تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تغییر نام بولوار ایران به ندا در یمن

تلویزیون الجزیره از تغییر نام بولوار ایران در صنعا به ندا آقاسلطان و بسته شدن بیمارستانی وابسته به جمهوری اسلامی در یمن خبر داد.

روزنامه الوطن چاپ عربستان، اول آذرماه به نقل از مقام‌های شوراى محلى شهر صنعا گزارش کرده بود که علت تغییر نام بولوار ایران در این شهر به ندا آقاسلطان، تحت فشار مردم صورت گرفته است.


AFP

ندا آقاسلطان، ۳۰ خرداد ماه در جریان اعتراض‌های خیابانی به نتیجه انتخابات، بر اثر اصابت گلوله جان باخت.

رابطه دیپلماتیک یمن با ایران در هفته‌های اخیر، با توقیف یک کشتی ایرانی «حامل سلاح برای شورشیان حوثی» در دریای سرخ، تیره شده است.

مقام‌های یمنی تائید کرده‌اند که اوایل آبان ماه، پنج ایرانی را در سواحل استان حَجه در قایقی که «سلاح» حمل می‌کرده، بازداشت کرده‌اند. استان حَجه مجاور استان صَعده، محل استقرار شورشیان شیعه حوثی است.

رابطه دیپلماتیک یمن با ایران در هفته‌های اخیر، با توقیف یک کشتی ایرانی «حامل سلاح برای شورشیان حوثی» در دریای سرخ، تیره شده است

درگیری‌ها میان ارتش یمن و عربستان سعودی با شورشیان حوثی در هفته‌های اخیر به این استان نیز گسترش پیدا کرده است.

مقام‌های ایران که از سوی صنعا و ریاض متهم به حمایت از این شورشیان هستند، با محکوم کردن حملات علیه شیعیان یمن، هشدار داده‌اند که این اقدام منجر به گسترش «تندوری‌ها» در منطقه می‌شود.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش کرده که دولت یمن دستور تعطیلی یک بیمارستان و کلینیک وابسته به ایران در صنعا را که به گفته آنها «پوششی برای ارسال کمک به شورشیان حوثی» بوده، صادر کرده است.

دولت یمن دستور تعطیلی یک بیمارستان و کلینیک وابسته به ایران در صنعا را که به گفته آنها «پوششی برای ارسال کمک به شورشیان حوثی» بوده، صادر کرده است

خبرگزاری فرانسه نیز با تائید این خبر نوشته که دولت یمن امروز چهارشنبه، این بیمارستان و کلینیک را بدلیل آنچه که «نبود شفافیت مالی و حمایت‌های مالی دولت ایران» از این دو نامیده، تعطیل کرده است.

بر اساس این گزارش، کارمندان این بیمارستان نیز به همکاری با حوثی‌ها متهم هستند.

این بیمارستان دارای ۱۲۰ کارمند از جمله هشت ایرانی است و سال‌های زیادی در یمن فعالیت می‌کرده است. از فعالیت کلینیک وابسته به ایران در یمن نیز ۱۵ سال می‌گذرد.

خبرگزاری‌ها امروز چهارشنبه همچنین از تجمع صد‌ها تن از معترضان یمنی در مقابل سفارت ایران در صنعا خبر داده‌اند.

براساس گزارش‌ها، اين عده با سردادن شعارهايی عليه جمهوری اسلامی، تهران را به مداخله در امور داخلی يمن و «توسعه طلبی» کردند.

روزنامه الوطن در شماره روز گذشته (سه‌شنبه) خود گزارش کرده که «صنعا مسئله اخراج سفیر ایران از یمن و تعطیلی سفارت ایران را بررسی می‌کند.»

این بیمارستان دارای ۱۲۰ کارمند از جمله هشت ایرانی است و سال‌های زیادی در یمن فعالیت می‌کرده است. از فعالیت کلینیک وابسته به ایران در یمن نیز ۱۵ سال می‌گذرد

این روزنامه نوشته که چند کشور عربی نیز طرح اخراج سفرای ایران از کشور‌های خود را در دست بررسی دارند.
الوطن نامی از این کشور‌ها که از «حمایت» ایران از گروه حوثی ناخشنود هستند، نبرده است.

شورشیان حوثی، اقلیتی از شیعیان زیدی و پیرو حسین الحوثی، روحانی شیعه که در سال ۲۰۰۴ و آغاز درگیری‌ها با ارتش کشته شد، هستند.

یمن کشوری سنی‌نشین است، ولی زیدی‌ها که شعبه‌ای از شیعه به‌ شمار می‌آیند، در شمال این کشور در اکثریت هستند.

آنها می‌گویند که نسبت به جامعه شیعیان در یمن با تبعیض برخورد می‌شود و عربستان سعودی در این خصوص از دولت این کشور حمایت می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اینهم روابط بین کشورها در دولت حضرات!

-- مسعود ازپارس ، Nov 25, 2009

اگر یادتان باشد چند سال قبل دولت ایران در یک حرکت سخیف نام خیابان «تابناک» در ضلع شرقی پا رکینگ نمایشگاه تهران را به «یمن» تغییر، این هم نتیجه اش. جای اردشیر زاهدی خالی که به سیکلوماتهای وزارت خارجه گوشزد کند: « اینقدر از ... عرب ها نخورید!»

-- بدون نام ، Nov 25, 2009

درود بر یمن!! تا اونجا که من یادم میاد یمن تنها کشور عربیه که با مردم ایران یه جورایی همدردی نشون داده...

-- بخت النصر خراسانی ، Nov 25, 2009

تمام كشورهاي عربي زير يوغ يك عده ديكتاتور تحت عناوين مختلف اداره مي شوند تاييد يا تكذيب جنبش سبز در ايران توسط اين گونه از كشورها فاقد هرگونه ارزشي است.

-- بدون نام ، Nov 25, 2009

طائب می‌ گوید "امروز خبری از بحران در کشور نیست .کدام بحران. مردم مشغول زندگی خودشان هستند.".
اما نمی‌‌داند زندگی‌ مردم یعنی مبارزه. آنها اگرچه مشغول زندگی‌ خود‌شان هستند ولی‌ در زندگی‌ شان مبارزه با دولت کودتا را از مهمات قرار داده‌اند.زندگی‌ مردم ما با این مبارزه گره خرده است.حذف دیکتاتوری و به کرسی نشاندن دمکراسی از الزامات زندگی‌‌شان شده. این مردم تا شما جنایتکاران و رهبرتان را محاکمه نکنند دست از مبارزه یعنی دست از زندگی‌ نخواهند کشید. طائب خیلی خوب میداند زمانی‌ که مردم یمن اسم خیابانشان را میگذارند - ندا - قافیه را سخت باخته اند و دیگر مردم برای این مزخرفات و این دروغ‌ها حرفها احترامی قائل نمی‌‌شوند.
شمیم

-- شمیم ، Nov 25, 2009

.... امیدوارم حرکتهای دوستی جویانه بیشتری رو از طرف اعراب با مردم ایران ( نه جمهوری اسلامی) شاهد باشیم.

-- بهرام ، Nov 25, 2009

علت این عملشون اختلافاتی که با جمهوری اسلامی دارند و حمایت جمهوری اسلامی از شورشیان شیعه یمن هست نه حمایت از جنبش سبز.

-- پویا ، Nov 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)