رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ آبان ۱۳۸۸

وعده کرزی برای مبارزه با فساد

همزمان با درخواست باراک اوباما از حامد کرزی برای مبارزه با فساد، رئیس جمهوری جدید افغانستان وعده داد که برای از میان بردن فساد اداری در این کشور تلاش خواهد کرد.

روز گذشته دوشنبه، پس از انصراف عبدالله عبدالله، رقیب کرزی، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، وی را برنده نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد.

عبدالله، به دلیل آنچه نبود «شفافیت» در انتخابات افغانستان اعلام کرد و نیز امکان مجدد تقلب، از شرکت در دور دوم انتخابات انصراف داد.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به دلیل بروز تقلب‌های گسترده از سوی کمیسیون انتخابات باطل شده بود.

باراک اوباما با تبریک به کرزی اعلام کرد که در گفتگوی تلفنی با او از رئیس جمهوری افغانستان خواسته است که برای ریشه کن کردن فساد در این کشور به طور جدی تلاش کند.


AP

وی افزود که در گفتگو با کرزی مطمئن شده است که وی نیز اهمیت شرایط کنونی افغانستان را درک می‌کند و متوجه است که نه تنها در حرف، بلکه در عمل باید به شرایط کنونی توجه شود.

خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند که حامد کرزی که بسیاری، دولت جدید وی را با بحران مشروعیت مواجه می‌دانند، اعلام کرد که بر ایجاد حکومتی بر اساس مشارکت ملی تلاش می‌کند و بدنبال ایجاد «تغییراتی اساسی‌» در کشورش است.

با این حال وی به برنامه خاصی برای ایجاد این تغییرات اشاره نکرد و تنها اظهار داشت که تلاش می‌کند «لکه ننگ فساد اداری» را در این کشور از میان بردارد.

وی از مردم و شخصیت‌های سیاسی خواست که خود را از حکومت دور نبینند و حکومتش به روی کسانی که توان کار داشته باشند، باز خواهد بود.

علاوه بر باراک اوباما، بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل و سخنگوی گوردون براون نخست وزیر بریتانیا نیز به کرزی، پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را تبریک گفته‌اند.

Share/Save/Bookmark