تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بی‌خبری از وضعیت بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر

خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) از بازداشت تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی روز گذشته تهران خبر داده‌است.

بنا به این گزارش تعدادی از خانواده‌های دستگیرشدگان، شب گذشته در مقابل کلانتری ۱۴۸ انقلاب و کمیته پی‌گیری وزارت اطلاعات واقع در چهارراه ولیعصر خواهان پاسخگویی مسئولان بودند.

روز گذشته، همزمان با دهمین سالگرد حادثه هجدهم تیر، تهران شاهد تجمعات پراکنده معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، در نقاط مختلف شهر بود.

بنا به گفته خانواده‌ها، تمام دستگیرشدگان تا ساعت نخستین بامداد امروز، نوزدهم تیرماه در بازداشتگاه پلیس امنیت تهران بوده‌اند و پس از آن به کلانتری شاپور انتقال داده شده‌اند.

مسئولان کلانتری شاپور نیز در پاسخ به پی‌گیری خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که تمامی بازداشت‌شدگان تجمع دیروز را به زندان اوین تحویل داده‌اند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ، تعداد بازداشت‌شدگان روز گذشته را «بسیار اندک و انگشت‌شمار» اعلام کرده‌است.

سرتیپ عزیزالله رجب‌زاده، به خبرگزاری مهر گفته‌است که این افراد «اقدام به تحریک مردم برای تخریب اموال عمومی و سردادن شعار» کرده بودند.

وی با تأئید استفاده از گاز اشک‌آور، گفته‌است: «در این تجمع یک مورد استفاده از گاز اشک‌آور گزارش شد که بلافاصله دستور داده شد پلیس برای پراکنده کردن تعداد اندکی از معترضین، دیگر از این تجهیزات استفاده نکند.»

یک شاهد عینی به زمانه گفته‌است که حداقل دو مینی‌بوس و دو اتومبیل ون را که در حال انتقال بازداشت‌شدگان بوده‌اند، دیده ‌است.

یک شاهد عینی از بازداشت گسترده تجمع‌کنندگان اصفهانی در روز گذشته خبر داده‌است

بنا به گزارش‌های رسیده از تهران نیروهای انتظامی بسیاری از افرادی را که در تجمع شرکت نداشتند و در اطراف محل تجمع در حال عبور و مرور بوده‌اند نیز دستگیر کرده‌اند. گفته می‌شود این گونه بازداشت‌ها از سوی لباس شخصی‌ها صورت گرفته‌است.

کاوه مظفری، از فعالان جنبش زنان یکی از افرادی است که روز گذشته در خارج از محل تجمعات از سوی نیروهای لباس شخصی بازداشت شد.

به گزارش تارنمای تغییر برای برابری، وی که قصد داشت مادر همسرش را به بیمارستان برساند، پس از شناسایی از سوی یکی از لباس شخصی‌ها، در نزدیکی منزلش دستگیر شد.

به گفته خانواده آقای مظفری، ماموران امنیتی او را به یکی از اتومبیل‌های ون گشت ارشاد که به منظور انتقال بازداشت‌شده‌های اعتراضات خیابانی در آنجا حضور داشت، منتقل کردند.

کاوه مظفری، از اعضای کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز، روز ۴ تیرماه، پس از ۵۴ روز بازداشت به قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

یک شاهد عینی نیز از بازداشت گسترده تجمع‌کنندگان اصفهانی در روز گذشته خبر داده‌است. به گفته وی در این تجمع نیروهای امنیتی و انتظامی از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل استفاده کرده‌اند.

هجدهم تیرماه سال ۱۳۸۷، تحصن اعتراض‌آمیز دانشجویان کوی دانشگاه تهران در اعتراض به توقیف روزنامه سلام با ورود نیروی انتظامی به این کوی، به خشونت کشیده شد.

تهران و بسیاری از شهرهای ایران پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری شاهد اعتراضات گسترده بود. در جریان ناآرامی‌های یک ماه گذشته به گفته منابع مختلف بیش از ۲۰۰۰ نفر از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، دانشجویان، وکلا، فعالان مدنی و شهروندان عادی شرکت‌کننده در تجمعات اعتراضی بازداشت شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

hanuz melat fek mikonan inja landane ke ba tahasanono in kara aghayun aghab neshini konan tanha ra mobarezeye mosalahanast chon ina harfe hesab halishun nemishe sare hamashuno bayad az tir cheragh bargh avizun kard

-- metal ، Jul 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)