رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ آبان ۱۳۸۸

بروجردی: انتقال اورانیوم ایران منتفی شد

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، پیشنهاد ارسال اورانیوم به خارج در ازای دریافت سوخت برای نیروگاه تحقیقات اتمی تهران را «منتفی» دانست.

آقای بروجردی امروز شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که بحث تحویل تدریجی یا دفعی سوخت ۳.۵ درصد برای دریافت سوخت ۲۰ درصد مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران، «منتفی» است.

براساس طرحی که پیش‌نویس آن در وین، میان ایران و سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه، تهیه شده، قرار است جمهوری اسلامی ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را تحویل روسیه داده و در مقابل، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد که توسط فرانسه به میله‌های سوخت تبدیل شده را دریافت کند.


علاءالدین بروجردی

ایران هفتم آبان ماه، در پاسخ به این پیشنهاد اعلام کرده بود که تحویل اورانیوم به روسیه، مشروط به تحویل اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به تهران است.

تهران همچنین گفته بود که ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم خود را به صورت تدریجی، تحویل روسیه خواهد داد.

مقام‌های جمهوری اسلامی در عین حال در آخرین اظهارات خود خواستار تغییراتی در پیش‌نویس وین شده بودند، اما امروز شنبه، بروجردی اعلام کرد که ایران قصد ارسال اورانیوم به خارج از کشور را ندارد.

بروجردی گفته که مسئولان جمهوری اسلامی، مشغول بررسی راه‌های دیگر تامین سوخت رآکتور اتمی تهران هستند

این نماینده مجلس گفته که مسئولان جمهوری اسلامی، مشغول بررسی راه‌های دیگر تامین سوخت رآکتور اتمی تهران هستند.

علی آقازاده، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، با تائید گفته‌های بروجردی گفته که ایران «تعهدی» مبنی بر ارسال سوخت به خارج در نشست وین نداده بود.

به گفته آقازاده، «اصل مبادله» سوخت از نظر مقام‌های جمهوری اسلامی منتفی است.

حسین نقوی‌حسینی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در اظهاراتی تائید کرد که ایران قصد ندارد ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم خود را به خارج از کشور ارسال کند.

نقوی حسینی نیز گفته که از آنجا که ایران به آمریکا، فرانسه و روسیه، «اعتماد» ندارد، تصمیم گرفته تا پیشنهاد ارسال اورانیوم را رد کند

آقای نقوی حسینی به ایسنا گفته که از آنجا که جمهوری اسلامی به آمریکا، فرانسه و روسیه، «اعتماد» ندارد، تصمیم گرفته تا پیشنهاد ارسال اورانیوم با غنای پایین در ازای دریافت اورانیوم با غنای بالا را رد کند.

به گفته این نماینده مجلس، این سه کشور در نشست وین نتوانستند «اعتمادسازی» کنند و بنابراین پاسخ ایران به پیشنهاد آنها «منفی» است.

احمد آوایی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است که خبر «منتفی» شدن اجرای پیش‌نویس نشست وین از سوی ایران را تائید کرده است.

آقای آوایی گفته که هیات مذاکره کننده ایرانی متوجه شده که این پیشنهاد، به معنای «تعلیق غنی‌سازی» اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی است و آن را رد کرده است.

آوایی: «مسئولان بالاتر، در راس نظام، متوجه شده‌اند که این شیوه به نفع کشور نیست و در نتیجه تصمیم خود را تصحیح کردند»

این نماینده مجلس افزوده که «شاید اشتباهی در برداشت رخ داده باشد که البته باید گفت شهامت این است که وقتی گامی برداشتیم و احساس کردیم اشتباه بوده است، اشتباه را جبران کنیم.»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین اظهار داشت که کشور‌های غربی در نشست وین، قصد «فریب» ایران را داشته‌اند که این موضوع با «مسئولان بالاتر، در راس نظام مطرح شد و متوجه شده‌اند که این شیوه به نفع کشور نیست و در نتیجه تصمیم خود را تصحیح کردند.»

نمایندگان مجلس در شرایطی از رد پیش‌نویس توافقنامه وین سخن می‌گویند که مقام‌های وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی در این‌باره اظهارنظری نکرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بایک تیر دو نشان زدن!
اقای علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس! به نظر من شما و رهبرتان توی منگنه گیر کرده اید! اگر قرار داد وین را امضا کنید انگ خیانت بمملکت و مردم نصیبتان خواهد شد و خوراک تازه ای به جنبش سبز خواهید داد! طرف دیگر مسئله اینست که شما قرارهایی که خودتان در وین قبول کرده اید رد کرده و منتظر بایکوت های شدیدتری از سوی غرب و باحتمال زیاد چراغ سبز به اسراییل از طرف کشورهای غربی برای بمبباران کردن مراکز اتمی در ایران باشید! بنظر میرسد که شما در حال انتخاب کردن شیوه دوم هستید! تا بتوانید پایه لرزان حکومت سلطانی را با براه انداختن حمام خون در ایران و از شر جنبش مردمی خلاص شده وبعد از ان براحتی با کشورهای غربی معامله نموده وهمان قرارداد وین را امضا کنید! باور کنید! درهر دو حالت بازنده حکومت سلطانی و ساتور بدستانش میباشد! پیروزی از ان مردم است!
موسی

-- بدون نام ، Nov 7, 2009 در ساعت 03:00 PM

سران عرب و گروههاي سياسي متصل به آنها همه از پشت به ملت خودشان و به مردم منطقه خنجر ميزنند٠ آنها از ملاها در اين سي سال به همراه روسيه و چين استفاده كلاني بردند٠ حالا كه مشايي عاقلترين فرد نزديك به احمدی نژاد دارد ج ا را به سمت برقراري رابطه با آمريكا و اسراييل هدايت مي كند اعراب ...و توده اي ها و فدايي ها و روسيه و خط امامي هاي متحد روسيه و ضد آمريكا همه داد و هوارشان بلند شده٠ حزب الله لبنان هم ديروز رفت به سمت دولت حريري عامل عربستان سعودي ٠ ايران بايد سريعا اسرائيل را به رسميت شناخته و سوخت بي حاصل را تحويل روسيه دهد تا دست همه از عربستان سعودي و پاكستان طالبان پرور گرفته تا روسيه دلال استعمارگر تا تروريست هاي عرب شيعه و سني تا عوامل روسيه چه خط امامي و چه كمونيست را رو كند٠ وگرنه همه اينها كه منافع متضاد هم دارند حول منفعت مشتركشان كه استفاده از مواضع راديكال جمهوري اسلامي در دودوزه بازيهاي منطقه اي است جمع ميشوند و ايران را به سرنوشت عراق و افغانستان و لبنان دچار مي كنند٠ ليبرالها و مليون و مشروطه خواهان واقعي و سوسيال دموكراتها بايد اجازه دهند رابطه با آمريكا انجام شود٠ ارتباط با آمريكا بر خلاف تبليغات هواداران روسيه به ضرر جنبش آزاديخواهي مردم ايران نيست بلكه ج ا را از دستاويز قرار دادن آمريكا و اسرائيل خلع سلاح مي كند٠ براي همين بود كه خامنه اي تا متوجه شد موسوي قصد دارد از چپ روي فرار به جلو كند فورا دستور بازگشت به سنگر احمقانه چپ ضدآمريكايي را داد٠ كساني كه براي ايران و مردم ايران نگران هستند نبايد اين رژيم بحران زده رابه مواضع چپ خصومت آميز با غرب برانند٠ ايران بايد از مسير تركيه برود٠ حتي ويتنامي ها هم درها را به روي آمريكا باز كردند٠
مشايي و امير احمدي دارند به مردم ايران خدمت مي كنند٠ همانطوركه سادات به مصر خدمت كرد٠ عوامل روسيه در اين وبسايت ها با نقاب مجاهد و سلطنت طلب به اينها حمله مي كنند چون نان سي ساله روسيه شان آجر ميشود٠ مجاهدين و سلطنت طلبان گول توده اي و فدايي و موسوي پرستان را نخوريد اينها مي خواهند رژيم را حفظ كنند به دست موسوي و نبوي ٠ موسوي نشان داد در قضيه اتمي ومذاكره با آمريكا در واقع جناح اوست كه سرسخت است و ماجراجويي مي كند٠ همه ميدانند دوام اين رژيم در ظاهر ضدآمريكايي و باج دادن به روسيه است و تروريست هاي عرب و پاكستاني ٠ اگر با آمريكا علنا رابطه برقرار كند لخت و عور مي شود٠ لابي روسيه به همين دليل به لابي آمريكا حمله مي كند٠ وحمله ...توده ايها به اوباما زير نقاب مجاهدين و سلطنت طلبان از همين روست وگرنه مردم شعار دادند
سفارت روسيه لانه جاسوسيه. نه غزه نه لبنان. جمهوري ايراني٠

بعضي ها يك جوري حرف ميزنند انگار رهبر مخالفين هستند و از همه جا خبر دارند تازه احكام دادگاههاي انقلابي نظام تخيلي بعد از انقلاب موهومي آتي را هم صادر مي كنند ! پدر جان طبقه متوسط ...دنبال جناحي از رژيم راه افتاده كه در عوامفريبي و زندان و شكنجه همين مردم دست كمي از جناح مزدور و ديكتاتور مقابل نداره٠ خوبيش اينه كه مردم ميدونن چي ميخوان ولي رهبر مناسب هنوز پيداش نشده٠ اين جوانان دموكراسي و آزادي اجتماعي شبيه غرب مي خوان ٠ دم كدوم سفارت خونه ها صف هست ؟ كدام ماهواره ها و هنرمندان استقبال مي شوند ؟
باز كروبي نشان داد كه پاي حرفش وايساده٠ قولهاي انتخاباتيش هم ليبرال بودند٠ اوناي ديگه جا زدند٠ تا رژيم كروبي را ايزوله و نمد مال كنه٠ اين ريانووستي روسي دلال هم داره به رژيم علامت مي ده كه دشمن اينه نه موسوي

-- roshangar ، Nov 7, 2009 در ساعت 03:00 PM