رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ آبان ۱۳۸۸

کشف ذخیره بزرگ مهمات در افغانستان

ناتو اعلام کرد که یک ذخیره ۲۵۰ تنی نیترات آمونیوم را که در ساخت بمب‌های کنار جاده‌ای استفاده می‌شود، با همکاری پلیس افغانستان در جنوب این کشور کشف کرده است.

۱۵ نفر نیز به اتهام نگهداری این محموله دستگیر شده‌اند.

در اطلاعیه خبری سازمان ناتو، آمده است که این مواد که به طور معمول در ساخت بمب‌های دست‌ساز «پیشرفته» استفاده می‌شود، در خانه‌ای در شهر قندهار یافته شده است.

این ذخیره بزرگ مهمات که متشکل از ۵۰۰۰ کیسه نیترات آمونیوم است، طی دو مرحله کشف شده است.


کشف ذخیره ۲۵۰ تنی نیترات آمونیوم در افغانستان

سرهنگ تاد وی سین یکی از سخنگویان آیساف؛ نیروهای کمک به تامین امنیت افغانستان گفت که کشف این انبار مهمات، «موفقیت بزرگی» برای نیروهای پلیس افغانستان است که این عملیات را رهبری می‌کردند.

به گفته وی، کشف این مقدار مواد منفجره، افزایش توانایی‌های نیروهای امنیتی افغان را نشان می‌دهد.

ناتو همچین از بازداشت یک هماهنگ‌کننده فعالیت‌های طالبان و شماری از افراد این گروه که دارای مواد مورد استفاده در ساخت بمب‌های دست‌ساز بودند، خبر داده است.

کشف این مقدار مواد منفجره، نشانه افزایش توانایی‌های نیروهای امنیتی افغان گزارش شده است

بر اساس اطلاعیه خبری ناتو، یک سرباز آمریکایی عضو ناتو، امروز سه‌شنبه بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در جنوب افغانستان جان باخته است.

ناتو در عین حال اعلام کرده است که جسد یکی از دو سرباز آمریکایی که ۱۳ آبان در نتیجه یک عملیات در یک رودخانه گم شده بودند، از سوی تیم غواصی این سازمان پیدا شده و تلاش‌ها برای پیدا شدن جسد سرباز دیگر ادامه دارد.

این خبر در یک اطلاعیه جداگانه از سوی نیروهای ناتو اعلام شده است.

در حال حاضر حدود صد هزار نیروی نظامی از کشور های عضو سازمان ناتو در افغانستان حضور دارند، اما به تازگی، ژنرال مک‌کریستال، فرمانده ارشد ناتو درافغانستان، برای مقابله با شورشیان، تقاضای اعزام ۴۰ هزار نیروی اضافی کرده است.

Share/Save/Bookmark