رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ آبان ۱۳۸۸

خروج صدها تن از کارکنان سازمان ملل از افغانستان

سازمان ملل متحد امروز پنج‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله مرگبار نیروهای طالبان به مهمانسرای کارکنان این سازمان، بیش از نیمی از کارکنان بین‌المللی خود را از کابل خارج خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار زمانه از کابل سازمان ملل در عین حال گفته‌است که نمی‌خواهد افغانستان را رها کند.
دَن مک‌نورتون سخنگوی سازمان ملل در کابل گفت که حدود ۶۰۰ نفر از مجموع ۱۱۰۰ نفر کارکنان خارجی موقتاً به‌جای دیگری انتقال داده خواهند شد.


بالگرد سازمان ملل به هنگام تخلیه کارکنان از افغانستان، عکس از زمانه

در حمله به مهمان‌خانه ملل متحد که روز ۶ آبان در منطقه شیرپور شهر کابل به وقوع پیوست، ۵ کارمند خارجی، ۲ پلیس و یک غیر نظامی افغان که در مجاورت این مهمان‌خانه زندگی می‌کرد به قتل رسیده و دست کم ۲۰ تن مجروح شدند.

سخنگوی سازمان ملل در کابل امروز گفت: «آن‌هایی که باقی می‌مانند کارکنان اصلی هستند. این کار به منظور تضمین امنیت کلیه کارکنانمان در افغانستان صورت می‌گیرد.»

شمار کارکنان سازمان ملل در افغانستان ۵٬۶۰۰ نفر است که ۸۰ درصد آن‌ها افغان هستند و این جابه‌جایی شامل ۱۲ درصد از مجموعه کارکنان می‌شود.

آقای مک‌نورتون گفت این نقل مکان فعلاً «برای چند هفته تا انجام اقدامات امنیتی بیشتر» صورت می‌گیرد ولی در این تصمیم مرتباً بازنگری خواهد شد.
وی افزود: «هر آن‌چه لازم است انجام می‌دهیم تا در کارمان توقف پیش نیاید.»

در عین حال سازمان ملل گفت که نمی‌خواهد افغانستان را رها کند

سازمان ملل در یک بیانیه اعلام کرد که «خود را نسبت به کمک به مردم افغانستان متعهد میداند، هم‌چنان که در طی نیم قرن گذشته متعهد بوده‌است.»

کای اید، دیپلمات نروژی و رئیس هیأت سازمان ملل در افغانستان، این گفته را که تخلیه کارکنان به معنای عقب‌نشینی سازمان ملل از افغانستان است تکذیب کرد و گفت: «ما افغانستان را ترک نمی‌کنیم و نخواهیم کرد.»

آقای اید در مصاحبه‌ای در اوایل این هفته گفته بود که تحمل سازمان ملل متحد نسبت به دولت حامد کرزی کم شده‌است.

در خبرنامه‌ای که از سوی هیأت معاونت سازمان ملل (یوناما) در دسترس رسانه‌ها قرار گرفته آمده‌است که این سازمان اقدامات جدید امنیتی را برای محافظت از کارکنان افغان و خارجی‌اش انجام خواهد داد اما به چگونگی این تدابیر اشاره‌ای نکرده‌است.

به گزارش خبرنگار زمانه، امرالله صالح رئیس اداره امنیت ملی افغانستان چهار روز پس از حمله به مهمان‌خانه سازمان ملل گفت که وقوع یک حمله بزرگ مدتی قبل از این واقعه به آنان گزارش شد بود اما آنان نمی‌دانستند این حمله در کجا به‌وقوع خواهد پیوست به همین دلیل به نیروهای امنیتی توصیه شد تدابیر امنیتی را افزایش دهند.

به گفته وی اقدامات امنیتی از هفت صبح تا شامگاه به طور جدی ادامه داشته اما حمله‌کنندگان که شمار آنان به ۱۳ تن می‌رسید متوجه این تدابیر شده بودند و حمله را محدود و زمان آن را به ساعت پنج و نیم بامداد تغییر دادند.

وقوع یک حمله بزرگ مدتی قبل از این واقعه به اداره امنیت ملی افغانستان گزارش شد بود

رئیس اداره امنیت ملی افغانستان از بازداشت شش تن قبل از وقوع حمله خبر داد که از آن جمله یک عضو اصلی این گروه بنام «قاری امین‌الله» به کمک پلیس عربستان در آن کشور دستگیر شد، چهار تن موفق به فرار شدند و سه تن دیگر در جریان حمله به مهمان‌خانه به قتل رسیدند.

به گفته رئیس اداره امنیت ملی افغانستان این حمله از سوی طالبان، القاعده و گروه شبه نظامی مولوی جلال‌الدین حقانی طرح‌ریزی شده بود.

در حال حاضر در حدود صد هزار نیروی خارجی به رهبری ایالات متحده برای مبارزه با پیکارجویان طالبان در افغانستان مستقر هستند.
شدت مبارزه نیروهای طالبان در سال‌های اخیر نوساناتی داشته ولی حملات این گروه اسلامگرا همواره ادامه یافته‌است.

Share/Save/Bookmark