از کشورهای آسیایی خواست که بدنبال رشد اقتصادی متوازن و پایدار باشند و از بازگشت به چرخه‌ای که منجر به بحران مالی جهان شد، بپرهیزند.

وی که برای هشت روز به آسیا سفر کرده، روز گذشته وارد توکیو شد و با نیکویو هاتویاما نخست وزیر ژاپن دیدار و گفتگو کرد. اوباما و همسرش در میهمانی امپراتور ژاپن نیز شرکت کردند.

ژاپن، دومین شریک بزرگ تجاری آمریکا محسوب می‌شود.


اوباما در توکیو(رویترز)

اوباما قرار است به سنگاپور، چین و کره جنوبی هم سفر کند. او در اجلاس سران مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام شرکت خواهد کرد.

در این اجلاس، مقام‌های نظامی میانمار نیز شرکت می‌کنند که آقای اوباما از آنها خواسته است تمام زندانیان سیاسی را بدون قید و شرط آزاد کنند.

رئیس جمهوری ایالات متحده با تاکید بر تعهد کشورش در تامین امنیت آسیا خواستار تعامل بیشتر با کشورهای این منطقه شد و از افزایش نقش چین در جهان استقبال کرد.

با این حال، وی با درخواست به عهده گرفتن نقشی واقع گرایانه‌تر از سوی چین، اظهار داشت که واشینگتن، کماکان درباره نقض حقوق بشر در چین، نگران است.


ادای احترام اوباما به امپراتور ژاپن(AP)

اوباما از چین خواست که در پرونده هسته‌ای کره شمالی همکاری بیشتری داشته باشد و از پیونگ یانگ نیز درخواست کرد که به گفتگوهای شش جانبه بازگردد.

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال به مقام‌های کره شمالی هشدار داد که واشینگتن، مرعوب تهدیدهای آنها نخواهد شد.

آخرین گزارش‌ها از حضور اوباما در ژاپن حاکی است که وی و نخست وزیر ژاپن در بیانیه مشترکی، در خصوص فعالیت‌های اتمی ایران و کره شمالی ابراز نگرانی کرده‌اند.

واشینگتن و توکیو از تهران و پیونگ یانگ خواسته‌اند که به تعهدات بین‌المللی خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای‌شان پایبند باشند.

«پایبندی آمریکا و ژاپن به عاری‌سازی شبه جزیره کرده از سلاح‌های هسته‌ای و درخواست از ایران برای اعتمادسازی جهانی در مورد ماهیت برنامه اتمی این کشور» از دیگر موارد ذکرشده در بیانیه مشترک رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر ژاپن است.

Share/Save/Bookmark