تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

خاتمی: نمی‌توان جامعه را پادگانی اداره کرد

محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران می‌گوید که نمی‌توان به صورت «پادگانی» جامعه را اداره کرد و این نحوه مدیریت به زیان جمهوری اسلامی است.

آقای خاتمی که در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت سخن می‌گفت، افزود: «انتظار این بود که کم‌کم فضا غیر امنیتی شود، نه اینکه انتقاد و نقد کردن این همه هزینه برای جامعه داشته باشد.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، وی با بیان اینکه در حال حاضر فضا به سوی «محدودتر» شدن، پیش می‌رود، اظهار داشت: «زیانی که از این ناحیه، مملکت دچار آن می‌شود، زیان غیرقابل جبرانی است.»


در پنج ماه گذشته، بیش از چهار هزار نفر از معترضان به نتایج انتخابات بازداشت شده و شمار زیادی از دانشجویان معترض، با احکام تعلیق یا اخراج از دانشگاه مواجه شده‌اند.

رئیس بنیاد باران، بزرگترین عامل تضعیف نظام را «کاهش رضایت مردم و اعمال خشونت به هر شکلی» عنوان کرد و اعمال خشونت از سوی حکومت را «مضر به حال جامعه، دین و نظام» دانست.

در ماه‌های گذشته، نیروهای دولتی، بیشتر تجمعات اعتراضی به نتایج انتخابات را سرکوب کرده‌اند. بنا به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، شمار زیادی از معترضان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تعدادی نیز در اثر اصابت گلوله کشته‌ شده‌اند. گزارش‌های منتشر شده همچنین حاکی از شکنجه و تجاوز به برخی زندانیان در بازداشتگاه‌ها است.

«وقتی به دانشجو، نیروهای اهل فکر و سابقه‌دار و جبهه رفته و نیروهایی که می‌گویند قانون اساسی را قبول داریم، هرگونه ناسزا و نسبتی به آنها می‌دهند، متاسفانه شعارهایی در جامعه مطرح می‌شود که هیچ‌کدام از ما نمی‌پسندیم»

آقای خاتمی افرادی را که باعث ایجاد نارضایتی در جامعه شده‌اند، «تضعیف‌کنندگان نظام» نامید و گفت: «چرا اینقدر فضا تنگ شده است؟ چرا اینقدر نیروهای ارزنده‌ای که انتقاد یا حرف دارند؛ نه تنها حذف می‌شوند، بلکه مورد هرگونه اهانت و فشاری قرار می‌گیرند؟»

رئیس جمهور پیشین ایران اضافه کرد: «وقتی به دانشجو، استاد، عالم، هنرمند، نیروهای اهل فکر و سابقه‌دار و جبهه رفته و نیروهایی که می‌گویند قانون اساسی را قبول داریم، البته انتقاد هم داریم، هرگونه ناسزا و نسبتی به آنها می‌دهند، متاسفانه شعارهایی در جامعه مطرح می‌شود که هیچ‌کدام از ما نمی‌پسندیم، نظام تضعیف می‌شود و ایران چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی آسیب می‌بیند.»

وی دلیل شرایط به وجود آمده را «احترام نگذاشتن به مردم و براندازی محسوب کردن انتقاد و اعتراض» برشمرد و از صدا و سیما به خاطر «ناسزا و دروغ علیه افراد مورد توجه مردم» انتقاد کرد.

محمد خاتمی با بیان اینکه امروز دیکتاتورهای زمان نیز ادعای «مردمی‌بودن» می‌کنند، گفت: «انتقاد و بیان آزاد عقاید و اندیشه‌ها امروز دیگر به عنوان یک حق، شناخته شده‌ است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این آقای خاتمی، چقدر با سرکوبگران و قاتلین مردم تعارف می کنه!؟
تعارف الله،

-- Samad ، Nov 13, 2009

میشود یا نمی شود . ولی تا بوده همین بوده . از زمان پهلوی اول تا دوران شاه .همیشه پارادیم مدیریت در ایران پارادایم میلیتاری است حتی در ابتدای انقلاب ملاها ملت ایران را درجنگ ناچار به مشق نظامی کردند.مدیریت در ایران پارادایم دیگری را نمی شناسد . بنابراین تا تغییر در نگرش وآموزش پارادایم مدیریتی دیگر هر تغییر حکومتی به یک نقطه خواهد رسید.

-- بدون نام ، Nov 13, 2009

نظام از حالت «پادگانی» شدن موقت بزودی در آمده و به لطف خداوند و همانند حکومتهای ظالم دیگر در زباله تاریخ« بایگانی» خواهد گشت.

-- بدون نام ، Nov 13, 2009

آقای خاتمی عزیز .چه را شما می خواهید نجات بدهید؟ جمهوری اسلامی را ؟یا ملت را. اگر ملت را که دیگر حرف را بس کنید.در مقابلت پادگان داری .تو هم پادگان تشکیل بده .تو هم پاد زهر بساز. خودت خوب می دانی که این افعی هزار دندان، زبان آدمی نمی فهمد. پس زبان به حلق بگش و رستم دستان شو.

-- نادره ، Nov 13, 2009

خاتمی یادش رفته موقعی که رئیس جمهور بود در جریان قیام ۱۸ تیر به جای حمایت از مردم در سخنان خود گفت باید چشم فتنه را از حدقه در آورد و عملا از خامنه‌ای قاتل حمایت کرد.

-- reza ، Nov 13, 2009

نظام پادگانی همیشه در همه جای دنیا بوده و هنوز هم هست. حکومت و امپراطوری هخامنشیان بر این پایه استوار بوده، سلوکیان همین کار را کردند و اشکانیان و ساسانیان هم چیزی بهتر برای اداره کردن کشور در چنته نداشتند و آمریکا و اروپای امروز هم که به همین شیوه اداره می شود و در چین و ماچین هم که بروی جز این چیزی دیگر نمی بینی!

به واقع حضرت خاتمی چشم بسته غیب گفته اند منتهی یک نکته را گویا درست نفهمیده اند: مهم نیست چه کسی سر کار باشد و چند سال حکومت کند، به هر حال نظام اداره کشورها همشه پادگانی بوده و همیشه هم پادگانی باقی خواهد ماند چرا که "دستور همیشه از بالا می آید" و بالاخره یک نفراتی پیدا خواهند شد که فرمانبری کرده و آن را اجرا کنند!

جالب اما این است که همچون خود پادگان که نظمی ظاهری دارد و فرماندهان فقط بلدند بر سر سربازان داد و فریاد کنند و با ترس و ارعاب آنها را مطیع خود سازند اما در درون تو خالی و پوشالی هستند، بیرون از پادگان هم همین طور است.

یک فرق بزرگ دیگر هم بین زمان ما و فرضاً زمان هخامنشیان وجود دارد: جمعیت کنونی ایران (و جهان) با جمعیت آن دوران یکی نیست و برقراری نظم در یک شهر چندین و چند میلیون نفری (مثل مکزیکو سیتی یا همین تهران خودمان) با برقراری نظم در یک شهر چند ده هزار نفری خیلی تفاوت دارد به خصوص که نظام اقتصادی و سیاسی آن دوران با این زمان هم فرقهای زیادی دارد بخصوص وقتی که تعداد آدمها و اتومبیلها در شهر مربوطه خیلی بیش از گنجایش آن باشد.

از سوی دیگر نیز مشکل "انحصار غیر عادلانه ثروت بین گروههایی معدود" به جای "تقسیم عادلانه فقر" همچنان باقی است و اولین و آخرین خواهان آن نیز خود مردم هستند به همین دلیل هم هیچگاه از بین نخواهد رفت.

-- سرباز ، Nov 13, 2009

آقای خاتمی، شما بهتر است از فرصتی که فعلاً در اختیار دارید! کتابی در مورد انگیزه ها و علل فریبکاری ها و نیرنگ ها و دروغ و تقلب و دزدی و چپاول را دراین نظام الهی به رشته تحریر در آورید. و چگونه شد که حکم قتل عام مردم از جانب به قول شما «بزرگان» نظام اسلامی صادر شد!؟ و چگونه شما اصلاح طلبان از طرف این «بزرگان» مردود شناخته شدید؟ البته تعصب و کمبود شهامت این وظیفه تاریخی را برای شما مشکل خواهد کرد.
تاریخ نویس.

-- Tarikh Nevis ، Nov 13, 2009

آقای خاتمی ظاهرا نمی داند که
نامسلمان ها هم ایرانی هستند و
قانون اساسیی می خواهند که در
آن مذهب رسمی وجود نداشته باشد.

-- نامسلمان عاصی ، Nov 13, 2009

ّآش آنقدر شورشده که آشپز هم فهمیده. آقای خاتمی که با بیش از ٢٢ملیون رأی به ریاست جمهوری انتخاب شدند بشکرانه بازوی توانای پشتوانه زیاد مردمی و با داشتن مجلسی با اکثریت به اصطلاح نمایندگان اصلاح طلب وقانون اساسی (ولی نه چندان مطبوع) که رئیس جمهوری مسئول اجرای صحیح آنست دست ناتوانان را نگرفتند و از امکانات و اختیارات خود چنانکه باید استفاده نکردند و به آرای رأی دهندگان حرمت لازم را ننمودند, حتّی از قصاب اوین اسداله لاجوردی, وقتیکه ترور شد, تقدیر جانانه ای نمودند وخاطر بسیاری را آزردند, درآنموقع ایشان درجرگه خودیها بودند و از زبان خودیها سخن میگفتند, اما اکنون که ایشان و همفکرانشان را از دایره خودیها خارج نموده اند این فضای پادگانی وخفقان را احساس مکنند. فضای جمهوری اسلامی هرگز برای غیرخودیها مطلوب نبوده, مخصوصاً برای اقلییتهای قومی ودینی, ولی نه به شدّت امروز.

-- آزرده ، Nov 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)