تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

روسیه: توافقنامه وین فریب نیست

الکساندر سادونیکوف، سفیر روسیه در تهران می‌گوید که مذاکرات وین برای تامین سوخت نیروگاه تحقیقاتی تهران، به دنبال «فریب» ایران نیست.

ایران، تکنولوژی لازم برای تبدیل اورانیوم با غنای کم به سوخت لازم برای راکتور تحقیقاتی تهران را ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرده که ۷۵ درصد اورانیوم با غنای کم ساخت ایران، در برابر دریافت سوخت با غنای نزدیک به ۲۰ درصد، به روسیه تحویل داده شود و فرانسه نیز با تبدیل آن به میله‌های سوختی، آن را در اختیار ایران بگذارد.

این پیشنهاد آژانس در قالب پیش‌نویس موافقتنامه وین، مورد توافق اولیه ایران و سایر طرف‌های مذاکره قرار گرفته است، اما برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی معتقدند که غرب با این طرح، درصدد «فریب» ایران است.


سفیر روسیه در تهران و محمود احمدی‌نژاد(AFP)

سادونیکوف امروز یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا، در واکنش به این انتقاد‌ها گفته که «این پیشنهاد، فریبی نیست برای آنکه اورانیوم با غنای کم از دست ایران گرفته شود.»

سفیر روسیه افزوده که تمایل ایران برای امضای توافقنامه‌های فنی برای تامین سوخت راکتور اتمی تهران به «نفع» این کشور است و به حل و فصل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی کمک می‌کند.

آقای سادونیکوف همچنین «تحریم و تهدید به اعمال تحریم» علیه ایران را منجر به «بغرنج‌تر» شدن اوضاع و «بن‌بست» رسیدن مذاکرات میان طرفین گفتگو دانسته است.

سادونیکوف در واکنش به انتقاد‌ها از طرح تامین سوخت ایران از خارج از این کشور گفته که «این پیشنهاد، فریبی نیست برای آنکه اورانیوم با غنای کم از دست ایران گرفته شود»

سفیر روسیه در بخش دیگری از این گفتگو، گزارش‌ها درباره معامله روسیه و آمریکا بر سر سپر موشکی برضد منافع ایران را رد و آن را «بی پایه و اساس» خواند.

به گفته این مقام روس، «روسیه همواره تلاش کرده تا مناسبات خود را با ایران تقویت کند و به این سیاست ادامه خواهد داد.»

اظهارات سفیر روسیه در تهران در شرایطی ایراد می‌شود که صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، امروز یکشنبه با انتقاد از پیش‌نویس توافقنامه ایران با قدرت‌های جهانی گفته که «این‌گونه تعامل در بحث انرژی هسته‌ای به نفع کشور نیست.»

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، این پیش‌نویس را باعث افزایش «بی‌اعتمادی» ایران به غرب دانسته است.

آقای بروجردی گفته که «ما در یک بی‌اعتمادی گسترده نسبت به غربی‌ها به سر می‌بریم و این عدم اعتماد را تمام کشورهای ۱+۵ ثابت کرده‌اند.»

سفیر روسیه افزوده که تمایل ایران برای امضای توافقنامه‌های فنی برای تامین سوخت راکتور اتمی تهران به «نفع» این کشور است

در پیوند با این تحولات، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده هم به ایران هشدار داد که واشینگتن برای همیشه منتظر پاسخ این کشور نخواهد ماند.

این برای چندمین بار است که یک مقام آمریکایی در این خصوص به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار می‌دهد.

کلینتون در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر اسرائیل گفت که کشورش حاضر است راه‌های خلاقانه مثل ارسال اورانیوم به خارج از ایران را بپذیرد، اما برای همیشه منتظر تهران نخواهد ماند.

به گفته کلینتون، «حالا نوبت ایران است تا به تعهدات خود در برابر جامعه بین‌المللی عمل کند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حکومتی که خود بر بنیان فریب و دروغ و تزویر بنا شده است، طبیعی است که همه را فریبکار بداند.
رسوائی،

-- Rosvai ، Nov 1, 2009

ایران باید اول اورانیوم غنی شده را بگیرد و بعد معادلش از اورانیوم 5% غنی شده به غرب دهد در اینصورت حماقت خود را دوباره مانند زمان خاتمی ثابت خواهد کرد. چند مرتبه ما باید
گول دروغ ها و دسیسه های غرب که شامل
روسیه مزدور و نوکر اسراییل را بخوریم تا بفهمیم.
...

-- بدون نام ، Nov 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)