رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ آبان ۱۳۸۸

درخواست مشترک آمریکا و اروپا از ایران

ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواستار پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی خود شدند.

روز گذشته سه‌شنبه، آقای اوباما با خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا، خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فردریک راینفلدت، نخست وزیر سوئد و رئیس اتحادیه اروپا در کاخ سفید دیدار کرد.

خبرگزاری فرانسه، این دیدار را با هدف هماهنگی برای ایجاد فشار بر ایران به منظور پذیرش معاهده تامین سوخت گزارش کرده است.

مرکل: «نباید اجازه داد رئیس جمهوری که هولوکاست را نفی می‌کند و خواستار نابودی اسرائیل است، به بمب اتمی دست یابد»

اوباما پس از دیدار با سران بلندپایه اتحادیه اروپا اعلام کرد که واشینگتن و اتحادیه اروپا تمایل دارند این پیام را برای ایران ارسال کنند که خواستار «حضور کامل» این کشور در جامعه بین‌الملل بوده، اما تهران باید به تعهدات خود در قبال جامعه بین‌الملل نیز عمل کند.

همزمان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز که به آمریکا سفر کرده است، گفت که جامعه جهانی، هرگز ایران هسته‌ای را نخواهد پذیرفت.

خانم مرکل که در کنگره آمریکا سخن می‌گفت، افزود که «نباید اجازه داد رئیس جمهوری که هولوکاست را نفی می‌کند و خواستار نابودی اسرائیل است، به بمب اتمی دست یابد.»

وی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را تهدیدی برای غرب نیز دانست و ادامه داد که جمهوری اسلامی، به خوبی به پیشنهاد غرب و «خطوط قرمز» غربی‌ها وقوف دارد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی هرگونه تلاش برای دستیابی به بمب اتمی را انکار می‌کند.

اوباما می‌گوید که واشینگتن و اتحادیه اروپا تمایل دارند این پیام را برای ایران ارسال کنند که خواستار «حضور کامل» این کشور در جامعه بین‌الملل هستند

هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده نیز اعلام کرده است که پیشنهاد آژانس به ایران برای تامین سوخت از طریق روسیه و فرانسه، تغییری نخواهد کرد.

محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم از مقام‌های ایران خواسته است که در اسرع وقت، به پیشنهاد تامین سوخت مورد نیاز تهران از خارج از این کشور پاسخ دهند.

در پیشنهاد آژانس که ایران خواستار اعمال برخی تغییرات در آن است، پیش‌بینی شده که تهران در قبال تحویل ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد، از روسیه اورانیوم با غنای ۲۰ درصد دریافت کند.

اورانیوم با غنای ۲۰ درصد پس از آنکه در فرانسه به میله‌های سوخت تبدیل شد، تحویل ایران می‌شود.

Share/Save/Bookmark