رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ آذر ۱۳۸۸
آیت‌الله منتظری:

«اشغال سفارت آمریکا کار درستی نبود»

آیت‌الله حسینعلی منتظری، تصرف سفارت آمریکا در تهران از سوی گروهی از دانشجویان در سال ۱۳۵۸ را «نادرست» دانست.

آقای منتظری گفت که در آن زمان، تصرف این سفارتخانه مورد تائید وی بوده، اما با توجه به «عوارض منفی و حساسیت شدیدی» که این اقدام، بین مردم آمریکا به وجود آورد، آن را «نادرست» می‌داند.

به گفته این مرجع تقلید شیعه، تصرف سفارت کشوری که در حال «جنگ رسمی» با ایران نبود، به منزله «اعلان جنگ با آن کشور» بود و «بعضى از جوانان انقلابى‏ ‏و متعهدى که متصدى این کار بودند نیز اشتباه بودن آن را قبول دارند.»


تصرف سفارت آمریکا در ویکی‌پدیا

اظهارات آقای منتظری در پاسخ به سئوالات وب‌سایت «موج سبز آزادی» امروز در وب‌سایت شخصی این مرجع تقلید شیعه منتشر شده است.

این مرجع تقلید شیعه با «موقتی» خواندن حکم آیت‌الله روح‌الله خمینی در مورد «تجدید» رابطه با آمریکا اعلام کرده که «‏اگر مصالح و منافع ملى اقتضا کند که با آمریکا رابطه برقرار شود، نباید‏ ‏زمینه تشنج و بى‌اعتمادى را با شعارهاى بى‌محتوا تشدید نمود.»

«‏قدرت نظام با سرکوب و ساکت نمودن اجبارى مردم حاصل نمى‌شود، بلکه‏ ‏پشتیبانى واقعى و حقیقى و آزادانه مردم است که قدرت نظام را به وجود‏ ‏مى‎آورد»

نظر آیت‌الله منتظری درباره رابطه ایران و آمریکا و رد کردن تصرف سفارت این کشور در تهران در شرایطی منتشر می‌شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی امروز یکشنبه انتقاد‌هایی متوجه سیاست‌های دولت باراک اوباما کرده است.

آقای خامنه‌ای گفته که جمهوری اسلامی مذاکره‌ای که آمریکا از قبل، نتیجه آن را مشخص کرده باشد را نمی‌پذیرد.

این در حالی است که آقای منتظری، «اسرائیل و لابی آن در آمریکا» را از مخالفان برقراری رابطه دو کشور دانسته است که منافع خود را در بقای «بحران کنونی» می‌دانند.

آیت‌الله منتظری در بخش دیگری از پاسخ‌های خود آورده که وابسته شدن امور اقتصادی و سیاسی ایران به «بلوک شرق» به جای تامین مصالح و منافع ملی، «کار غلطی» است.

«چه فرقى است‏ ‏بین روسیه و آمریکا که به اولى باید تا این اندازه اعتماد نمود و بی‌دریغ‏ ‏مقادیر هنگفتى از بیت‌المال را به آنان حاتم بخشى نمود، و با دیگرى حتى‏ ‏حاضر نباشیم که مذاکره و گفتگو نماییم»

این مرجع تقلید شیعه افزوده که «چه فرقى است‏ ‏بین روسیه و آمریکا که به اولى باید تا این اندازه اعتماد نمود و بی‌دریغ‏ ‏مقادیر هنگفتى از بیت‌المال را به آنان حاتم بخشى نمود، و با دیگرى حتى‏ ‏حاضر نباشیم که مذاکره و گفتگو نماییم؟»

به گفته آقای منتظری، حاکمیتی که «به دست خود»، بحران پس از انتخابات را به وجود آورده، نمی‌تواند در مقابل دولت‌های مقتدر، «موضع مستحکمی» داشته باشد که این امر در نهایت «به ضرر حتمى کشور و مردم منجر خواهد شد.»

به اعتقاد این مرجع تقلید شیعه، «‏قدرت نظام با سرکوب و ساکت نمودن اجبارى مردم حاصل نمى‌شود، بلکه‏ ‏پشتیبانى واقعى و حقیقى و آزادانه مردم است که قدرت نظام را به وجود‏ ‏مى‎آورد.»

به گفته این مرجع تقلید شیعه، تصرف سفارت کشوری که در حال «جنگ رسمی» با ایران نبود، به منزله «اعلان جنگ با آن کشور» بود

وی در بخش دیگری از پاسخ‌های خود به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرده که با تصمیمى «شجاعانه و مدبرانه،‏ ‏زندانیان سیاسى» را آزاد کنند، مطبوعات توقیف شده را رفع توقیف‏ ‏نموده، و گزینش‌هاى ادارات و دانشگاه‌ها و به طور کلى دستگاه‌هاى‏ ‏تفتیش عقاید را منحل نماید.»

‏ ‏آیت‌الله منتظری تصریح کرده که «‏حاکمیتى که مردم را ناراضى و حقوق آنان را مورد تعدى و ظلم قرار‏ ‏داده و افراد زیادى از نخبگان و فعالان سیاسى و آزادى‌خواهان را به‏ ‏اتهامات واهى و خلاف واقع، زندانى و محاکمه و محکوم مى‎نماید، نمى‌تواند‏ ‏مدعى مبارزه با استکبار و استکبارستیزى باشد.»

وی افزوده که «استکبارستیزى جز با‏ ‏تحصیل حمایت مردم و تأمین حقوق همه اقشار و تحقق آزادى قلم و بیان‏ ‏عملى نخواهد شد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

الته ایشان این مطالب را بعد از مرگ سهراب میگوید، چون میداند نیروهای سبز مایل بزرد ممکن است حمله ای هم بسفارب روس بکنند و از این نظر میخاد پیشگیری کنه.

این رنگ بازیها عاقبت درست حسابی نخواهد داشت...

-- فرج الله هاشمی اسلام پناه فرد اعلا ، Nov 3, 2009 در ساعت 04:00 PM

« آیت الله » عنوانی برای مجتهدان شیعه است ولی « آیت» یعنی نشانه ومظهر، والله هم که یعنی« خدا». پس آیت الله احتمالاً باید نشانی از خداوند روی زمین باشد. فکر میکنم سی سال زمان زیادیست تا یک آیت الله/مظهر خدا تازه دریابد که سی سال پیش حرف پرتی زده و داوری غلطی کرده است.تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

-- بدون نام ، Nov 3, 2009 در ساعت 04:00 PM

درود به شرفت اقای منتظری

-- فروغ ، Nov 4, 2009 در ساعت 04:00 PM

اون جوانان "متعهد" که پدر این مردم و مملکت را در اوردن تا تازه یواشکی به این نتیجه برساند (بعد سی‌ سال) که "شاید" خبطی ازشون سر زده باید شرمنده باشند در پیشگاه ملت ایران که بهائ ندونمکاریهاشون را پرداخته و میپردازد. اینها و حامیانشان (همین امروزز هم) باید از خودشون خجالت بکشن!

-- Ali ، Nov 4, 2009 در ساعت 04:00 PM

اشغال سفارت از طرحهای CIA بود و بالاخره به هر قیمتی که بود انجام می شد، چه به وسیله دانشجویان پیرو خط امام چه به وسیله هر کس دیگه!

-- آمریکایی کفر ستیز و ایران پناه ، Nov 7, 2009 در ساعت 04:00 PM

نمیدونم چرا هر روز یه چیز جدید لو میره که طرح آمریکا بوده، یه روز انقلاب طرح آمریکا بوده بعد تصرف سفارتشون بعد .... بعد هم لابد این که من اینو اینجا مینویسم هم طرح آمریکاست...همین هم که من میگم این طرح آمریکاست هم طرح آمریکاست و......البته این که شما این مطلبه منو میخونی هم طرح آمریکاست....و فقط دزدی ها و جنگ ها و کشتار ها کار ما هاست چون آمریکا "خداست".

-- حسین ، Dec 20, 2009 در ساعت 04:00 PM