رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ آبان ۱۳۸۸

اوباما تحریم‌ها علیه ایران را تمدید کرد

کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تحریم‌های ۳۰ ساله واشینگتن علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرده است.

این تحریم‌ها از زمان تصرف سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ علیه ایران اجرا می‌شود و روسای جمهوری وقت ایالات متحده، هر ساله آنها را تمدید می‌کنند.

توقیف دارایی‌های ایران در آمریکا نیز بر اساس همین تحریم‌ها اعمال شده است.


رویترز

کاخ سفید روز گذشته پنج‌شنبه، به نقل از آقای اوباما اعلام کرد که از آنجا که مناسبات ما با ایران هنوز به «سطح عادی» بازنگشته است، اجرای این قانون را برای یک‌سال دیگر تمدید می‌کند.

تحریم‌های امضاء شده از سوی اوباما برای نخستین‌بار در نوامبر ۱۹۷۹ و به دنبال تصرف سفارت آمریکا در تهران از سوی دولت کارتر علیه ایران وضع شد.

باراک اوباما ۲۳ اسفند ماه سال گذشته نیز تحریم‌های مالی و بازرگانی دیگر آمریکا علیه ایران که از سال ۱۹۹۵ برقرار شده را تمدید کرده بود.

کاخ سفید روز گذشته پنج‌شنبه، به نقل از آقای اوباما اعلام کرد که از آنجا که مناسبات ما با ایران هنوز به «سطح عادی» بازنگشته است، اجرای این قانون را برای یک‌سال دیگر تمدید می‌کند

اوباما در آن زمان با ارسال پیامی به کنگره آمریکا علت تمدید این تحریم‌ها را کنش‌ها و سیاست‌های «مغایر دولت ایران با منافع ایالات متحده در منطقه» عنوان کرده بود.

تحریم‌های سال ۱۹۹۵ آمریکا که شرکت‌های آن کشور را از همکاری در صنعت نفت ایران بازمی‌دارد و ایجاد مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری آمریکایی در ایران را ممنوع می‌کند، در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون تصویب شد.

ایالات متحده، ایران را به «حمایت از تروریسم و پیجویی جنگ‌افزار کشتار جمعی» متهم می‌کند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز ایران را به خاطر ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم با تحریم‌هایی روبه‌رو کرده‌است.

گروهی از کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که با غنی‌سازی اورانیوم، قصد دست یافتن به سلاح‌های تهدیدکننده هسته‌ای را دارد. ایران این اتهام را رد می‌کند.

Share/Save/Bookmark