رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ مرداد ۱۳۸۸

«زنان بدون مردان» در جشنواره ونیز

«زنان بدون مردان» نخستین فیلم بلند داستانی شیرین نشاط که اقتباسی از کتابی به همین نام از شهرنوش پارسی‌پور است، در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز پذیرفته شده است.

داستان این فیلم در سال‌های دهه ۳۰ در تهران و در زمان کودتای شاه علیه محمد مصدق نخست وزیر ایران در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ اتفاق می‌افتد. خانم نشاط دراین فیلم، شرایط ناگوار چند زن را در ارتباط تنگاتنگ با مسائل سیاسی-اجتماعی ایران در این عصر مورد بررسی قرار می‌دهد.


نمایی از «زنان بدون مردان»

با اینکه فیلم در خارج از ایران فیلمبرداری شده، اما از فضاسازی خوبی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود که نمایش آن در جشنواره ونیز مورد توجه منتقدان سینمایی قرار گیرد.

تدارکات و ساخت این فیلم چند سال به طول انجامیده و فیلمبرداری آن در مراکش با هنرپیشه‌های ایرانی و به زبان فارسی انجام گرفته است. تهیه این فیلم را یک کمپانی آلمانی به عهده دارد.

خانم ماری پییر، یکی از اعضاء کمیته انتخاب جشنواره ونیز در مورد این فیلم می‌گوید: «ما افتخار می‌کنیم که این فیلم را برای بخش مسابقه ونیز انتخاب کرده‌ایم.»


نمایی از «زنان بدون مردان»

شیرین نشاط عکاس و سازنده فیلم‌های کوتاه و ویدئو آرت در آمریکا ساکن است و این نخستین فیلم بلند داستانی او به شمار می‌رود.

علاوه بر فیلم شیرین نشاط، دو فیلم ایرانی دیگر نیز به نام‌های «چاله»، نخستین فیلم بلند علی کریم و «تهرون» اولین فیلم داستانی نادر تکمیل همایون در بخش هفته منتقدین جشنواره فیلم ونیز پذیرفته شده است.

رامین بحرانی، فیلمساز جوان و موفق ایرانی که سال گذشته از همین جشنواره، برای فیلم «خداحافظ سولو»، جایزه منتقدین فیپرشی را به دست آورد، امسال عضو هیات داوران فیلم‌های اول جشنواره ونیز است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

douroud bé ZAMANEH
az khabar yayeh khob shoma motoshakerim.
arezou mokinim keh Honarmandan IRAN, baz ham eftekhar afarin shavand va mardom iran ra sarboland konnand- ta khari bashad dar cheshm hokomat KODETA

-- asghar HAJIZADEH ، Aug 3, 2009 در ساعت 09:00 AM

سلام، من این کتاب را خوانده ام به نظرم یکی از زیباترین داستانها بود. اما متاسفانه نتونسته ام فیلمش روپیدا کنم . از طریق یوتیوپ دقایقیش رودیده ام که عالی بودند

-- روشنک ، Aug 4, 2009 در ساعت 09:00 AM

Ramin Bahrani ozve heyyat davaran hafteh beinolmelali montaghedin ast, va na heyyat davaran filmhaye avval.

-- بدون نام ، Aug 4, 2009 در ساعت 09:00 AM

تو ضیح . آقای رامین بحرانی - عضو داوری فیلمهای اول تمام بخش های ونیز میباشد ( هر ساله جشنواره ونیز یک جایزه برای فیلمهای اول که در قسمت -افقها - روزهای ونیز - و هفته منتفدین پذیرفته شده اند اختصاص داده است) - برای بخش هفته منتقدین - منتقدان هم جایزه ای خواهند داد. با احترام

-- حمید کاسبیان ، Aug 4, 2009 در ساعت 09:00 AM