رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ آبان ۱۳۸۸

بورسیه ندا آقاسلطان در دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد بریتانیا بورسیه‌ای به نام ندا آقاسلطان یکی از قربانیان حوادث پس از انتخابات ایران تاسیس کرده است.

کالج کوئینز دانشگاه آکسفورد در وب‌سایت خود اعلام داشته که با هدایایی که دو فرد دانش‌دوست در اختیار این کالج قرار داده‌اند، بورسیه‌ای به نام ندا آقاسلطان برای استفاده دانشجویان مقطع فوق‌ لیسانس در رشته فلسفه تاسیس کرده است.

کالج کوئیز در خبر خود آورده که این بورسیه، به «یاد ندا آقاسلطان ۲۷ ساله و دانشجوی رشته فلسفه» تاسیس شده است.


پرفسور پل مدن، رئیس این کالج با ابراز خرسندی از تاسیس بورسیه آقاسلطان گفته که ایجاد چنین بورس‌هایی در جذب «بهترین مغزهای جوان» برای کالح کوئیز حیاتی است.

کلیه داوطلبان و دانشجویان رشته فلسفه این کالج، در مقطع فوق لیسانس و بالاتر می‌توانند برای دریافت این بورسیه تقاضا بدهند و در صورت یکسان بودن شرایط، اولویت با دانشجویان ایرانی‌تبار است.

آریان شاه‌ویسی نخستین دریافت‌ کننده این بورس است که برای تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس رشته فلسفه فیزیک در دانشگاه آکسفورد ثبت‌نام کرده بود.

کلیه داوطلبان و دانشجویان رشته فلسفه کالج کوئینز، در مقطع فوق لیسانس و بالاتر می‌توانند برای دریافت این بورسیه تقاضا بدهند و در صورت یکسان بودن شرایط، اولویت با دانشجویان ایرانی‌تبار است

خانم شاه‌ویسی دریافت بورسیه ندا آقاسلطان را باعث افتخار خود دانسته است.

ندا آقاسلطان ۳۰ خرداد ماه در جریان اعتراض‌های خیابانی به نتیجه انتخابات، بر اثر اصابت گلوله جان باخت.

پخش صحنه‌هایی از لحظه جان‌باختن ندا از سوی رسانه‌ها باعث ثاثر عمیق مردم جهان شد. او به یکی از نماد‌های معترضان به نتیجه انتخابات در ایران و سایر کشور‌های جهان بدل شده است.

محمود احمدی‌نژاد پیش‌تر، قتل ندا آقاسلطان را «مشکوک» قلمداد کرده و احمد خاتمی، یکی از نمایندگان رهبر ایران، در نماز جمعه تهران، «معترضان» را عامل قتل وی معرفی کرده بود.

Share/Save/Bookmark