تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نجات یک نوجوان از مجازات مرگ در ایران

محمد مصطفایی وکیل دادگستری، از بخشیده شدن یکی از موکلان خود که در نوجوانی مرتکب قتل شده و محکوم به اعدام شده بود، خبر داد.

آقای مصطفایی در وبلاگ خود نوشته که خانواده مسعود روزبهانی با بخشیدن مصطفی نقدی، «جانی» دوباره به وی بخشیده‌اند.

آن‌طور که این وکیل دادگستری نوشته است، مصطفی نقدی در سال ۱۳۸۳ زمانی که کمتر از ۱۸ سال سن داشته، در یک درگیری «ناخواسته» و به طور «اتفاقی»، مسعود روزبهانی را به قتل رسانده بود.

مصطفی نقدی به گفته وکیلش، نهم اسفندماه سال ۱۳۸۳ به «قصاص نفس» محکوم شده بود که خانواده مقتول، شنبه گذشته پس از دریافت دیه، «مراتب رضایت و عفو از قصاص» را اعلام کردند.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، در ۱۸ سال گذشته ۴۲ نوجوان در ایران اعدام شده‌اند. ایران تنها کشور جهان است که از سال ۲۰۰۸ تاکنون بزهکاران زیر ۱۸ سال را اعدام می‌کند. دست‌کم ۱۳۰ نوجوان در ایران در معرض اعدام هستند.

مصطفی نقدی به گفته وکیلش، نهم اسفندماه سال ۱۳۸۳ به «قصاص نفس» محکوم شده بود که خانواده مقتول، شنبه گذشته پس از دریافت دیه، «مراتب رضایت و عفو از قصاص» را اعلام کردند

۱۹ مهر ماه امسال بهنود شجاعی، نوجوانی که در ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده بود در ایران اعدام شد. صفر انگوتی و حمید رضا حدادی، دو نوجوان مرتکب به قتل نیز در آستانه اعدام قرار دارند.

بنا بر پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، افراد زیر ۱۸ سال، کودک به ‌شمار می‌آیند و اجرای حکم اعدام برای آن‌ها ممنوع است.

ایران در سال ۱۳۷۲ این پیمان‌نامه را امضا کرده‌ است. جمهوری اسلامی با وجود امضای این کنوانسیون، همچنان به اعدام کسانی که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب قتل شده‌اند، ادامه می‌دهد.

در ایران کودکانی که محکوم به اعدام می‌شوند تا زمان رسیدن به سن ۱۸ سالگی در کانون اصلاح و تربیت کودکان نگهداری شده و پس از آن به دار آویخته می‌شوند.

عربستان، سودان، پاکستان و یمن به همراه ایران پنج کشوری هستند که برای نوجوانان «مجرم»، مجازات اعدام در نظر می‌گیرند.

قوه قضائیه ایران چندی پیش اعتراف کرد که نمی‌تواند درباره پرونده‌های قتل که براساس قوانین شرع اسلام مجازات آنها قصاص است، قانونی مبنی بر حذف اعدام‌ها تهیه و به تصویب برساند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

We must make injustice visible
""بايد بي عدالتي را اشكار كرد"". جمله اي از مهاتما گاندي، در نبرد غير خشونت اميز ملت هند بر عليه سلطه انگليس .

جز قاضي پرونده و دادستان ان ، و همچنين بسياري از علماي ديني و وعاظ كه اخيرا در منابر با شدت بي سابقه ا ي بر اجراي هر چه شديدتر احكام اعدام ها و كشتار و قتل و قصاص دارند فرياد مي زنند و مردم عادي خداپرست و شريف و بسيجي ها و لباس شخصي ها را تحريك و تشييع مي كنند، كس ديگري ار مليون ها ايراني باشد كه از شنيدن خبر اعدام نشدن يك انسان كه قتل غير عمد در خردسالي انجام داده و پنج سال زير طناب دار زندگي كرده، خوشحال نشده باشد. از خانواده مقتول هم متشكرم كه از اعدام ان بچه چشم پوشيدند و گله اي هم نيست كه چرا بابتش ديه (پول) گرفتند، چون قانون چشم در برابر چشم، و خون در برابر خون، و انتقام شخصي، نه مجازات جدي و بي تبعيض جاني توسط اجتماع جهت جلوگيري از جرم و يا تلاش براي اصلاح گناهكار و جامعه ، هزاران سال قدمت دارد و همه كشور ها هم ان را داشته اند و چون به معكوس بودن نتيجه ان پي بردند، ان را مطالعات و با تلاشي چند صد ساله ، در همه جوامع معقول بشري ، حذف كردند و جايش را قانون انسان هاي عادي ( نه قانون خداوندان) گرفت . ولي به هر حال، در ايران امروزه ، دوباره اين انتقام جويي شخصي و خونريزي ها برقرار شده و تا روزي كه اين حكومت هست، اين قانون خواهد بود.
من اعدام و سنگسار را نمي توانم بپذيرم، ولي تا وقتي اين قانون ها هست و به طور مطلق از قوانين جنايي كشور حذف نشده، ، صلاح بر اين است كه بگذاريم اجرا شود و همه ايرانيان وهمه دنيا بي عدالتي وحشتناك را ببينند، و شايد نفرت جامعه داخلي و جهاني از اين قوانين ظالمانه حكومت اسلامي و انتقامجويي و قصاص ان، منجر به ملغي شدن ان ها شده، و بتوان همه ايندگان را نجات داد ،‌نه فقط يك يا دو مورد استثنايي، ان هم در بحران بعد از اعدام " بهنود شجاعي" كه تمام جامعه ايران را جريحه دار كرد و در عمل، جاي قاتل و مقتول عوض شد و همه ايرانيان موج نفرت و نفرين خود را بر مادر احسان ( مادر مقتول) نثار كردند و مرگ ساير بچه هاي او را خواستار شدند.
بايد اجازه دهيم اين حكومت در راهي كه مي رود بتازد، و حتي در اين راه با تمام قوا كمكش كنيم و ديوانگي اش را سازمان دهيم. اين تنها راهي است كه ديوانگي اين حكومت را به جنون تبديل خواهد كرد، و انگاه ، خود مي ميرد.

-- ققنوس در قفس ، Oct 26, 2009

خدایا شکرت.

-- فاطمه ، Oct 26, 2009

خانواده مسعود روزبهانی بسیار انسانهای شریف هستند که توانستند جان کسی را نجات دهند. باشد که خشونت در کشور ما به هر نحوش ریشه کن شود.

-- بدون نام ، Oct 26, 2009

گرفتن دیه و عفو قاتل یعنی معامله روی خون مقتول. صلوات بر محمد و آل محمد.

-- بدون نام ، Oct 26, 2009

این را دیگه نشنیده بودیم ! در جواب "ققنوس در قفس" باید گفت که این رژیم را فقط باید افشا کرد و آبروی نداشته‌اش را بیشتر برد! هر کی‌ که می‌خواد به این خبیث‌ها ها در این راه
- حالا به هر بهانه ای-
کمکی‌ بکنه، خودش هم از همون قماشه و فرقی‌ با دیگر مزدوران این رژیم نداره!

مرگ بر این جمهوری سفاک و پلید و گندیده!

-- مینو ، Oct 26, 2009

با سلام و احترام . واقعا جا داره از اولیای دم مسعود روزبهانی به خاطر این گذشت و فداکاری تقدیر و تشکر بشه .

-- تهمینه ، Oct 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)