رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ آبان ۱۳۸۸

تحریم شعبه مالزی بانک ملت

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امروز پنج‌شنبه اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه شعبه بانک ملت ایران در مالزی اعمال کرده‌است.
واشینگتن میگوید که این بانک به «تأمین مالی گسترش جنگ‌افزار کشتار جمعی کمک می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خزانه‌داری آمریکا معتقد است که این بانک ایرانی «به جابه‌جایی میلیون‌ها دلار برای برنامه هسته‌ای ایران» کمک کرده‌است.

ایالات متحده هم‌چنین تحریم‌هایی را علیه علی دیوانداری، رئیس بانک ملت اعمال کرده و دلیل آن را «نقش مهم او در فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های بانک ملت» عنوان کرده‌است.

مقامات آمریکایی در سال ۲۰۰۸ تحریم‌هایی را علیه سه بانک ایرانی از جمله علیه بانک ملت اعمال کردند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا معتقد است که این بانک ایرانی «به جابه‌جایی میلیون‌ها دلار برای برنامه هسته‌ای ایران» کمک کرده‌است

تحریم تازه ایالات متحده شامل بانک پی‌ال‌سی (بانک اولین صادرات شرق) می‌شود که یکی از شعبات بانک ملت در لابوآن مالزی است.

بریتانیا نیز در ماه اکتبر به شرکت‌های مالی دستور داد تا از معامله با بانک ملت بپرهیزند.

مجلس عوام بریتانیا در ماه اکتبر اعلام کرد که دولت آن کشور به شرکت‌های مالی بریتانیایی دستور داده تا تجارت با بانک ملت و خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی را متوقف کنند.
«ارسال حواله‌جات مالی از سوی این بانک برای تأمین مالی برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک ایران» دلیل این تصمیم اعلام شد.

قدرت‌های غربی که به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران با دیده تردید می‌نگرند به تازگی در مورد اعمال تحریم‌های بیشتر در این رابطه علیه ایران به بحث و تبادل نظر مشغول بوده‌اند.

Share/Save/Bookmark