رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ شهریور ۱۳۸۸

تکذیب اظهارات برخی متهمان محکمه چهارم

محمد خاتمی، مهدی هاشمی و دانشگاه آزاد اسلامی، اظهارات برخی متهمان «کودتای مخملی» در چهارمین جلسه محاکمه معترضان به نتیجه انتخابات را تکذیب کردند.

یحیی‌ کیان‌تاجبخش روز گذشته در جلسه محاکمه خود گفته بود که محمد خاتمی در سال ۱۳۷۵ با جورج سورس دیدار داشته است.

جورج سوروس، سرمایه‌دار یهودی‌الاصل مجارتبار آمریکایی و بنیانگذار موسسه «جامعه باز» است. مقام‌های ایران از او به عنوان یکی از طراحان انقلاب‌های رنگی در جهان نام می‌برند.

انقلابی که فرماندهان سپاه پاسداران می‌گویند در انتخابات اخیر، مانع از وقوع آن در جمهوری اسلامی شده‌اند.


کیان تاجبخش

دفتر آقای خاتمی امروز چهارشنبه در واکنش به اظهارات آقای تاجبخش اعلام کرده که «این قبیل ادعاها اساساً کذب و عاری از حقیقت است.»

این دفتر، از مقام‌های قضایی ایران خواست که با «این بداخلاقی‌ها و اعمال خلاف شرع و قانون» که باعث «لطمه» زدن به نظام جمهوری اسلامی می‌شود، مقابله کنند.

حمزه کرمی و مسعود باستانی دو متهم «کودتای مخملی» نیز روز گذشته در اظهارات جداگانه‌ای، مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی و عبد‌الله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد را مسئول وب‌سایت جمهوریت معرفی کرده و اتهاماتی متوجه آنها کردند.

حمزه کرمی که به گفته خودش از نزدیکان مهدی هاشمی است، در اظهارات خود اتهاماتی متوجه وی کرد که این اتهام‌ها با واکنش آقای هاشمی مواجه شده است.

مسعود باستانی، سردبیر شیفت عصر وب‌سایت جمهوریت نیز در اظهاراتی مهدی هاشمی را مسئول مستقیم این وب‌سایت معرفی کرده است.


حمزه غالبی

مهدی هاشمی با رد اظهارات این دو فعال سیاسی و رسانه‌ای اعلام کرده که هیچ مسئولیتی در وب‌سایت جمهوریت نداشته و مرتکب تخلفی نشده است.

وی اعلام کرد: «اینجانب مهدی هاشمی، هرگز اعتقادی به هزینه تبلیغات انتخاباتی از محل بودجه بیت‏المال نداشته‏ام و اظهارات آقای کرمی کذب محض است.»

دانشگاه آزاد اسلامی نیز با انتشار بیانیه‌ای، اظهارات روز گذشته کرمی و باستانی در خصوص فعالیت‌های انتخاباتی این دانشگاه را تکذیب کرد.

در این بیانیه آمده که دانشگاه آزاد در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران از هیچ نامزدی حمایت نکرده و از اموال و سرمایه این دانشگاه، له یا علیه نامزدی هزینه نشده است.

چهارمین جلسه محاکمه برخی معترضان به نتیجه انتخابات همچنین با واکنش جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان گزارشگران بدون مرز و برخی خانواده‌های زندانیان روبرو شده است.


مسعود باستانی(ردیف آخر)

جبهه مشارکت برگزاری چنین محاکماتی را «نمایشی رسوا براى براى مشروعیت بخشى به دولت برآمده از کودتا» خوانده است.

جبهه مشارکت، کیفرخواست قرائت شده در دادگاه را نه علیه متهمان، بلکه علیه احزابی دانسته که «سال‌هاست موى دماغ قدرت» هستند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با انتشار اطلاعیه‌ای برگزاری چنین محاکماتی را «مضحکه عدالت در جمهوری اسلامی» خوانده است.

این سازمان، از نهاد‌های مداقع حقوق بشر در جهان خواسته که به برگزاری این محاکمات و گرفتن اعتراف‌های اجباری از بازداشتی‌ها اعتراض کنند.

جمعی از خانواده‌های زندانیان حوادث اخیر نیز با انتشار بیانیه‌ای، برگزاری «دادگاه نمایشی چهارم را در راستای اعتبار بخشیدن به کودتای انتخاباتی» دانسته‌اند.

آنها در این بیانیه با «قرون وسطایی» خواندن جلسه محاکمات اخیر به «کودتاچیان» هشدار داده‌اند که دست از فشار بر زندانیان و خانواده‌های آنان برداشته و سعی کنند «کمی منافع بلندمدت‌تر حاکمیت یک‌دست» را در نظر داشته باشند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
حجاریان از جبهه مشارکت «استعفا» کرد

نظرهای خوانندگان

من یک آدم معمولی هستم. با اینهمه هم بیدینم و هم بیخدا ! اما از خودم این پرسش اساسی را می کنم که در مملکت ما چه اتفاقی افتاده است! ما در کجای تاریخ و کجای جغرافیا قرار داریم! چرا ما با دست خودمان یکی از خونخوارترین و ضد بشری ترین حکومتهای جهان را سر کار آوردیم. ما که غزوات پیغمبر را خوانده بودیم، ما که سربریدنها ی علی ابن ابی طالب را خوانده بودیم و به شمار موهای سرمان شنیده بودیم. ما که شنیده بودیم که گر چه امام حسین در آن مصاف سیاست کشته شد، اما تا گاهی شکم اسبش و گاهی تا بیضه های ذوالجناح را خون بگیرد آدم کشته بود، ما که شنیده بودیم دلاوری ها ابوالفضل عباس بیشماری بیدینان را سربرید تا سرانجام دستش را بیدینان قطع کردند و کشتنش. ما که شنیده بودیم که آن امام غایب هم وقتی بیاید تا خودش و اسبش در خون غوطه ور شوند آدم خواهد کشت، و نایب برحقش امام خمینی را هم دیدیم که بی هیچ ابایی چنان آدم کشت که حتا از جد برزگوارش هم پیشی گرفت. همینک هم ما مردم سوگوار این بیدادگاههاییم که کسانی را محاکمه می کند که آنها هنوز هم خودشان و هم خانواده شان نه تنها امام خمینیشان را مراد و قبله و مالجاء و پناه خود می دانند و تمامی آن کشتارها را تایید و حتا واجب می دانند بلکه او را ولو اینکه این واژه را بکار هم نبرند معصوم از گناه می دانند. آنان خودشان در کمال شفافیت از تمامی گفتار و کردار و فرمانها و فتاوی امام خمینی دفاع کرده و خود را نیز در پناه آن می گیرند. بنده در این چند روزه پیوسته چشمانم اشکآلوده بوده و دلم پر خون. فرزندان و زنم گریان و بی خور و خواب. بنده این شریط را بر زندانین در بند که همگیشان در خدمت این نظام خونآشان بوده اند و هم باعث بر جا ماندنش تا به حال محکوم می کنمف من معتقدم که این نامردان حتا نتوانستند دوستان هخودشان را نیز تحمل کنند. و اما پرسش من از خانمها و آقایان دوستان و خویشان زندانیان که در بیرون از زندانها از آنها حمایت می کنند این است که اولا شماها چرا فقط در زمانی که خودتان قربانی شدید اوین و کهریزک و عادل آباد شیراز را و بزداشتگاههای دیگر را با ابوغریب و گوانتانامو مقایسه کرده اید، و دوم اینکه فکر نمی کنید باید خودتان را در مردم مستحیل ببینید و بکنید. شما آیا واقعا فکر می کنید که آنچه با شما می شود غیر اسلامی ست. ولی من به عنوا یک آدم تاریخدان و موعظه گوش کن و پا منبری به شما بگویم که این اصل و اساس دین مبین اسلام است. شما گویا آدمکشی های حضرت علی تان را و پیامبرتان را و فتوای قتل عام زندانیان سیاسی توسط امام خمینی تان را و دستورات غلاظ و شداد قرآنتان را و « قتلوهم لاتکون الفته » ها را و ... آری همه ی اینها را لای سبیلی رد می کنید. شما گویا هر دم فراموش می کنید که در قتل عامهلای سال هی دهه ی شصت ، و ترورها و اعدامهای در ملع عام، و شلاغها و شکنجه ها شوهرنتان وعزیزانتان شریک جرم بوده و هستند. من به عنوان یک ضد خشونت و ضد مجازات اعدام برای رهایی آنها تا پای جان ایستاده ام و بارها کتکش را هم خورده ام. ولی خواهش می کنم قدری انصاف سراسری داشته باشید. یعنی فقط این دوره را برخ ما و همه نکشید قدری هم انتقاد از خود بکنید. آنگاه خواهید دید که شعله های خشم مردم برای آزادی آنها بیشتر زبانه خواهد کشید.
و اما یک سخن کوچک هم با دکترها و پزشکان ایرانی. دوستان واقعا شرم آور است که شما دیدید که سعید حجاریان بیمار را با آن وضع اسفناک که در حقیقت نه تنها اعلامیه ضدیت با بشر این حکومت بود که اعلایمه ضدیت با بشر اسلام و مسلمانان و تشیع بود. آری شما این صحنه ی آوردن این تیر خورده بدست سرباز امام زمان را دیدید، شما این بیمار نیمه جان را که بیرق بی شرفی خامنه ای و روحانیت را در دست چلاق خود داشت دیدید و به عنوان پزشک و جامعه ی پزشکی ایران دم نزدیدو شرمتان باد!

-- بدون نام ، Aug 26, 2009 در ساعت 03:00 PM

من فکر می کنم آیت اله خمینی ام دستش توی کار انقلاب مخملی بوده واحتمالا با جورج سوروس در نولوشاتو ملاقاتهائی داشته،شما خودتان فکرش را بکنید پناه گرفتن در عراق تحت حکومت بعث وفرانسه دشمن چه معنی ای داردجز خیانت ایشان به انقلاب ونظام؟!ایشان که مرحوم شدندورفتنداقلا تا دیر نشده از حاج حسن نگذرید که درست موقع تنفیذ گذاشت و رفت مسافرت ودیدن سوروس.ما چه خبر داریم از بیت امام چه بسا با خانواده سوروس وصلت هائی هم صورت گرفته باشددختری داده باشند پسر گرفته باشند!

-- مهتاب ، Aug 26, 2009 در ساعت 03:00 PM

دفتر خاتمی، از مقام های قضایی حکومت اسلامی خواست که با «این بداخلاقی ها و اعمال خلاف شرع و قانون» که باعث «لطمه» زدن به نظام جمهوری اسلامی می شود، مقابله کنند.
ما تا به حال نمی دانستیم که حکم به قتل عام مردم در خیابان ها توسط حاج علی فقیه و نهاد های جیره خوار وابسته به این بیت جنایتکار، و اراذل و اوباش نظامی آن، و شکنجه و تجاوز جنسی و روحی به جوانان کشور در زندان ها و کشتن آنها و سپس دفن مخفیانه آنها در گورستان ها و محکوم کردن مردم در بیدادگاه های این نظام منفور « بداخلاقی» است! اگر اینهمه جنایات و دزدی و بی وجدانی و حقه بازی و نیرنگ و...... بد اخلاقی است! وای از آن روزی که این گرداندگان وحشی و اراذل حکومت اسلامی عصبانی شوند!؟ مسلماً تمامی مردم و کشور ایران را نابود خواهند کرد. لغت پراکنی های « بداخلاقی» و
« خلاف شرع و قانون » تنها تعارفات مسخره و پوچی است که فقط اسلامیون شیعه عمامه دار و بدون عمامه مرتب به هم پرتاب می کنند، همانقدر مسخره همچون بیدادگاه های این نظام فاسد و اهریمنی.
در ضمن باید برای هزار و مین بار به این آقایان گوشزد کرد که چشمان و گوش هایتان باز کنید، کار از «لطمه و رسوایی» بسیار فراتر رفته است، سقوط و دفن این نظام فاسد و منفور و وحشی در آشغال دان تاریخ حتمی است.
جبهه بداخلاقان و قاتلان و منفوران نظام اسلامی،

-- Manforane Eslami ، Aug 26, 2009 در ساعت 03:00 PM

کاملا موافق هستم با نفر اول-مهدی گلاسگو

-- mehdi ، Aug 26, 2009 در ساعت 03:00 PM

پایه این رژیم سست شده و با چند لگد دیگر سرنگون خواهد شد. پس این موقعییت را از دست ندهیم. برانداختن این طالبان صفتان را مدیون جوانان امروز و نسل های آینده ایران هستیم.

-- نسیم پیروز ، Aug 26, 2009 در ساعت 03:00 PM

در همان سالهای اول انقلاب بود که قطب زاده ضمن فضل فروشی هایش، برای امام خمینی تعریف کرده بود که اروپاییان معتقدند :«انقلاب فرزندان خودش را میخورد» و امام فرموده بودند :«انقلاب ما از این شکرها نمیخورد» ومیدانیم که معنای واقعی کلمه « شکر »در این جمله چیست.ومی بینیم که به راستی انقلاب امام خمینی دارد فرزندانش را می خورد. و چه شکرخوردنی.الله اکبر!

-- بدون نام ، Aug 26, 2009 در ساعت 03:00 PM

دادگاه ها ی نمایشی چیزی بیش از تصفیه حساب با خاتمی و دوران توسعه ی سیاسی نیست . از دادگاهی که به هدف محروم کردن ملت از حقوق اولیه تشکیل شده چه انتظاری می توان داشت ، مهم آن است که سران اصلاحات -آن دسته که در بیرون زندان هستند -بر مواضع خود علیه دولت دیکتاتور محکم بمانند .

-- بدون نام ، Aug 28, 2009 در ساعت 03:00 PM

یادمان نرفته که سی سال زیر این پرجم جه چنایت ها بر این مردم تحمیل نمودند ولی کسی به فریادشان نرسیدبمصداق معروفگ
ببری مال مسلمانی جو مالت ببرند
دادوفریاد براری که مسلمانی نیست
عده ای از همین حضرات سفارت امریکا را گرفتند ویکسال اعضای انها را محبوس که هنوز مردم دجار عواقب شوم انند پس در اینچا میتوان به خدا ایمان اورد که از هر دست گرفتی مچبور به پس دادنیم

-- حسین ، Aug 28, 2009 در ساعت 03:00 PM

دوستان عزیز ، حساب جنایات رژیم فعلی را به پای پیامبر و امامان بزرگوار نگذارید . این ها تنها نامی از فاطمه و علی می برند و در واقع در صف شمر و یزیدند . شکست این است که ما نتوانیم از مسائل تحلیل درستی داشته باشیم .

-- بدون نام ، Aug 29, 2009 در ساعت 03:00 PM

آقاي خاتمي. اي كاش در زماني كه بايد، بر محكم مي ايستادي و بر پلنگ تيز دندان رحم نميكردي. اي كاش

-- محمد ، Aug 30, 2009 در ساعت 03:00 PM

دورود بر شما
حقیر این مسائل را به فال نیک میگیرم
چرا که نقابها کنار رفت ماهیت حکام بر ملا شد
کسی که کینه توز باشه و عقده ای صلاحیت حکومت حتی بر یک نفر را هم نخواهد داشت
سکوت حضرت علی حدود دو دهه گویای این حقیقت است
اینان تنها با نقاب دین مردم رو فریب میدهند
و این نقاب از دید ملت کنار زده شده
الان ما دچار حکامی قرون وسطایی شدیم
باید تاوان داد تا رنسانسی بوجود بیاوریم

-- saeed ، Sep 1, 2009 در ساعت 03:00 PM