رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ شهریور ۱۳۸۸

واکنش جبهه مشارکت به جلسه چهارم محاکمه

جبهه مشارکت ایران اسلامی، چهارمین جلسه محاکمه متهمان «کودتای مخملی» را «نمایشی رسوا براى براى مشروعیت بخشى به دولت بر آمده از کودتا» خواند.

روز گذشته (سه‌شنبه) چهارمین جلسه محاکمه گروهی از معترضان به نتیجه انتخابات برگزار شد که نماینده دادستانی تهران با قرائت کیفرخواستی، خواستار انحلال جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب شد.

در بیانیه جبهه مشارکت که در واکنش به این کیفرخواست و دادگاه منتشر شده، برگزاری این جلسه محاکمه «فاقد» ترتیبات حقوقى و قضایى اعلام شده است.

این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب افزوده که از بازداشت‌شدگان انتظار نداشته که پس از مدت‌ها «بی‌خبری، فشار‌های روانی و شکنجه سپید» تحلیل‌های «واقع‌بینانه» ارائه کنند.


جبهه مشارکت، کیفرخواست قرائت شده در دادگاه را نه علیه متهمان، بلکه علیه احزابی دانسته که «سال‌هاست موى دماغ قدرت» هستند.

در کیفرخواست دادستانی، سازمان مجاهدین و جبهه مشارکت به دست داشتن در «کودتای مخملی» علیه نظام جمهوری اسلامی متهم شده‌اند و مواضع سیاسی آنها همسو با «دشمنان» ایران اعلام شده است.

این جبهه در واکنش به این اتهام، حق پاسخگویی برای خود را محفوظ دانسته و به «جریان حاکم» هشدار داده که «به مسیر قانون، عدالت و اخلاق بازگردد.»

جبهه مشارکت یکی از احزاب منتقد دولت و حامی میرحسین موسوی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. این جریان سیاسی به همراه چند گروه سیاسی اصلاح‌طلب دیگر نتیجه انتخابات را نپذیرفته و خواستار ابطال آن شده است.

«چه کسی است که سال‌ها سعید حجاریان و کلام و دیدگاه‌های او را بشناسد و نفهمد که اینهایی که در دادگاه از سوی وی خوانده شد، نظرات او نیست»

رهبران بلند‌پایه این جریان سیاسی، در نخستین روز‌های آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات دستگیر و زندانی شدند.

جبهه مشارکت در دو ماه گذشته با انتشار بیانیه‌هایی با اعتراض به نتیجه انتخابات، دستگیری برخی اعضای خود را محکوم کرده و اعترافات آنها را «فاقد ارزش» دانسته است.

پیش‌تر برخی فعالان سیاسی محافظه‌کار، با اعتراض به مواضع سیاسی و انتخاباتی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین، به طور تلویحی خواستار انحلال این دو حزب سیاسی شده بودند.

سعید حجاریان، عضو بلند‌پایه جبهه مشارکت است که روز گذشته در جلسه محاکمه حضور داشت و به نقل از وی متنی خوانده شد که در آن با اعلام کناره‌گیری از این حزب، از مردم «عذرخواهی» کرده بود.

جبهه مشارکت در واکنش به اظهارات آقای حجاریان اعلام کرده که «چه کسی است که سال‌ها سعید حجاریان و کلام و دیدگاه‌های او را بشناسد و نفهمد که اینهایی که در دادگاه از سوی وی خوانده شد، نظرات او نیست؟»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «سعید عزیز، بزرگ منشانه خواسته تا بسیاری از اهرم‌های فشار بر حزب و خانه‌اش جبهه مشارکت را به دوش بگیرد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سلام هم به آنهایی که تاریخ اروپا را در قرون وسطی خوانده اند و بر علیه کلیسای کاتولیک آنزمان و این زمان بر علیه دادگاههای تفتیش عقاید(Inquisition) شعار میدادند!!! و اسلام را به عنوان گزینه ایده آل به جهان معرفی میکردند و اگر ما بیاییم ....
حالا سوال کنند از خودشان آیا تفتیش عقاید در اسلام حلال /جایز/حرام/ مستحب/مباه /مکروه و.... کدام است؟ نادر از مشهد ساکن فرنگ

-- Nader az Mashhad Moghime Farang ، Aug 26, 2009 در ساعت 01:00 PM

جبهه مشارکت، این بی دادگاه را «نمایشی رسوا براى براى مشروعیت بخشى به دولت بر آمده از کودتا» خواند. اولاً این نمایشات پایان مشروعیت کل نظام اسلامی در ایران و در سراسر دنیاست!
این اتفاقات و جنایاتی که ٣٠ سال است در نظام اسلامی رخ میدهد ثمره روضه خوانی های عوام فریبانه و نمایشات عزاداری عاشورا و تاسوعا و........ است که مراسم آن توسط آخوندهای حقه باز و دروغگو و متقلب برای فریب مردم در تکیه ها و مساجد و امامزاده ها و مجالس خصوصی و مکان های عمومی گرم نگه داشته شده است. ساختمان این نظام فاسد از ابتدا به دلیل حقه بازی و دزدی کج بنا شده است و اکنون زمان ریزش و سقوط آن فرا رسیده است! هر چه این سقوط زودتر صورت گیرد، رنج و درد و بدبختی مردم کمتر.
سازمان نمایشات رسوا کننده نظام اسلامی،

-- Nezame Rosvaye Eslami ، Aug 26, 2009 در ساعت 01:00 PM