تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«مشروعیت ولایت از مردم است»

آیت‌الله حسینعلی منتظری مرجع تقلید شیعه گفت که مشروعیت ولایت با انتخاب «صحیح و آزاد» مردم محقق می‌شود و بدون آن «مشروعیت و مقبولیتی» ندارد.

این نظر آقای منتظری در پاسخ به پرسشی در رابطه با نقش رضایت اکثریت مردم در «جواز تصرف در حکومت» بیان شده است.

وب‌سایت موج سبز آزادی امروز دوشنبه اصل این پرسش و پاسخ مذهبی که مهر آقای منتظری نیز در پای آن دیده می‌شود را منتشر کرده است.


آقای منتظری در پاسخ به این پرسش که آیا امامان شیعه، تکیه بر قوه قهریه و نظامی برای تصرف حکومت را مجاز شمرده‌اند، گفته است: «در تاریخ ثبت نشده است که امامان شیعه برای گرفتن قدرت و حاکمیت، متوسل به زور و سلاح شده باشند.»

این مرجع تقلید شیعه افزوده است: «هیچگاه اسلام نمی‌خواهد حاکمیت بر مردم هر چند حاکمیت به حق و معصومانه باشد، با زور و اکراه باشد.»

بحث «مشروعیت و مقبولیت» حکومت اسلامی از جمله مباحثی است که مورد اختلاف برخی دانشمندان شیعی است.

برخی از فقها بر این اعتقادند که حاکم اسلامی، مشروعیت خود را از خداوند می‌گیرد و مقبولیتش را از مردم و در مقابل، برخی دیگر بر این باورند که حاکم اسلامی در صورتی مشروع است که از سوی مردم مقبول واقع شده باشد.

«در تاریخ ثبت نشده است که امامان شیعه برای گرفتن قدرت و حاکمیت، متوسل به زور و سلاح شده باشند. هیچ‌گاه اسلام نمی‌خواهد حاکمیت بر مردم هر چند حاکمیت به حق و معصومانه باشد، با زور و اکراه باشد»

آیت‌الله محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس موسسه امام خمینی دو تن از روحانیون نزدیک به محمود احمدی‌نژاد هستند که در ماه‌های اخیر باردیگر تاکید کرده‌اند که حکومت اسلامی مشروعیت خود را از خداوند می‌گیرد.

اظهارات این افراد در واکنش به سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های ۲۶ تیرماه نماز جمعه تهران که به استناد روایتی تاریخی از امامان شیعه، گفته بود در صورتی که مردم، حاکم اسلامی را نپذیرند، وی باید به خواسته آنها احترام بگذارد، ایراد شده است.

کشمکش‌ها بر سر منشا مشروعیت و مقبولیت حکومت اسلامی پس از آنکه برخی احزاب و مراجع تقلید شیعه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران را نپذیرفته و خواستار ابطال نتیجه آن شدند، بالا گرفته است.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی و هواداران آنها به همراه احزاب اصلاح‌طلب و برخی مراجع تقلید شیعه، نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را که به تائید آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز رسیده، نامشروع می‌دانند.

آیت‌الله حسینعلی منتظری، آیت‌الله یوسف صانعی، آیت‌الله علی‌محمد دستغیب و آیت‌الله اسد‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعه هستند که به نسبت به عواقب تائید نتیجه این انتخابات و متزلزل شدن پایه‌های مشروعیت نظام جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

...آنگاه عاشقان را درخواب سربریدند! دیوارهای سنگی سربرفلک کشیدند! این آسمان ببینید صدها ستاره دارد تادوردست دنیا طوفان ادامه دارد! جاوید نام مردم!"حبیب نی چی"1358

-- بدون نام ، Aug 31, 2009

پدر من! عزیز من! اصلا ولایت مشروعیت ندارد!
مگر ما در عصر حجر هستیم؟ ظاهراً برخی‌ از این آقایان که صحبت از تکثر و دموکراسی میکنند منظورشان تکثر در نحوهٔ تفسیر حکومت آخوند و ملاست. ملت اگر بحث سر این چیز است که پس چرا کتک و شکنجه و جان عزیز را باید بدهیم؟؟
اصل قضیه مورد اشکال است. باید حکومت سکولار داشت تا دچار این قبیل مزخرفات نباشیم.

-- عالمی‌ ، Aug 31, 2009

مي فرمايد در تاريخ شيعه كسب قدرت با زور گزارش نشده است. خود جنگ حسين كه ديگر زورگويي بود. خلافتي را كه برادر فروخته بود او باز مي خواست. غير از اين اصلا محمد بي غزوه قابل حرف است؟ زير لااله ال الله هميشه نقش شمشير است. اين ها ديگر از اين طرف افتاده اند. ايات انتقام از ياد برده اند.

-- بدون نام ، Aug 31, 2009

ملت ایران به هیچ وجه و تحت هیچ گونه شرایطی احتیاج به ولی فقیه و ولایت ندارد که مشروعیت و مقبولیت آن با انتخاب صحیح و آزادانه مردم محقق شود. شیوه اداره ولایتی متعلق به جوامع قبیله ای است که صدها سال پیش در قبرستان تاریخ دفن شده است. مردم دنیای امروز در عصر دیجیتال زندگی می کنند. البته ما متوجه هستیم و درک می کنیم که آگاهی شما و سران حکومت اسلامی در این مورد بسیار اندک است. و برای همین است که حکومتگران اسلامی قادر به درک اکثر جوانان ایرانی که حدود ٦٥% این کشور را تشکیل می دهند، نیستند و تصمیم به کشتار و نابودی آنها را گرفته اند! چه خیال باطلی! این سران ...نظام اسلامی به جنگ نیروی عظیم تجربه تاریخ که با ارابه اطلاعاتی و دستگاه های پیشرفته دیجیتالی مجهز است رفته اند، آنهم با دوازه تا آیه و نقل قول وحدیث و عاشورا و تاسوعا و روضه خوانی و عوام فریبی. مسلم است که در زیر چرخهای این ارابه عظیم تکه و پاره خواهند شد.
.....

-- Maflokane Nezame Eslami ، Aug 31, 2009

با این که آقای منتظری حقاً از معدود معممین قابل احترام و با وجهه ای مردمی هستند، اما خوب به یاد دارم چگونه خود ایشان همان اوایل در دفاع از نظریه ولایت فقیه مثالی می زدند که نقل به مضمون آن چنین است: گله چوپون لازم داره اونوقت مردم رهبر لازم ندارند؟

-- خوش حافظه ، Sep 1, 2009

i agree alemi,actually we have to leave islamic republic for Iran Republic other wise this cycle of dictatorship will round

-- pooya ، Sep 1, 2009

جای بسی خوشوقتی است که در مسیر تحول خواهی و دموکراسی طلبی ملت ایران نظریه پردازان و مبدعان ولایت فقیه نیز با این حرکت همسو شده اند و نظریات جدید اراپه می دهند. این مباحث تپوریک باعث تقویت حرکت مردم ایران خواهد شد، گرچه در اصل مبحث ولایت و پذیرش آن مناقشه وجود داشته باشد. مباحث نظری آیت الله منتظری می تواند بسیار کارساز باشد.

-- رضا ، Sep 1, 2009

آقای منتظری سلام! آقای محترم بنده به شما احترام می گذارم ولی شما هم به بنده احترام بگذارید! شما چه کاره غاید که برای ما ولایت تعیین می کنید! آقا ما ولایت نمی خواهیم مگر زور است؟؟
ولایت امیر المومنین که از همه خوب تر بود خود آقا اینهمه خوانخوار و خونریز بود، سر آن هزارن نفر ی را که برید را بیاد آورید. حالا اینها که دیگر به مراتب از او هم بدترند.

-- یاران از تهران ، Sep 1, 2009

اتفاقاً این که بشر را به گوسپند تشبیه کرده و برایش چوپان بخواهیم نظریه درستی است منتهی اگر انسان چوپان چارپایان است، آنگاه خدا باید چوپان انسان باشد نه یک انسان خاص و خاندان وی به نمایندگی از خدایی ندیده چوپان بقیه باشد.

اگر خدایی وجود دارد و جضور خود را بالفعل بر آدمیان آشکار کند (که حتماً هم باید بتواند این کار را بکند چون به گفته ی قرآن او بر همه چیز توانا است!) من اولین کسی خواهم بود که بره-وار و با میل تمام و در کمال بندگی حضرتش را به چوپانی خود بپذیرم!

اما اگر این انسانهای ناقص العقلی که حتی توانایی درست حرف زدن و منطق آوردن را ندارند مدعی چوپانی من هستند، در آنصورت وای بر من که چوپانم از نظر فکری از خودم پایین تر است!

-- بشردوست ، Sep 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)