رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ آبان ۱۳۸۸

درخواست مجدد کره شمالی از آمریکا

وزارت امور خارجه کره‌ شمالی از آمریکا خواست که به میز مذاکرات دوجانبه درباره برنامه‌ای هسته‌ای پیونگ‌یانگ بازگردد.

پیونگ یانگ، پیش‌تر نیز این درخواست را مطرح کرده بود.

به گزارش سی‌ان‌ان، یک سخنگوی وزارت امور خارجه کره‌ شمالی، امروز دوشنبه گفت در صورت خودداری آمریکا از بازگشت به میز مذاکره، پیونگ ‌یانگ راه خود را دنبال خواهد کرد.

این درخواست کره شمالی پس از آنکه رسانه‌های کره جنوبی از آغاز به کار تاسیسات بازفرآوری هسته‌ای پیونگ یانگ خبر دادند، مطرح می‌شود.

بخش‌های مهمی از تاسیسات هسته‌ای کره‌شمالی، براساس موافقتنامه به دست آمده در مذاکرات شش‌جانبه فوریه سال ۲۰۰۷ برچیده شده است.

کره شمالی، ماه آوریل، پس از آزمایش موشک دوربرد خود در اعتراض به اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکوم کردن آزمایش موشکی این کشور، از مذاکرات شش‌جانبه خارج شد.


رهبر کره شمالی(رویترز)

آمریکا، روسیه، چین، کره جنوبی و ژاپن، کشورهای مذاکره کننده با کره شمالی برای عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته‌ای هستند.

پیونگ یانگ همچنین اعلام کرده که آماده مذاکرات چندجانبه پس از مذاکرات دوجانبه با آمریکا است.

سخنگوی وزارت امورخارجه کره‌ شمالی گفته که «اکنون زمان آن است تا آمریکا نیز در این خصوص تصمیم‌گیری کند.»

وی همچنین از برقراری تماس‌هایی ازسوی وزارت خارجه کره شمالی با وزارت خارجه آمریکا خبر داده است.

کره شمالی بازگشت خود را به مذاکرات شش جانبه را مشروط به مذاکرات دوجانبه با امریکا کرده است، اما واشینگتن در مورد این پیشنهاد محتاطانه عمل می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این کمونیست ها با بقیه کمونیست های سابق دنبال امریکا میدوند که بیا با ما مذاکره کن و رابطه برقرار کن٠ چین و روسیه و ویتنام از سرمایه داری و سرمایه گذاری امریکا درکشورشان استقبال کرده اند انوقت کمونیست های روسی فسیل شده ایران مثل ملاهای قم چسبیدند به گذشته ورشکسته٠ دست از سرجنگ سرد و رویای استالین و لنین بر نمیدارند٠ مانع مذاکرات و برقراری رابطه با امریکا هستند تازه یادشان امده ١٣ ابان بروند جلوی سفارت امریکا با همدستان مسلمان فقاهتی و متحدین خط امامی مرگ بر امریکا بگویند٠

-- shahriar ، Nov 3, 2009 در ساعت 09:00 AM