رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ آبان ۱۳۸۸

بازداشت ۱۵ سینماگر در حوادث اخیر

فرهاد توحیدی قائم‌مقام مدیرعامل خانه سینما می‌گوید که در حوادث پس از انتخابات ایران، ۱۵ تن از سینماگران بازداشت شده‌اند.

آقای توحیدی علت بازداشت این افراد را «مشکلات پیش‌آمده» عنوان کرده است.

به گزارش امروز یکشنبه خبرگزاری ایلنا، فرهاد توحیدی همچنین از «بی‌نتیجه» بودن تلاش‌های خانه سینما برای «کمک» به هنرمندان بازداشت شده خبر داده است.

وی با این حال، اشاره‌ای به نام این سینماگرانی که در چهار ماه گذشته دستگیر شده‌اند، نکرده است.


فرهاد توحیدی

در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، بسیاری از هنرمندان و بازیگران سینما و تئاتر و تلویزیون با حضور در خیابان‌ها از نامزدی میرحسین موسوی حمایت ‌کردند.

فاطمه معتمد‌آریا از جمله بازیگرانی است که با ستاد انتخاباتی آقای موسوی همکاری داشت و چندی پیش از سوی مقام‌های امنیتی، گذرنامه‌اش توقیف شد و نتوانست از کشور خارج شود.

خانم معتمد‌آریا قرار بود به همراه مجتبی میرطهماسب، جهت شرکت در برنامه بررسی سینمای ایران به آمریکا سفر کند که از خروج آنها جلوگیری شد.

فاطمه معتمد آریا، ابراهیم حاتمی‌کیا، رضا میرکریمی، مجتبی راعی، علیرضا رئیسیان، محمدمهدی عسگرپور، امین تارخ، فرهاد توحیدی و مجتبی میرطهماسب از جمله سینماگرانی هستند که شش ماه پیش از سوی خانه سینما برای اعزام به این سفر انتخاب شده بودند.

فرهاد توحیدی همچنین از «بی‌نتیجه» بودن تلاش‌های خانه سینما برای «کمک» به هنرمندان بازداشت شده خبر داده است

جعفر پناهی، فیلم‌ساز صاحب‌نام ایرانی که برای عقد قرارداد فیلم جدیدش عازم پاریس بود نیز از دیگر سینماگرانی است که خروج وی از کشور ممنوع اعلام شده است.

جعفر پناهی، که از «جنبش سبز» و دیدگاه‌های معترضان انتخاباتی حمایت می‌کند، پیش از این در حالی که برای گذاشتن گل بر مزار جان‌باختگان رویدادهای اخیر به بهشت زهرا رفته بود، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تاکنون شماری از معترضان انتخاباتی در ایران ممنوع‌الخروج شده و گفته می‌شود ده‌ها بازیگر سرشناس ایرانی نیز با دستور شفاهی، ممنوع‌التصویر شده‌اند.

آقای توحیدی درباره توقیف گذرنامه خانم معتمد‌آریا و آقای میرطهماسب گفته که گذرنامه این افراد به حکم قضایی توقیف شده است.

وی اضافه کرده که حل مشکل معتمدآریا و میرطهماسب، نیازمند «اهرم‌های قوی‌تری» است، اما در این میان باید به جای برخورد «احساسی، رویکرد عقلانی» را در پیش گرفت.

Share/Save/Bookmark