رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ شهریور ۱۳۸۸
همزمان با چهارمین جلسه محاکمه فعالان سیاسی

حجاریان از جبهه مشارکت «استعفا» کرد

سعید شریعتی یکی از بازداشتی‌های حوادث اخیر در چهارمین جلسه محاکمه معترضین به نتیجه انتخابات، متنی منتسب به سعید حجاریان را خواند که وی در آن، از عضویت در جبهه مشارکت «استعفا» و از مردم «عذرخواهی» کرده است.

این نامه پس از آن‌که نماینده دادستانی تهران از دادگاه تقاضای اشد مجازات برای سعید حجاریان کرد، قرائت شد.

آقای حجاریان در کیفرخواست دادستانی تهران، به «اقدام علیه امنیت ملی، جعل و تقلب در انتخابات، ارتباط با عوامل بیگانه، تخریب دولت قانونی، همکاری با شبکه‌های انگلیسی و فارسی ضدانقلاب، توهین به رهبر معظم انقلاب و مسئولان نظام» متهم شده است.

در این کیفرخواست، حجاریان با اتهام‌های دیگری همچون «حضور در تجمعات غیرقانونی، ایجاد اغتشاش، انتشار نامه‌های مجعول، تهمت، افتراء، توهین و مطالب کذب نسبت به نهادهای کشور، ملاقات و مذاکره با جان کین مغز متفکر انگلیس و موثرترین فرد در تئوری سیاسی انگلیس و تئوریسن در از هم پاشیدن کشورهای اروپای شرقی و ارتباط با یکی از اعضای بیناد سوروس» مواجه شده است.


حجاریان و شریعتی

آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش کرده است، حجاریان در متن «دفاعیه» خود اعلام کرد که در «تاملات تنهایی» مواضع‌اش را «منافی و مغایر» با مشی آیت‌الله روح‌الله خمینی یافته است و از عضویت در جبهه مشارکت استعفا می‌کند.

«حلالیت طلبی» از مردم ایران به خاطر «انحرافات و اشتباهات» و تقاضای «بخشش» از آنها از دیگر مواردی است که اعلام شده آقای حجاریان در متن دفاعیه خود به آنها اشاره کرده است.

در این متن، حجاریان افزوده است: «من به شخصه، خود را از این همه جور و عدوان که بر مردم و نظام اسلامی‌مان رفته، بری می‌دارم و انزجار و تنفر خود را از کلیه تحرکات که امنیت کشور را به خطر انداخته، ابراز می‌کنم.»

در قسمت دیگری از این متن آمده است: «من هم در این انتخابات با ارائه تحلیل‌های ناصواب، مرتکب خطاهای سهمگین شده‌ام که از آنها تبری می‌جویم، چون قطعا مورد رضای محبوب عالمیان نیست و موجب ندامت است.»

«من به شخصه، خود را از این همه جور و عدوان که بر مردم و نظام اسلامی‌مان رفته، بری می‌دارم و انزجار و تنفر خود را از کلیه تحرکات که امنیت کشور را به خطر انداخته، ابراز می‌کنم»

پس از قرائت این متن توسط شریعتی، جعفر صلاحی «وکیل مدافع» حجاریان، به دفاع از موکل خود پرداخت و گفت: «وضعیت جسمی موکل من، به او اجازه برخی اعمالی را که در کیفرخواست قرائت شد، نمی‌دهد.»

به گفته این وکیل، آقای حجاریان در بازجویی‌های خود گفته که با استفاده از منابع ترجمه شده علوم انسانی و علوم سیاسی به فارسی، مقالات خود را نوشته و «تحت تاثیر سوء» آنها قرار گرفته است و مرتکب «اشتباه شده و نیت او بر تقصیر» نبوده است.

وکیل مدافع سعید حجاریان در ادامه، برای تکمیل لایحه آخرین دفاعیات خود ۱۰ روز از دادگاه درخواست مهلت کرد.

آقای صلاحی همچنین طبق ماده ۲۲ و ۲۵ قانون مجازات اسلامی برای موکل خود طلب عفو و اعلام قرار تعلیق مجازات درخواست کرد.

جعفر صلاحی در حالی وکالت سعید حجاریان را بر عهده دارد که خانواده حجاریان اعلام کرده‌اند که این وکیل از دوستان نزدیک سعید مرتضوی دادستان تهران است.

اظهارات سعید شریعتی
سعید شریعتی که خود نیز از بازداشتی‌های حوادث اخیر در ایران است، پس از قرائت کیفرخواست دادستان تهران، در متنی چهار صفحه‌ای به تشریح برخی مسائل در حوادث پس از انتخابات پرداخت.

آقای شریعتی گفت که «شجاعانه و دردمندانه» از عضویت در جبهه مشارکت ایران اسلامی استعفا کرده است.


این فعال سیاسی در بخش اول متن خود به شرح بازداشتش و رفتار مسئولان زندان با خود پرداخت و گفت که با او به «خوبی» رفتار شده است.

تحلیل رفتارهای میرحسین موسوی طی دوران انتخابات و بیان برخی «اشتباهات» او از دیگر گفته‌های شریعتی بود.

وی همچنین در ادامه، در دو بخش مجزا خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای و همچنین گروهی از جوانان عضو تشکل «موج سبز» اظهاراتی را عنوان کرد.

او خطاب به آقای خامنه‌ای گفت که «در جریحه‌دار کردن دل و جان شما خود را قاصر و شرمسار می‌دانم.»

«من اعترافی افتخارآمیز می‌کنم که به جمهوری اسلامی متکی به نظریه فقهی ولایت فقیه و مصداق صادق و لایق آن در زمان حاضر یعنی حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای اعتقاد کامل دارم»

شریعتی اظهار داشت: «من اعترافی افتخارآمیز می‌کنم که به جمهوری اسلامی متکی به نظریه فقهی ولایت فقیه و مصداق صادق و لایق آن در زمان حاضر یعنی حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای اعتقاد کامل دارم.»

او افزود: «هر خبر و نقلی که پیش یا پس از این توسط هر شخص و گروهی در ارتباط با من بیان شود، چنان‌چه خلاف این گفته‌ها باشد، کذب محض، مضحک و موجب ضمه و معصیت خداوند است.»

سعید شریعتی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به مواضع میرحسین موسوی در جریان انتخابات گفت که «دو عارضه توهم و استغنا در میرحسین، موجب اصطکاک‌های فراوان و زمینه‌ساز تحریک‌پذیری در رویارویی با نتایج انتخابات شد.»

عضو «مستعفی» جبهه مشارکت، «اشتباه دیگر» موسوی در زمان مواجهه با نتایج انتخابات را «تعجیل و تحریک شدگی» وی خواند که به دلیل برخی گزارش‌ها ادعای «فوق‌العاده بزرگ» تقلب را مطرح کرد.

اظهارات هدایت آقایی
هدایت آقایی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و از دیگر بازداشتی‌های حوادث بعد از انتخابات در این جلسه محاکمه گفت: «اگر قبلا تصور می‌کردیم بهشتی هستیم، اکنون یک درجه سقوط کردیم و باید به آن اعتراف کنیم. باید ببینیم خدا چه تصمیمی می‌گیرد و ما چگونه باید جبران کنیم و باز به خانه اول برگردیم.»

آقایی با بیان این‌که ما «مقصر» هستیم و «اشتباه» کردیم، افزود: «زمینه‌ها برای اغتشاش وجود داشت و باید فکری برای آن کرد.»


هدایت آقایی

این فعال سیاسی که سابقه نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و معاونت دو وزارتخانه را دارد، تکیه بر نظرسنجی‌ها را «اشتباهی» دیگر برشمرد و گفت: «این نظرسنجی‌ها به لحاظ جامعه آماری و پرسش‌ها، نظرسنجی‌های حرفه‌ای نبود.»

اتهام هدایت آقایی از سوی دادستانی تهران «اقدام علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و ایجاد بلوا و آشوب، تحریک و تشویق مردم به اخلال و تخریب اموال عمومی، توهین و هتک هرمت مسئولان نظام به ویژه مقام معظم رهبری، پرداخت رشوه و تحصیل مال از طریق غیر مشروع، واگذاری معدنی در اراک و سوء استفاده از شرکت مس» اعلام شده است.

اظهارات حمزه کرمی
حمزه کرمی یکی از بازداشتی‌های حوادث اخیر تهران که در سایت جمهوریت فعالیت داشته است، گفت که با فشارهای مهدی هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی، سایت جمهوریت به سایتی «تندرو و شاختارشکن» تبدیل شد.

حمزه کرمی گفت که با فشارهای مهدی هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی، سایت جمهوریت به سایتی «تندرو و شاختارشکن» تبدیل شد

آقای کرمی گفت که سایت جمهوریت، اقدام به نقل اخبار «غیرواقعی» از ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی می‌کرد و «تخریب خدمات دولت و منفی‌بافی درباره عملکرد دولت نهم» را در دستور کار خود داشت.

او همچنین مهدی هاشمی را متهم کرد که در جریان انتخابات قصد داشت اسناد محرمانه‌ای را منتشر کند.

کرمی با اعلام این‌که در سایت جمهوریت مسئولیت مستقیمی نداشته و انتشار «شب‌نامه» علیه احمدی‌نژاد را نیز ناجوانمردانه می‌دانسته و با آن مخالفت کرده است، با عذرخواهی از آیت‌الله علی خامنه‌ای و مردم، از دادگاه تقاضای عفو و بخشش کرد.

اظهارات مسعود باستانی
مسعود مرادی باستانی، روزنامه‌نگار و یکی از بازداشتی‌های حوادث بعد از انتخابات نیز در جلسه امروز سه‌شنبه محاکمه معترضین به نتیجه انتخابات گفت که با سایت روزآنلاین، سایت چکاوک و سایت شهربان همکاری داشته است.


مسعود باستانی

آقای باستانی افزود که در این سایت‌ها، محور‌های کاری «حمله به عملکرد چهارساله دولت و نهادهای شورای نگهبان، نیروی انتظامی، بسیج و سپاه، تضعیف احمدی‌نژاد، ایجاد شبهه خطرآفرین بودن تصمیمات دولت و شبه‌افکنی در انتخابات بود.»

باستانی اظهار داشت: «هم‌اکنون از عملکردم نادم و پشیمان هستم و از درگاه خدا، رهبری و مردم درخواست عفو بخشش دارم؛ به خاطر احتیاجات مالی تحت سوءاستفاه و اغراض شخصی عده‌ای قرار گفتم که از اغراض آنان اطلاع نداشتم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

باید گفت آقای حجاریان در ط.ل تعطیلات تابستانی خود در ییلاق اوین از حزب مشارکت استعفا داده شدند.

بجای خواندن آنچه آنان در دادگاه به زبان آوردند ، شاید بهتر باشد ساعتها به چهره های یکایک انان چشم دوخت و معرفت کسب کرد.

-- آباد ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

che ba namak!!!

-- Sahar ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

این سریال چند قسمتیه؟ طولانی شد. آیا بهتر نبود كارگردان كوتاحش میكرد و یك فیلم سینمائی میشد، چون سناریو همش تكراریه.

-- كورش ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

گرگها خوب بدانند که در این ایل غریب
گر پدر مرد ،تفنگ پدری هست هنوز
گرچه مردان قبیله همگی کشته شدند
توی گهواره چوبی، پسری هست هنوز
آب اگر نیست نترسید،که در قافله مان
دل دریایی و چشمان تری هست هنوز

( زهرا رهنورد )

-- نیما ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

بله به هر کس بگویند اگر این را نگویی زن و فرزند و همه بستگانت را می‌کشیم همین را اعتراف می‌کند.

-- بدون نام ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

emrooz delo joonet jariheh dar shodeh,farda baghiyey jahat,sabr kon faghat.

-- فرزاد ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

مهم نیست که حجاریان و تاجزاده و ابطحی و دیگران در زیر شنکجه و تهدید خانواده هایشان چه میگویند. جای انها در قلب و یاد مردم است و هیچگاه مردم این نمایش نفرت انگیز را جدی نخواهند گرفت.

-- ali ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

من به عنوان بیدین به حجاریان بزرگ سلام و تعظیم می کنم. من به تو مرد بزرگ و شما یکایکتان که با محاکمه شدن زیر ساطور ولایت مطلقه ی فقیه نه تنها این حکومت ضد بشری را نه تنها ولایت مطلقه ی فقیه را بلکه اسلام را و علی را و قرآن را نیز محاکمه کردید. و شما نه تنها اسلام و تشیع و روحانیت را در تمامیتش محاکمه کردید بلکه حکم ....این اسلام و ....تشیع و تمامی سردمداران و روحانیون را صادر هم کردید. اما اگر استالین توانست دوام بیاورد، اگر هیتلر توانست دوام بیاورد، اگر چائشسکو توانست دوام بیاورد، اگر پلپوت توانست دوام بیاورد و اگر... آری اینها هم دوام خواهند آورد. اما مردم ایران روحانیت.... را نخواهد بخشید. زیرا تمامی این ناجوانمردیها تحت ریاست و اجرای موبموی منویات روحانیت در تمامیتش تحکم و اجرا می شود. تمامی شعار ها و نوشته های آبکی ای که تا کنون از طرف مراجع صادر شده حتا در یکی از آنها هم بکل ماجرا و با قاطعیت پرداخته نشده است. ....بر این روحانیت، م..... مردم ایران باید ذره ذره و لحظه لحظه ی این تاریخ خونین در حال شدن را بحاطر بسپارد. مردم ایران باید این دین را و این روحانیت را و این ولایت را و این قرآن را با اینکارها و این رفتار و این گفتار و این تجاوزهای جنسی بیشمار و این قتلهای بی وقفه باز شناسد. مردم ایران باید بداند که هر بلایی که بسر ملتی بیاید از جایی ست و بلای ایران از اسلام است. فقط از اسلام.
.... زنده باد ایران،
....بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

آیا تاریخ فراموش خواهد کرد؟

-- بدون نام ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

تمام تخم مرغ هایتان را در سبد گذاشتید حالا دیگر بعد از اعترافات دورغین چه چیزی برای رو کردن دارید؟؟ هیچی بعد از دادگاه این بیچاره ها باید بنشینید و سماق بمکید چون چیزی برای ارائه کردن ندارید

-- دودوتا ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

آشفتگي در چهره مسعود باستاني كاملا مشهود است

-- بدون نام ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

منبع؟فارس؟مهر؟
چرا از بی طرف ها کسی نیست؟

-- بدون نام ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

ما راه مان را که برایمان کاملا روشن و واضح است در این غبار گم نمی کنیم . . .

و برای قضاوت در مورد این اتفاق عجله نمی کنیم . . . .

-- بدون نام ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

به ....چشم علی خامنه ای ، سالهاست که عکس سعید حجاریان بر دیوار خانۀ من نقش بسته است .

-- بدون نام ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

خيمه شب بازي بس است. دستتان مدتهاست كه رو شده... لااقل به اين عروسكهايي كه از زور درد له شده اند يك ديالوگ متفاوت بدهيد.
خجالت آور است آقاي خامنه اي، نه؟

-- مونا ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

من نمیدونم این آقایونی که میگن تقلب نشده و ما از اول میگفتیم تقلب بی اساسه پس چرا دستگیر شدن؟

-- آزاد ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM

کاوه ای پیدا نخواهد شد، امید
کاشکی اسکندری پیدا شود...

-- امیر ، Aug 25, 2009 در ساعت 01:00 PM