رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ آبان ۱۳۸۸

جلیلی: امیدوارم مذاکرات به نتیجه برسد

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران اظهار امیدواری کرد که مذاکرات برای تامین سوخت مرکز تحقیقات اتمی تهران هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

آقای جلیلی شب گذشته در دیدار با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که به طور سرزده وارد تهران شده، این اظهارات را مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلیلی در این دیدار از ادامه گفتگوها با محوریت بسته پیشنهادى ایران با غرب استقبال کرده است.

دبیر شوراى عالى امنیت ملى در بخش دیگری از اظهارات خود، «برخی قدرت‌ها» را متهم کرده که تلاش دارند تا «هزینه رفتارهاى غلط خود را بر سایرین تحمیل کنند.»


سعید جلیلی(رویترز)

در این دیدار نیز سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار امیدواری کرده که مذاکرات برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران هرچه زودتر به نتیجه برسد.

ریابکوف همچنین ادامه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ را برای جمهوری اسلامی «مفید» ارزیابی کرده است.

هفته گذشته نیز الکساندر سادونیکوف، سفیر روسیه در تهران گفته بود که مذاکرات وین برای تامین سوخت نیروگاه تحقیقاتی تهران، به دنبال «فریب» ایران نیست.

ریابکوف نیز ادامه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ را برای جمهوری اسلامی «مفید» ارزیابی کرده است

به گفته آقای سادونیکوف، تمایل ایران برای امضای توافقنامه‌های فنی برای تامین سوخت راکتور اتمی تهران به «نفع» این کشور است و به حل و فصل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی کمک می‌کند.

اعضای گروه ۱+۵ تلاش می‌کنند در مذاکرات خود با ارائه بسته مشوق‌های اقتصادی و سیاسی، ایران را از ادامه فعالیت غنی‌سازی اورانیوم منصرف کند.

براساس طرحی که پیش‌نویس آن در وین، میان ایران و سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه، تهیه شده، قرار است جمهوری اسلامی ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را تحویل روسیه داده و در مقابل، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد که توسط فرانسه به میله‌های سوخت تبدیل شده را دریافت کند.

علی لاریجانی رئیس قوه مقننه و صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه به همراه برخی دیگر از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی، با امضای این توافقنامه از سوی ایران مخالفت هستند.

جلیلی در عین حال، «برخی قدرت‌ها» را متهم کرده که تلاش دارند تا «هزینه رفتارهاى غلط خود را بر سایرین تحمیل کنند»

آنها می‌گویند که چنین توافقنامه‌ای، «فریبی» برای محروم کردن ایران از غنی‌سازی اورانیوم است.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس روز گذشته گفته که تامین سوخت مرکز تحقیقات اتمی تهران، «پس از انجام مذاکرات آقای سلطانیه(با غرب) مشخص» خواهد شد.

آقای بروجردی افزوده که گزینه اول ایران، خرید «اورانیوم غنی‌سازی شده ۲۰ درصد» است.

وی اظهار داشته که «اگر نتوانستیم اورانیوم غنی‌سازی شده ۲۰ درصد را برای تامین سوخت خریداری کنیم، می‌توانیم مبادله به صورت محدود انجام دهیم، مشروط بر آن‌که اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد را قبلا دریافت کرده باشیم.»

Share/Save/Bookmark