رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ مرداد ۱۳۸۸

روزنامه اعتماد ملی توقیف شد

روزنامه اعتماد ملی چند ساعت پس از این‌که سعید مرتضوی دادستان تهران، خبر «توقیف موقت» آن را تکذیب کرد، از سوی بازپرس شعبه ۱۳ دادسرای کارکنان دولت تا اطلاع ثانوی توقیف شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی سحام‌نیوز صبح امروز دوشنبه از «توقیف موقت» روزنامه اعتماد ملی خبر داد، اما سعید مرتضوی دادستان تهران با رد این خبر، علت منتشر نشدن این روزنامه را «مشکلات چاپخانه» اعلام کرد.

چند ساعت پس از تکذیب این خبر از سوی دادستان تهران، بازپرس شعبه ۱۳ دادسرای کارکنان دولت خطاب به معاونت مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور توقیف روزنامه اعتماد ملی را صادر کرد.

علت توقیف، از سوی دادسرای کارکنان دولت، «اصرار روزنامه اعتماد ملی بر انتشار مطالب مجرمانه» اعلام شده است.

بنابر اعلام بازپرس شعبه ۱۳ دادسرای کارکنان دولت، روزنامه اعتماد ملی به مدیرمسئولی جواد حق‌شناس، بر اساس شکایات «متعدد خصوصی و عمومی تحت تعقیب» بوده و علی‌رغم کثرت شکایت و موارد اتهامی و «تذکرات دادسرا و احضارهای مکرر، کماکان به انتشار مطالب خلاف قانون و مجرمانه اصرار ورزیده» است.


در این نامه از معاونت مطبوعات داخلی وزارت ارشاد خواسته شده که به منظور «پیشگیری از وقوع جرایم مذکور، مستندا به بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی و تبصره ۲ ماده ۶ قانون مطبوعات» از انتشار روزنامه اعتماد ملی تا اطلاع ثانوی جلوگیری کند.

پیش‌تر حسین کروبی(فرزند مهدی کروبی) گفته بود که شب گذشته، نماینده دادستانی با حضور در چاپخانه اعتماد ملی، دستور «توقیف موقت» آن را داده است.

به گفته آقای کروبی علت توقیف این روزنامه، چاپ نامه پدرش در پاسخ به انتقاد‌هایی که در روزهای اخیر متوجه‌اش شده، است.

مهدی کروبی در روز‌های اخیر به خاطر افشای گزارش‌هایی مبنی بر تجاوز جنسی به برخی بازداشتی‌های حوادث اخیر از سوی محافظه‌کاران تحت فشار قرار گرفته است.

سحام‌نیوز صبح امروز دوشنبه از «توقیف موقت» روزنامه اعتماد ملی خبر داد، اما دادستان تهران با رد این خبر، علت منتشر نشدن این روزنامه را «مشکلات چاپخانه» اعلام کرد

او گفته که تسلیم این فشار‌ها نخواهد شد و در صورتی که مصلحت بداند، جزئیات بیشتری از این گزارش‌ها را فاش خواهد کرد.

روزنامه اعتماد ملی در حالی توقیف می‌شود که آقای حق‌شناس اظهار امیدواری کرده بود که این روزنامه از فردا منتشر شود.

پیش از این نماینده دادستانی با حضور در چاپخانه مانع از انتشار شماره دهم تیرماه روزنامه اعتماد ملی شده بود.

علت توقیف شماره دهم تیرماه این روزنامه، انتشار نامه‌ای از سوی مهدی کروبی بود که در آن دولت برآمده از انتخابات را «نامشروع» دانسته و اعلام کرده بود که با آن مبارزه خواهد کرد.

آقای کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی و یکی از نامزد‌های دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که به نتایج این انتخابات اعتراض داشته و خواستار ابطال آن بود؛ درخواستی که به آن ترتیب اثر داده نشد و صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان تائید شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود بر کروبی. شجاعتش کم نظیره

-- بدون نام ، Aug 17, 2009 در ساعت 04:00 PM

باز هم بازی قدیمی سعید مرتضوی !
ترفند گروه تندرو ج.ا کند کردن روند هر کاری که به پیشرفت گروهی می انجامد. یکی از ترفند های این ها کند کردن خبر رسانی است! برای نمونه اگر 10 سال دیگه همین خبرها منتشر بشه نه تنها ناراحت نیستند بلکه خوشحال می شوند که کارهای زشت و ناپسند شان را به نمایش بگذارند!
اینها نشان از بیماریهایی است که در درون جامعه ما است و راه درازی است تا بیماریها درمان شوند.....

-- مسعود از پارس ، Aug 17, 2009 در ساعت 04:00 PM

اگر در دوره اصلاحات خاتمی در جایگاه رئیس جمهور اندکی از شجاعت و ایستادگی و صراحت کروبی امروز بی قدرت را داشت، ما گرفتار این قاتلات و کودتاگران نبودیم.

-- غ. صمدزاده ، Aug 17, 2009 در ساعت 04:00 PM

متشکریم از آقای کروبی

-- بدون نام ، Aug 17, 2009 در ساعت 04:00 PM

کروبی یک مبارز واقعی ست وهرگزعقب نشینی نخواهدکرد

-- بدون نام ، Aug 17, 2009 در ساعت 04:00 PM