رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ آبان ۱۳۸۸

درخواست آمریکا برای پایان خشونت‌ها در ایران

همزمان با برخورد نیروهای امنیتی و شبه نظامی با معترضان در راهپیمایی ۱۳ آبان، کاخ سفید خواستار پایان خشونت‌ها در ایران شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید امروز چهارشنبه اعلام کرد که دولت باراک اوباما گزارش‌های ناآرامی‌ها در ایران را دنبال می‌کند و «امیدوار است که خشونت‌ها گسترش نیابد.»

منابع خبری از ایران گزارش می‌دهند که ماموران پلیس و شبه نظامیان با معترضانی که برای شرکت در راهپیمایی ۱۳ آبان و بیان اعتراضات خود نسبت به انتخابات ریاست جمهوری و تحولات پس از ان به خیابان‌ها آمده بودند، با باتوم و گاز اشک‌آور حمله کردند.

گزارش‌های دیگری نیز از ضرب و شتم شدید و خشونت‌بار معترضان و دستگیری تعدادی از آنها در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز حکایت دارد.


عکس‌ها از رویترز

هنوز از تعداد دقیق دستگیرشدگان اطلاعی در دست نیست.

مهدی کروبی نامزد ریاست جمهوری نیز که به همراه محافظانش در این مراسم شرکت کرده بود، مورد حمله قرار گرفت و گلوله گاز اشک‌آور به یکی از محافظانش اصابت کرد.

ماموران امنیتی همچنین با محاصره فرهنگستان هنر، به میرحسین موسوی دیگر نامزد معترض به نتیجه انتخابات اجازه خروج و شرکت در این مراسم را ندادند.

بدنبال ارسال تصاویر ویدیویی این مراسم و برخورد نیروهای لباس شخصی و گارد ویژه با معترضان، یکی از سخنگویان وزارت خارجه فرانسه نیز «سرکوب خشونت‌بار تظاهرات مسالمت‌آمیز در تهران» را محکوم کرد.

شعارهای همیشگی معترضان به نتیجه انتخابات، پس از برخوردهای شدید پلیس، تندتر شد و بر اساس گزارش‌های شاهدان عینی، بیشتر متوجه آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

از بخش‌های متفاوت راهپیمایی‌های اعتراضی امروز، شعار «اوباما اوباما یا با اونا یا با ما» بود که در روزی از سوی معترضان مطرح شد که رئیس جمهوری ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای خواستار برقراری رابطه میان تهران و واشینگتن پس از سه دهه شده است.

شعارهای همیشگی معترضان به نتیجه انتخابات، پس از برخوردهای شدید پلیس، تندتر شد و بر اساس گزارش‌های شاهدان عینی، بیشتر متوجه آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بوده است

علاوه بر پیوستن دانشجویان دانشگاه‌های مختلف به تظاهرکنندگان، در مراسم امسال ۱۳ آبان، برخلاف سال‌های گذشته، قشرهای مختلفی از مردم نیز به خیابان‌ها آمده بودند و این مراسم را از شکل سال‌های قبل خارج کرده بودند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ما شما ها را نابود خواهیم کرد، من همین الان به خانه رسیده ام، از خشونت این نامردان پیداست که در حال نابودی هستند! ...خوشبختانه ما هر ماه و هرهفته مناسبتی داریم و هر مناسبت میخی ست بر تابوت عفن این نامردان....
خواهران و برادران سبز بدانید که هیچ کجای جهان دموکراسی و جمهوری مجانی و رایگان بدست نیامده،... سبز حتما پیروز است!

-- سرمدی از تهران ، Nov 4, 2009 در ساعت 02:00 PM

It is not gonna happen. You should change your leader to a liberal

-- fard ، Nov 4, 2009 در ساعت 02:00 PM

آقای اوباما از دولتی درخواست مذاکره می کنی و سر یک میز می نشینی که هیچ پایگاه مردمی ندارد. مذاکره با این حکومت غاصب همانند پشتیبانی است که آمریکا از کودتاگران 28 مرداد بر علیه دکتر مصدق کرد. آقای اوباما حساب این حکومت با ایران و ایرانی جدا است و سعی کن در تاریخ به عنوان یک رییس جمهوری که از ظلم حمایت کرد نامت ثبت نشود. ما ایرانی ها عادت کرده ایم که روی پای خود بایستیم و هیچگاه به دولت های خارجی تکیه نکنیم چرا که همیشه از آنها پشت پا خورده ایم و الان هم چه شما از این حکومت حمایت بکنید و چه نکنید ما شر این ضحاک را از سر خودمان کوتاه خواهیم کرد ولی حمایت های شما ممکن است پیروزی ما را به عقب بیاندازد. ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان. سالها است که شما ها کشتار و شکنجه و زندان انسانها را در ایران نادیده می گیرید و چسبیده اید به صنعت اتمی. رییس دولت کودتا را به کشور خود دعوت می کنید و با او مصاحبه می کنید و از کانالهای تلوزیون های خود پخش می کنید و یک بار هم به اپوزیسیون ها و انسانهایی که در این رژیم شکنجه شده اند اجازه صحبت در این مجامع را نداده اید تا صدای مظلوم و خفه شده را به گوش جهانیان برسانند. راستی شما چه سیاستی را دنبال می کنید؟ حمایت از آزادی همه انسانها را خواستارید یا منافع ملی خودتان را با خون انسانها می خواهید تضمین کنید؟

-- داریوش ، Nov 4, 2009 در ساعت 02:00 PM

درود بر سرمدی گرامی!
خوشم اومد. روسفیدمون کردی.

-- مسعود ازپارس ، Nov 4, 2009 در ساعت 02:00 PM

سخنگوی کاخ سفید چرا مستقیما از خشونت دولتی استفاده نکرد ه است
اینجوری دو پهلو صحبت کردن هست ;که باعث ناراحتی مقاما ت نشود ؟

-- سعید سلطانپور ، Nov 4, 2009 در ساعت 02:00 PM

آخ كه اگه دستم به این مامور گارد عرب برسه كه با باتوم زد تو صورت دختر ایرانی، و بعدا پسری را كه امد کمک کنه را با نامردی با زانو زد تو صورت، وای به حالش. امیدوارم كه زنده بمونه و از ایزد بزرگ آرزو میکنم كه من با او تو یک خیابان، تنها به هم برسیم. تا ببینم بدون پشتوانه پاستار ها، بدون کلاهخود و باتوم و اسپری فلفل چه ....
از مردم تهران استدعا میکنم كه به من بگن این ... عرب کی هست.

-- parsi ، Nov 5, 2009 در ساعت 02:00 PM

به عکس زیر نگاه کنید و از مزدوربودن خود
شرم کنید. این است سزای مردم بیگناه آمریکا و غرب که نمی خواهند مالیات آنان صرف
کشتار مردم بی پناه و کودکان قنداقی شود. مرگ بر مزدوران و سروران آنان یعنی سازمانهای جاسوسی غرب.

http://www.commondreams.org/headlines03/0407-06.htm

-- بدون نام ، Nov 5, 2009 در ساعت 02:00 PM

یکی به این نوابغ که درخیابان های تهران تظاهرات می کنند یادآوری نماید که از ماست که بر ماست اتفاقات ایران به پرزیدنت اوباما ارتباطی ندارد.

-- بدون نام ، Nov 5, 2009 در ساعت 02:00 PM

تنها شهری که کسی از آن حرف نمی زند شهر یزد است! گویی یزدیها مرده اند! این شهر در اٌملی و مومن بازی حتا به بازی دست اربیلی ها هم از پشت بسته است.

-- دکتر یزدی ، Nov 5, 2009 در ساعت 02:00 PM

دیروز ما شاهد جانکندن اسلام ناب محمد بودیم! این خبری مسرت بخش است! جمهوری اسلامی جمهوری مقعد ها و آلات تناسلی دریده است، جمهوری باتوم های خونین از تجاوز است، جمهوری ازاله ی بکارت است، جمهوری سنگسار است، جمهوری ضدیت با بشر است، جمهوری ضدیت با ایران است، جمهوری شلاق و شکنجه است، جمهوری زندان است، و جمهوری اسلامی جمهوری ولایت امام زمان است و نایب برحق او! اما این حکومت با همه ی تعلقاتش و حاشیه هایش و وابستگی هایش در سرازیری چاههای کنده شده در هر خانه و مسجد و حسینیه است، این حکومت و کتابش و سنتش در حال غرق شدن در آبهای سیاه فاضلاب ایران زمین است. لبخند بزنیم که این حکومت ، حکومت خود امام زمان، حکومت خود علی، حکومت خود پیامبر و حکومت خود خود خود خود قرآن بود ـ در ماضی، در گذشته ـ و خوشبختانه این حکومت در سراشیب آن چاه بزرگ جمکران خانه های ماست، چاهی که ما برایش کنده ایم و او اینک خودش با پای خودش در آن سرازیر شده است. تبریک بر همه ی ما ایرانیان! و یک سخن بزمانه که سانسور می کند! دوستان ما با رژیمی با مشخصات یاد شده سر و کار داریم، او به زنان و دختران و خواهران برادران شما چنین می کند و شما توصیفات ما را، انتقادات ما را، شعله ی نفیر درد و خشم ما را سانسور می کنید، شما به کسانی که در بینتان هستند و بیشتر و کمتر سانسور می کنند این توضیح را بدهید. با سپاسگزاری
یک زن از تهران

-- یک زن از تهران ، Nov 5, 2009 در ساعت 02:00 PM

مردم ایران فقط با یک شعار راه و هدف اوباما را تعیین کردند با این شعار : اوباما یا با اونا یا با ما .
منظور از اونا یعنی ترور کنندگان و قاتلین مردم و دمکراسی .
منظور از ما یعنی ملتی که برای ازادی و دمکراسی جان به کف به میدان مبارزه امده اند تا ریشه ظالمان را در ایران و جهان ریشه کن کنند .
حالا اوباما باید انتخاب کند اگر موضع اول را انتخاب کند در مفابل ملت ازادیخواه ایران ایستاده و برخلاف جریان ازادی ملت ایران قدم برداشته است ویاعث بدبختی مردم ایران شده است .
بی شک اوباما تصمیم درست و عاقلانه را می گیرد و در مقابل اونا می ایستد

-- حمید ، Nov 5, 2009 در ساعت 02:00 PM

آقاي اوباما بايد بداند كه طبق گفته خودش بايد ميان بزرگي چالش ها و نحوه برخورد با آنها تعادل و رابطه درست و منطقي برقرار شود. با يك حكومت ناپايدار سركوبگر و نامشروع، هر نوع معامله بزرگي بي اعتبار و موجب چالشها و اختلافاتي عميق تر خواهد شد.

-- محمد ، Nov 5, 2009 در ساعت 02:00 PM