رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ آبان ۱۳۸۸

اتهام سه آمریکایی «جاسوسی» اعلام شد

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، اتهام سه آمریکایی بازداشت شده در ایران را «جاسوسی» اعلام کرد.

مأموران جمهوری اسلامی نهم مرداد ماه، سارا شاورد، ۳۱ ساله، شون باوئر، ۲۷ ساله، و جاشوا فاتال، ۲۷ ساله را به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت کردند.

این سه آمریکایی در حال بازدید از منطقه گردشگری «احمدآوه» در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی سلیمانیه، از سوی نیروهای امنیتی ایران، بازداشت شدند.


سه آمریکایی بازداشت‌شده در ایران

با گذشت بیش از چهار ماه از زمان بازداشت این سه آمریکایی در ایران، خبرگزاری دولتی ایرنا امروز دوشنبه به نقل از آقای دولت‌آبادی گزارش کرده که این افراد با اتهام «جاسوسی» روبرو هستند و تحقیقات درباره آنها ادامه دارد.

این مقام قضایی افزوده که به زودی درباره این سه تبعه آمریکایی «اظهارنظر» خواهد شد.

اتهام این افراد در شرایطی اعلام می‌شود که خانواده‌های آنها در شهریور ماه با انتشار اطلاعیه‌ای با ابراز نگرانی از سرنوشت فرزندان خود، خواستار آزادی آنها شده بودند.

با گذشت بیش از چهار ماه از زمان بازداشت این سه آمریکایی در ایران، دولت‌آبادی اعلام کرده که آنها با اتهام «جاسوسی» روبرو هستند و تحقیقات درباره این سه نفر ادامه دارد

پیش‌تر ٤٢٣ نماینده کنگره آمریکا نیز با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آزادی این سه شهروند آمریکایی شده بودند.

این قطعنامه که در اوایل اکتبر به تائید سنای آمریکا رسیده، از دولت ایران می‌خواهد که هر چه سریع‌تر بازگشت این سه تن نزد خانواده هایشان در آمریکا را تسهیل کند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده نیز امروز دوشنبه باردیگر از مقام‌های ایران خواست که این سه «کوهنورد جوان» را آزاد کنند.

وی اظهار داشت که ما معتقدیم ایران هیچ مدرکی علیه این سه نفر در هیچ موردی در دست ندارد و بهتر است فورا آنها را آزاد کند تا نزد خانواده‌هایشان بازگردند.

آخرین وضعیت تبعه دانمارکی
دادستانی تهران همچنین درباره آخرین وضعیت گیلز کاداسگار، تبعه دانمارکی که روز ۱۳ آبان دستگیر شده است، گفت که اسناد و مدارک نشان نمی‌دهد که وی خبرنگار است.

دولت‌آبادی افزوده که این تبعه دانمارکی خود را خبرنگار معرفی کرده، اما «خبرنگار باید دارای مجوز رسمی از مراجع ذیصلاح باشد.»

او اظهار داشته که دادستانی از طریق مراجع رسمی کشور درباره وضعیت شغلی این فرد استعلام کرده که پس از ارسال پاسخ، در این‌باره تصمیم گرفته خواهد شد.

دادستان تهران همچنین درباره وضعیت بازداشت‌شدگان روز ۱۳ آبان گفت که تاکنون ۷۰ نفر از این افراد آزاد شده‌اند.

دولت‌آبادی می‌گوید که این تبعه دانمارکی خود را خبرنگار معرفی کرده، اما «خبرنگار باید دارای مجوز رسمی از مراجع ذیصلاح باشد»

دولت‌آبادی ادامه داد که دستگاه قضایی معتقد است که «افرادی که دلیلی برای نگهداری آنها وجود ندارد، باید آزاد شوند.»

او در بخش دیگری از اظهارات خود اظهار داشت که علیرضا بهشتی، مشاور ارشد میرحسین موسوی که چندی پیش بازداشت شده بود، براساس سیاست قوه قضائیه با تامین وثیقه آزاد شده است.

آقای دولت‌آبادی افزوده که پرونده قضایی علیرضا بهشتی در دست پیگیری است.

علیرضا بهشتی ۲۲ شهریور ماه پس از حدود یک هفته بازداشت با تامین وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

آقای بهشتی نماینده میرحسین موسوی در دفتر کمیته پیگیری زندانیان و آسیب‌دیدگان حوادث اخیر است که به حکم دادستانی تهران پلمب شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اینا جاسوس هستن شکی در اون نیست. اگه کسی غیر قانونی توی مرز آمریکا باشه دولت آمریکا تا هفت پشتش رو داغ می کنه. اگه ایرونی باشه که دیگه واویلا. اینا رو نباید آزاد کنند. حداقل تا وقتی که یک دانشجوی ایرانی توی زندان های ایران هست اینا نباید آزاد بشند.

-- ناشناس ، Nov 9, 2009 در ساعت 02:00 PM

موضوع اینجاست که دولت مزدور ایران به هر کسی بدروغ اتهام وارد میکنه.به نظر من هر حکمی که صادر میکنند یک دروغه وبرای رسیدن به اهداف ...وضد انسانیشونه.

-- م ، Nov 10, 2009 در ساعت 02:00 PM