تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

استقبال فیروزآبادی از توافقنامه وین

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارسال اورانیوم ایران به خارج حمایت کرد.

آژانس اتمی پیشنهاد کرده ‌است که ایران بیشتر اورانیوم با درجه غنای پایین خود را به خارج بفرستد و در ازای آن برای رآکتور تهران که مصارف پزشکی دارد، سوخت دریافت کند.

آژانس می‌کوشد از این راه، از نگرانی‌های غرب در زمینه احتمال کاربردهای نظامی اورانیوم در ایران بکاهد.


سرلشکر فیروزآبادی

به گزارش خبرگزاری مهر، سرلشکر حسن فیروزآبادی در این باره گفت: «ما از تبادل سوخت زیان نخواهیم کرد بلکه با به دست آوردن معادل آن، سوخت ۲۰٪ مورد نیاز رآکتورها، سالانه نزدیک به یک میلیون نفر از هم‌وطنان از امکانات درمانی ناشی از آن استفاده خواهند کرد و همچنین حقانیت خود را در فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز به کرسی نشانده‌ایم.»

عضو شورای عالی امنیت ملی کشور افزود: «به شبهه‌افکنان که از روی بی‌اطلاعی یا وابستگی، گاهی مطالبی عنوان می‌کنند، نباید گوش فرا داد.»

به گفته وی، با تامین سوخت اتمی از خارج از ایران، «ذخیره سوخت نیروگاهی آسیب نمی‌بیند و خللی در امر ادامه غنی‌سازی وارد نمی‌کند.»

فیروزآبادی: مقدار سوخت ۳.۵٪ معادل که تبادل خواهد شد در حدی نیست که به موجودی ایران لطمه‌ای وارد سازد

فیروزآبادی ادامه داد: «مقدار سوخت ۳.۵٪ معادل که تبادل خواهد شد، در حدی نیست که به موجودی ایران لطمه‌ای وارد سازد.»

بنا بر طرح آژانس، ایران باید ۱۲۰۰ کیلو از ۱۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۳.۵ درصدی خود را برای پالایش بیشتر به روسیه بفرستد. پس از غنی شدن این محموله تا درجه ۲۰ درصد در روسیه،‌ فرانسه از این ماده، برای رآکتور تهران میله‌های سوخت تهیه خواهد کرد.

مقام‌های بلندپایه دیگری در جمهوری اسلامی با طرح آژانس مخالفت کرده‌اند و به گفته رسانه‌های داخلی، پیشنهادهای متقابلی در محافل سیاسی این کشور مبنی بر خروج تنها ۸۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با درجه خلوص پایین از ایران به صورت دو محموله جداگانه مطرح است.

فیروزآبادی در سخنان امروز خود از تأخیر روسیه در تحویل این سامانه موشکی انتقاد کرد و گفت: «ما از دوستان روس در همسایه شمالی گله داریم»

تأخیر مقام‌های ایران در پاسخ‌ به پیشنهاد آژانس اتمی در ماه‌های اخیر، بر تنش میان ایران و اسرائیل افزوده‌ است.

تحلیلگران سیاسی، طرح خرید سامانه ضد موشکی اس۳۰۰ توسط ایران از روسیه را در جهت پیشگیری از یک حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران ارزیابی می‌کنند.

فیروزآبادی در سخنان امروز خود از تأخیر روسیه در تحویل این سامانه انتقاد کرد و گفت: «ما از دوستان روس در همسایه شمالی گله داریم.»


موشک‌های اس۳۰۰

وی ادامه داد: «آیا استراتژیست‌های روسیه، اهمیت ژئوپولتیک ایران را در امنیت روسیه در نظر می‌گیرند؟ چرا موشک‌های دفاعی اس۳۰۰ که با تفاهم دو دولت برای اقدامات دفاع از ایران مورد توافق قرار گرفته‌است، مجوز ارسال دریافت نمی‌کند؟»

این مقام بلندپایه نظامی ادامه داد که «بیش از ۶ ماه است از وقت تحویل موشک‌های اس۳۰۰ از طرف روس تخطی شده ‌است.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران اظهار امیدواری کرد که «این یادآوری، دوستان روسی را به تسریع در تحویل مورد قرارداد تشویق کند.»

مقام‌های اسرائیلی تا کنون تلاش‌های مختلفی را برای جلوگیری از تحویل این موشک‌ها به ایران انجام داده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

«این یادآوری، دوستان روسی را به تسریع در تحویل مورد قرارداد تشویق کند.»
...
وقتی که نظام به سهم ١٠ در صدی خود از منابع دریای خزر در قرار داد با دوستان روسی خود تن در می دهد دیگر نه از براه انداختن نیرو گاه بو شهر خبری خواهد بود و نه از تحویل موشک.
وای بر ما از انتخاب چنین دوستانی.

-- بدون نام ، Nov 13, 2009

بالاخره فهیدید از روسیه ولابی کمونیست آن خیری نمی رسد٠ انها با کارت ج ا بازی می کنند٠ اگر بسته را قبول کنید فورا موشک ها را تحویل میدهند٠ یکطرفه سی سال به روسها باج دادید در حالیکه امتیاز معامله با امریکا را از دست دادید٠

-- mashng ، Nov 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)