رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ آبان ۱۳۸۸

اوباما: پاسخ برای ایران، دشوار شده است

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده می‌گوید که مسائل داخلی ایران، دستیابی به توافق میان تهران و قدرت‌های جهانی در خصوص تامین سوخت اتمی را پیچیده‌تر کرده است.

اشاره وی به اوضاع سیاسی ایران پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است که به گفته ناظران سیاسی، کماکان «بحرانی» است.

آقای اوباما در گفتگو با رویترز، افزود که به نظر نمی‌رسد ایران و کره شمالی، ثبات سیاسی لازم برای تصمیم‌گیری سریع در خصوص مسائل هسته‌ای خود را داشته باشند.

وی نتیجه‌گیری کرد که توافق با این دو کشور در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای‌شان، به زمان نیاز دارد.


رویترز

روز گذشته نیز گلین دیویس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که واشینگتن حاضر است به ایران برای بررسی پیش‌نویس وین، فرصت بیشتری بدهد.

آقای دیویس با اشاره به این که تصمیم‌گیری در این خصوص برای ایرانی‌ها دشوار است، افزود که امیدواریم هر چه زودتر از آنها پاسخ مثبت دریافت کنیم.

به گزارش رویترز، رئیس جمهوری آمریکا در ادامه، پیشنهاد گروه ۱+۵ به ایران را «منصفانه» نامید و افزود که این پیشنهاد به ایران اجازه می‌دهد که برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد و در عین حال، نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در رابطه با فعالیت‌های اتمی این کشور را رفع می‌کند.

اوباما افزود که به نظر نمی‌رسد ایران و کره شمالی، ثبات سیاسی لازم برای تصمیم‌گیری سریع در خصوص مسائل هسته‌ای خود را داشته باشند

اوباما تاکید کرد که هنوز پاسخ «مثبتی» از سوی مقام‌های ایران دریافت نکرده‌ایم.

براساس طرحی که پیش‌نویس آن در وین، میان ایران و سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه، تهیه شده، قرار است جمهوری اسلامی ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را تحویل روسیه داده و در مقابل، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد که توسط فرانسه به میله‌های سوخت تبدیل شده را دریافت کند.

روز گذشته دوشنبه نیز رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید از مقام‌های ایران خواسته بود که در اسرع وقت، به پیش‌نویس وین پاسخ مثبت دهند تا با تحریم‌های بیشتر مواجه نشوند.

هیلاری کلینتون نیز از مقام‌های ایران خواسته که پیشنهاد تامین سوخت هسته‌ای را بپذیرند و افزوده که مسابقه تسلیحاتی به نفع تهران نیز نیست

به گفته آقای گیبس، «جهان در حال نظاره ایران و منتظر اعلام تصمیم نهایی آنها است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که پیشنهاد تامین سوخت هسته‌ای را بپذیرند و افزوده که مسابقه تسلیحاتی به نفع ایران نیز نیست.

وی در عین حال به ایران هشدار داد که همه گزینه‌ها برای این کشور مدنظر قرار دارند و هدف آمریکا همانطوری که بارها نیز اعلام کرده است، جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای است.

این در حالی است که ایران، هدف فعالیت‌های هسته‌ای خود را صلح‌آمیز عنوان می‌کند.

Share/Save/Bookmark