رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ آبان ۱۳۸۸

«تکمیل تولید پلوتونیوم» از سوی کره شمالی

رسانه‌های کره شمالی از پایان بازفراوری میله‌های سوخت مصرف شده برای تولید سوخت بیشتر مورد استفاده در تسلیحات هسته‌ای خبر می‌دهند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرده است که این کشور، اواخر اوت در مجتمع یونگ بیون، بازفراوری ۸۰۰ میله سوخت را به اتمام رسانده است.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که کره شمالی اوائل سپتامبر اعلام کرده بود که در حال تبدیل پلوتونیوم حاصل از مرحله بازفراوری به تسلیحات است.

بازفراوری میله‌های سوخت هسته‌ای، پلوتونیوم مورد نیاز برای استفاده در تسلیحات هسته‌ای را در اختیار کره شمالی قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، کره شمالی، پلوتونیوم لازم برای ساخت چندین بمب اتمی را در اختیار دارد.


تلویزیون کره جنوبی، خبر تکمیل تولید پلوتونیوم از سوی کره شمالی را پخش می‌کند(AP)

آسوشیتدپرس نیز به نقل از کارشناسان هسته‌ای، گزارش کرده است که اعلام این مسئله از سوی پیونگ یانگ، فشاری علنی بر آمریکا به منظور پذیرش مذاکرات دوجانبه است.

روز گذشته دوشنبه، کره شمالی اعلام کرده بود گه در صورتی که واشینگتن از مذاکرات دوجانبه با این کشور امتناع کند، پیونگ یانگ، زرادخانه هسته‌ای خود را تقویت خواهد کرد.

وزیر خارجه این کشور اظهار داشته که اگر آمریکا آماده مذاکره با ما نباشد، راه خودمان را خواهیم رفت.

پیونگ یانگ، بازگشت به میز مذاکرات شش جانبه را مشروط به مذاکرات دوجانبه با ایالات متحده می‌داند. این در حالی است که آمریکا می‌گوید تنها در شرایطی حاضر به گفتگوهای دوجانبه با این کشور است که کره شمالی در مذاکرات شش جانبه شرکت کند.

کره شمالی همواره گفته است که برای محافظت از خود در برابر حمله واشینگتن به تسلیحات هسته‌ای نیاز دارد، اما ایالات متحده هرگونه قصدی برای تهاجم به این کشور را انکار می‌کند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
درخواست مجدد کره شمالی از آمریکا