تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

لاوروف: ایران پیشنهاد آژانس را بپذیرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، همزمان با درخواست از ایران برای پذیرش پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از کشور‌های ۱+۵ خواست که برای آغاز دور جدید مذاکرات با تهران، نشستی برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای لاوروف که در مسکو در کنفرانس خبری مشترک با دیوید میلیبند، همتای بریتانیایی خود سخن می‌گفت، از ایران خواست که پیشنهاد تبادل سوخت برای تامین سوخت مرکز تحقیقات اتمی تهران را بپذیرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین خواستار برگزاری نشست ۱+۵ درباره محور‌های بسته پیشنهادی ایران به این گروه شده است.


AFP

در پیشنهاد آژانس که ایران خواستار اعمال برخی تغییرات در آن است، پیش‌بینی شده که تهران در قبال تحویل ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد، از روسیه اورانیوم با غنای ۲۰ درصد دریافت کند.

اورانیوم با غنای ۲۰ درصد پس از آنکه در فرانسه به میله‌های سوخت تبدیل شد، تحویل ایران می‌شود.

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران با اعلام اینکه تهران به پیشنهاد آژانس پاسخ رد نداده است، خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بررسی‌های بیشتر پیش‌نویس وین شده است.

دیوید میلیبند وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در این کنفرانس خبری گفته که لندن در انتظار پاسخ نهایی و فوری ایران به پیش‌نویس وین است.

وزیر خارجه روسیه همچنین خواستار برگزاری نشست ۱+۵ درباره محور‌های بسته پیشنهادی ایران به این گروه شده است

وی همچنین افزود که البرادعی ۴۸ ساعت به ایران وقت داده است تا پاسخ نهایی خود به آژانس را اعلام کند.

روز گذشته نیز الکساندر سادونیکوف، سفیر روسیه در تهران گفته بود که مذاکرات وین برای تامین سوخت نیروگاه تحقیقاتی تهران، به دنبال «فریب» ایران نیست.

به گفته آقای سادونیکوف، تمایل ایران برای امضای توافقنامه‌های فنی برای تامین سوخت راکتور اتمی تهران به «نفع» این کشور است و به حل و فصل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی کمک می‌کند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده هم روز گذشته به ایران هشدار داده که واشینگتن برای همیشه منتظر پاسخ این کشور نخواهد ماند.

این برای چندمین بار است که یک مقام آمریکایی در این خصوص به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار می‌دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سیاست روسیه کپی سیاست اسراییل و آمریکاست. کسی به این افراد نژادپرست و پست وقعی نگذارد. روسیه تا بحال جز چاپیدن ایران و استفاده از کارت ایران برای گرفتن امتیازات بیشتر با استفاده از رابط خود یعنی اسراییل کار دیگری نکرده است. اسراییل باید هرچه زودتر راکتور بوشهر راباتمام رساند و ...را از ایران گم کند. ایران باید در مورد خیانتهای روسیه سرو صدا راه اندازندو مردم چهان را از این چاپیدن ها و همراه بودن با صهیونیسم و امپریالیسم آگاه سازند. نابود باد دشمنان ایران...

-- بدون نام ، Nov 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)