رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ آبان ۱۳۸۸

مراسم بیستمین سالگرد اتحاد آلمان

آنجلا مرکل صدراعظم آلمان در بیستمین سالگرد فروریختن دیوار برلین، خواستار اتحاد کامل میان دو بخش شرقی و غربی این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه خانم مرکل که در آلمان شرقی بزرگ شده است، این اظهارات را در روزی که رهبران جهان به این مناسبت در برلین و در نزدیکی دوازه «براندن بورگ» گردآمده‌اند، مطرح کرد.

وی افزود که اتحاد آلمان هنوز ناتمام است و برای کسب برابری در شرق و غرب، باید بر مشکلات فائق آئیم.


فروریختن دیوار برلین(AP)

مردمی که در شرق آلمان زندگی می‌کنند، از مشکلات اقتصادی این منطقه که افزون‌تر از مسائل بخش غربی این کشور است، ابراز نارضایتی می‌کنند.

امسال مقام‌های آلمانی در اقدامی نمادین، دیواره سنگی که هنرمندان کشورهای مختلف بر روی آن، طراحی کرده‌اند، ساخته اند تا فروپاشی دیوار برلین را بازسازی کنند.

مرکل میزبان ۳۱ تن از سران جهان از جمله گوردون براون نخست وزیر بریتانیا، نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه، دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه و هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده است.


دیوار نمادین به جای دیوار برلین(رویترز)

میخائیل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق و لخ والسا رئیس جمهوری پیشین لهستان؛ افرادی که به پایان کمونیسم در جهان کمک کردند، نیز در مراسم بیستمین سالگرد فروریختن دیوار برلین حضور دارند.

قرار است والسا و گورباچف، نخستین سنگ‌های دیوار نمادین برلین را که به صورت دومینو ساخته شده است، فروبریزند.

در شب نهم نوامبر ۱۹۸۹ پس از هفته‌ها اعتراض از سوی مردم هوادار دموکراسی، حکومت استالینیستی آلمان شرقی، مرزها را گشود و دیواری که قاره اروپا را به دو قسمت تقسیم کرده بود، فروریخت.


میخائیل گورباچف در مراسم فروریختن دیوار برلین(AFP)

رژیم آلمان شرقی در ۱۳ اوت ۱۹۶۱ این دیوار را برای جلوگیری از فرار شهروندان برلین شرقی بنا کرده بود.

شهروندان آلمان شرقی که ۲۸ سال در کشور خود زندانی بودند، اشک ریزان به سوی مردم آلمان غربی دویدند و در روزهای بعد،کار ویران‌سازی این دیوار از سوی مردم ادامه یافت.

Share/Save/Bookmark