رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ آبان ۱۳۸۸

کشف «دو شبکه قاچاق مواد مخدر» در افغانستان

وزارت کشور افغانستان از بازداشت اعضای «دو شبکه بزرگ قاچاق مواد مخدر» که در سطح منطقه فعالیت می‌کردند، با هزاران کیلوگرم مواد مخدر خبر داد.

ژنرال داوود داوود، معاون وزارت کشور افغانستان در امور مبارزه با مواد مخدر، در یک نشست خبری در کابل گفت که در نتیجه عملیات پلیس، دو شبکه قاچاق مواد مخدر که علاوه بر استان‌های هرات و قندهار، در تاجیکستان، پاکستان و ایران نیز فعالیت داشتند، دستگیر شده‌اند.

وی افزود که عملیات شناسایی و ردیابی این دو شبکه، از سه ماه قبل از سوی نیروهای امنیتی این کشور برنامه‌ریزی شده بود.

این مقام وزارت کشور افغانستان همچنین از کشف و ضبط هزاران کیلو مواد مخدر طی دست‌کم ۱۰ روز گذشته و دستگیری ۳۰ تن به اتهام قاچاق مواد مخدر در استان‌های بدخشان، قندهار، هلمند، هرات و فراه خبر داد.

سازمان ملل اعلام کرده که ایران، اکنون بزرگترین مصرف کننده تریاک و روسیه بزرگترین مصرف کننده هروئین در جهان است

معاون وزارت کشور افغانستان با اشاره به کاهش کشت تریاک در این کشور، گفت با مبارزه جدی که دولت افغانستان با کشت این ماده افیونی آغاز کرده، تا «سه تا چهار سال آینده»، دیگر در افغانستان تریاک کشت نخواهد شد.

در همین حال و بر اساس گزارش سال جاری سازمان ملل متحد، حجم توقیف محموله‌های مواد مخدر در افغانستان به عنوان منبع اصلی تولید مواد مخدر، در مقایسه با کشورهایی که مقصد قاچاق مواد مخدر است، به مراتب کمتراست.

در این گزارش، کشف مواد مخدر درافغانستان دو درصد، در روسیه وکشورهای اروپایی کمتر از پنج درصد، در پاکستان ۱۷ درصد و در ایران ۲۰ درصد عنوان شده است.

سازمان ملل از ایران، پاکستان و کشورهای آسیای میانه به عنوان راه‌های عمده قاچاق مواد مخدر افغانستان نامبرده و افزوده که ایران، اکنون بزرگترین مصرف کننده تریاک و روسیه بزرگترین مصرف کننده هروئین در جهان است.

تولید مواد مخدر در افغانستان از ۷۷۰۰ تن در سال ۲۰۰۸ به کمتر از ۶۹۰۰ تن در سال ۲۰۰۹ رسیده است، اما به خاطر حجم زیاد تولید در سال گذشته، تامین مواد مخدر جهان را برای بیش از دو سال کفایت می‌کند

بر اساس این گزارش، میزان بالای تولید مواد مخدر در افغانستان، علاوه بر فراهم آوردن یک منبع درآمد قابل توجه برای شورشیان در این کشور، سالانه باعث مرگ بیش از صد هزار تن در جهان می‌شود.

با وجود اینکه میزان تولید مواد مخدر درسال ۲۰۰۹ درمقایسه با سال گذشته کاهش داشته است، اما طالبان طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سالانه به طور میانگین، ۱۲۵ میلیون دلار از تجارت مواد مخدر درآمد داشته است.

اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل اعلام کرده است که سطح درآمد گروه طالبان از قاچاق مواد مخدر، بیش از زمانی است که قدرت را در این کشور در دست داشت.

بر اساس گزارش سازمان ملل، تولید مواد مخدر در افغانستان از ۷۷۰۰ تن در سال ۲۰۰۸ به کمتر از ۶۹۰۰ تن در سال ۲۰۰۹ رسیده است، اما به خاطر حجم زیاد تولید در سال گذشته، هنوز هم بیشتر از ۱۲۰۰۰ تن مواد مخدر به صورت ذخیره وجود دارد که تامین مواد مخدر جهان را برای بیش از دو سال کفایت می‌کند.

Share/Save/Bookmark