رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ خرداد ۱۳۸۸

موسوی در حضور صدها هزار معترض سیاهپوش

به گزارش پرس‌تی‌وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، ‌امروز صدها هزار تن از معترضان در میدان امام خمینی (توپخانه) تهران تجمع کردند و میرحسین موسوی نیز به همراه همسر خود در میان جمع حضور یافت.

معترضان با راهپیمایی در سکوت از ساعت ۴ بعد از ظهر از میدان توپخانه و به سوی میدان‌های فردوسی و انقلاب حرکت کردند. میرحسین موسوی نیز در ساعت ۶ بعد از ظهر به آنان پیوست. راهپیمایی آرام عصر مطابق آنچه پیش از این در بیانیه ها اعلام شده بود ساعت ۷ شب به پایان رسید.
قصد این هواداران برگزاری یک تجمع آرام در سوگ کشته‌شدگان روزهای اخیر اعلام شد.


تجمع میدان توپخانه

بنا بر این گزارش، میدان توپخانه از مردم لبریز شده و حاضران لباس‌های سیاه و شمع در دست داشتند. میرحسین موسوی نیز بر فراز یک اتوموبیل در حال سخنرانی برای مردم بود. پیش از رسیدن راهپیماهان به میدان فردوسی، تندیس فردوسی در این میدان نیز سبزپوش شده‌بود.
با این تجمع، حرکت‌های اعتراضی وارد ششمین روز خود شد.

پرس‌تی‌وی، شمار مردم حاضر در این میدان و حوالی آن را قابل قیاس با شمار تظاهرکنندگان روز دوشنبه تخمین زد. تظاهرات روز دوشنبه بزرگ‌ترین تظاهرات روزهای اخیر در ایران بوده‌است.

پلاکاردهایی با این مضامین در جمع روز پنج‌شنبه دیده می‌شد: «کشته ندادیم که رأی مهندسی‌شده را قبول کنیم»، «سکوت. آرام باشید.»،‌ «برادرانمان کجا هستند؟»، «چرا برادرانمان را کشتید؟»

از شعارهای دیگر تظاهرکنندگان، این‌ها بود: «رأی سبز من، اسم سیاه تو نبود.»، «ما خس و خاشاک نیستیم، ما ملت ایرانیم.»، «برادر بسیجی، ما هموطن تو هستیم.»، «دروغگو خائن است، خائن ترسوست، ترسو اس‌ام‌اس را قطع می‌کند.»،‌ «صدا و سیما، رسانه ضد ملی» و «آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.»

بنا بر گزارش‌های دریافتی، مردمی که در این تجمع حضور داشتند با فرستادن صلوات به روح پیامبر اسلام و اهل بیت او تجمع خود را آغاز کردند.

بنا بر گزارش این تارنما، این تجمع ‌از ساعت ۴ بعد از ظهر روز پنج‌شنبه آغاز شد و ستاد میرحسین موسوی اعلام کرد «هر تجمع دیگری در هر نقطه از تهران مربوط به حامیان مهندس میرحسین موسوی نیست.»


به گزارش تارنمای کلمه، میرحسین موسوی در سخنرانی خود این جملات را بیان گرده‌است: «ما برای اغتشاش نیامده ایم، "ما برای پاسداشت خون شهدا آمده‌ایم، ما برای پاسداشت نظام هرگونه فداکاری انجام خواهیم داد، ما برای احقاق حقمان آمده‌ایم، ما فقط رای خودمان را میخواهیم.»

به گزارش این تارنما نیز جمعیت حاضر صدها هزار تن بود و بسیاری از خانواده‌ها هم جوانان را همراهی می‌کردند.

وزارت کشور مجوزی برای تظاهرات روز پنج‌شنبه تهران صادر نکرد و خبرنگاران خارجی نیز اجازه حضور و پوشش خبری این تجمع را نداشتند.

پس از راهپیمایی بزرگ روز چهارشنبهٔ هواداران میرحسین موسوی در تهران و به گوش رسیدن فریادهای الله اکبر طی شب گذشته، میرحسین موسوی برای روز پنج‌شنبه فراخوان عمومی برای اجرای مراسم سوگواری داد.

به گزارش قلم‌نیوز، در تظاهرات روز چهارشنبه پلاکاردهایی مبنی بر دعوت به تجمع امروز بعد از ظهر در میدان امام خمینی (توپخانه) تهران به چشم می‌خورد.


میرحسین موسوی، نامزد دوره دهم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، از هوادارانش دعوت کرد تا روز پنج‌شنبه با پوشیدن لباس سیاه به نشانه سوگواری برای کشته‌شدگان حوادث اخیر به مساجد و تکیه‌ها بیایند.

گزارش‌هایی نیز حاکی از حضور هزاران نفر از معترضان در امام‌زاده شاهچراغ شیراز و گروهی نیز در خیابان‌های زاهدان طی روز پنج‌شنبه است.

میرحسین موسوی برای روز پنج‌شنبه فراخوان عمومی اجرای مراسم سوگواری داده‌بود

بنا بر گزارش‌های دریافتی،‌ شعارهای چهارشنبه‌شب که از پشت بام منازل در ایران به گوش می‌رسید از ساعت ۱۰ شب آغاز شد. الله اکبر و «یا حسین، میر حسین» شعارهای اصلی بود که به گوش می‌رسیدند.

حزب اعتماد ملی مهدی کروبی نیز درخواست مجوز تظاهرات تازه در روز شنبه را کرده‌است.

تجمع بسیجیان
هم‌چنین به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از دانشجویان بسیجی پیش از ظهر روز پنج‌شنبه در مقابل دادستانی تهران تجمع کردند.

بنا بر این گزارش، این عده پلاکاردهایی با شعارهای «محاربین و مفسدین فی‌الارض اعدام باید گردند»، و «مرگ بر آشوبگر» در دست داشتند.

این افراد بسیج هم‌چنین شعارهایی چون «مرگ بر ضدولایت فقیه، مرگ بر منافق» سر دادند.


بسیجیان در برابر دادستانی تهران (عکس از مهر)

آقای مسعودی دبیر «انجمن دانشجویان مستقل» در این تجمع میرحسین موسوی، را «مسئول وقایع اخیر» دانست و گفت: «مسبب خون‌های ریخته شده، موسوی است، عجیب است که وی قبل از انتخابات، شعار قانونگرایی می‌داد، اما اکنون حامیانش را به قانون‌شکنی دعوت می‌کند."

خبرگزاری فارس شرکت‌کنندگان در این تجمع را که در میدان ۱۵ خرداد در نزدیکی میدان امام خمینی در حال برگزاری است. «اکثراً از دانشجویان» عنوان کرد.

به گزارش فارس، تجمع‌کنندگان در میدان ۱۵ خرداد «خواستار برخورد قاطع، جدی و انقلابی با عوامل آشوب‌های اخیر تهران» بودند.

این خبرگزاری درباره خواسته دیگر این تجمع‌کنندگان می‌نویسد:
«تجمع‌کنندگان خواستار صدور حکم دستگیری و محاکمه علنی فائزه و مهدی هاشمی (فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی) به جهت ایفای نقش مستقیم در تحریک مردم برای آشوب و اغتشاش و سازماندهی اراذل و اوباش در تخریب اموال عمومی و برهم زدن فضای روانی جامعه هستند.»

کمی پس از اعلام این خبر، خبرگزاری‌ها از ممنوع‌الخروج شدن فائزه و مهدی هاشمی از ایران خبر دادند.

تشییع جنازه یک بسیجی در شهر ری که به نوشته این خبرگزاری «بامداد ۲۵ خرداد توسط اراذل و اوباش مجروح شده و ساعت ۱۵ روز ۱۶ خرداد به شهادت رسید» و برنامه گروهی از «موتورسواران حزب الله» برای حرکت در ساعت ۱۶ روز پنج‌شنبه از میدان ولی عصر به سوی نقاط مختلف شهر تهران از دیگر خبرهای خبرگزاری فارس بود.

«موسوی را تنها نمی‌گذاریم»
مجمع روحانیون مبارز، از احزاب اصلاح‌طلب ایران نیز روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «میرحسین موسوی را تنها نخواهد گذاشت». به گزارش قلم‌نیوز در این بیانیه آمده‌است: «ضمن حفظ هوشیاری و پرهیز از هر عملی که به تشنج بیانجامد و به سرکوب‌گران بهانه دهد مهندس موسوی عزیز را تنها نخواهیم گذاشت.»

در راهپیمایی روز چهارشنبه که در سکوت برگزار شد ده‌ها هزار نفر در حالی که مچ‌بندها و سربندهای سبزرنگ (نشانه حمایت از موسوی) پوشیده بودند در حد فاصل میان میدان هفت تیر تا خیابان ولیعصر تهران راهپیمایی کردند. منابع مختلف شمار راهپیماهیان را از ده‌ها هزار تا نیم میلیون نفر تخمین زده‌اند.

روز چهارشنبه تلویزیون ایران صحنه‌های کوتاهی از این راهپیمایی را نشان داد ولی مقامات ایرانی، خبرنگاران خارجی را از پوشش دادن تظاهرات منع کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که در میان هواداران تیم ملی فوتبال ایران در سئول در داخل و بیرون از ورزشگاه نیز اعتراضات به هواداری از میرحسین موسوی انجام شده‌است. روز چهارشنبه تیم‌های ایران و کره جنوبی در سئول، پایتخت کره جنوبی دیدار رقابتی داشتند.

کاپیتان تیم ایران و برخی از بازیکنان مچ‌بندها و بازوبندهای سبزرنگی به تن داشتند که به دستور مقامات ایرانی در نیمه دوم آن‌ها را از دست و بازو درآوردند.

سرپرست تیم ملی فوتبال ایران در مصاحبه‌های خود این نمادهای سبز را غیر مرتبط با آقای موسوی و «نذر حضرت ابوالفضل (ع)» نامید.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
تحکیم وحدت: هفت دانشجو کشته شده‌اند

نظرهای خوانندگان

در یک سایت به صورت کوتاه خواندم که خامنه یی نماز جمعه فردا را برگزار نمی کند.

-- داریوش ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

با سلام پدر من همین الان از میدان توپخانه تماس گرفت و تایید کرد که محمد رضا شجریان در میان تظاهر کنندگان است. سلام بر شجریان و همه ی هنر مندانی که در این جنبش آزادیخواهی شرکت کرده اند.

-- بدون نام ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

هموطنان شجاع و غیور, درود بی پایان ما بر شما شیر دلان میدان نبرد. بر شما زنان و مردانی که از جان خویش گذشته و در راه احقاق حقوق خود و وطن عزیزمان اینگونه از جان شیرین خود مایه میگذارید. آفرین بر این همه شجاعت و از خود گذشتن.
ای کاش ما را بال و پری بود که دراین لحظات غرور آفرین در کنار شما فریاد «مرگ بر دیکتاتور سر میدادیم» و ای کاش همراهتان بودیم تا اگر زخمی
از نارفیقان برداشتید زیر بازویتان تکیه گاهی باشیم برای آن غرور فخر آفرین تان. درود و سپاس ما بر یکا یک شما که سرداران امروز ما هستید.
دعای خیرما همیشه بدرقه ی راه مقدس شماست. یاران شما ایرانیان مقیم ناگویا, ژاپن

-- بدون نام ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

"میرحسین موسوی نامه محرمانه به ریاست خبرگان رهبری نوشته است" و از آنها خواستار پیگیری و رسیدگی با توجه به وظیفه قانونی آنها براساس قانون اساسی گردیده است. به نظر می رسد رهبر فعلی از مقام ولی فقیه عادل خارج گردیده است و شورای نگهبان و وزارت کشور با آگاهی او اقدام به تقلب نموده اندکه مشروعیت نظام دچار خدشه گردیده است. احتمال برگزاری جلسه فوق العاده خبرگان رهبری در قم به صورت محرمانه با حضور اکثریت اعضاء می رود. در این راستا هواداران رهبر فعلی شروع به حمله به ریاست خبرگان رهبری نموده اند تا مانع تشکیل جلسه گردند.

-- فوری. ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

edameh bedin ta be azadi keshvare azizeman beresim , albatte bedoone koshdar !!!

-- åzra ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

درپی اعتراضات شدید وحضور ایرانیان درمقابل سفارتخانه ها
کاردارایران درجمهوری چک فرار را برقرار ترجیح داد
بطورنامعلوم وناخواسته ویطور غیر منتظره به ایران احظار شده.وجمهوری چک را ترک کرد

-- داوودی ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

سلام امروز در بندر انزلی همه سیاه پوش هستند و تعداد زیادی از مردم در تظاهرات آرام شرکت کردند.

-- A.G ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

درود بر کروبی, که شایسته عنایاتی بیشتر از اینهاست, کروبی شجاع, قاطع, و سازش ناپذیر است.

-- ایرانیان مقیم ناگویا, ژاپن ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

سلام ما ایرانیان مقیم جین هر قدر تلاش کردیم که صدای اعتراض خود را بلند کنیم نشد چین بی بی سی واینترنت را بسته و کنترل کردند. دوستانی که در کشورهای آزادتر هستند بیشتر تلاش کنند ومردم جهان را به همدردی ترغیب کنید

-- s onia ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

سلام
يا حسين ميرحسين
ياعباس مددي كن جوانهاي مارا نجات بده

-- بدون نام ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

خواهش میکنم به اطلاع برسانید که تجمع سوگ در تبریز که قرار بود در ساعت ٦ و مقابل مسجد طوبا شروع شود، بلافاصله و قبل از اینکه تعداد افراد به ٥٠ نفر برسد به شدت و با درگیری و دستگیری ٣ تن از خانمها تشکیل نشده متفرق شد.تعداد مامورین انتظامی و لباس شخصی حداقل ٤ برابر افراد حاضر بود. در جواب اینکه چرا در تهران تجمعات آرام بدون دخالت پلیس انجام میشود پاسخ شنیدیم که اینجا تبریز است، ما مثل پلیس تهران بیعار نیستیم.

-- المیرا ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

امروز میر حسین به همراه همسرش خانم رهنورد در میان سوگواران حاضر شدند و بر روی وانت برای حامیانشان دست تکان دادند و مردم هم با شعار یا حسین ، میر حسین او را بدرقه کردند . تا همین الان اگر چه موتور سواران حزب الله همه خیابان ها را پر کرده اند اما درگیری ایحاد نشده است . سوگواران با روشن کردن شمع یاد شهیدان جمهوریت را پاس داشتند.

-- بدون نام ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

هديه از امل
شعارهاى ما جوانان ايرانى
آن خس و خاشاک تویی / دشمن اين خاک تویی
اميد ايران منم/ دشمن ايران توئى
شور منم نور منم / عاشق رنجبر منم
زور تویی کور تویی / هاله‌ی بی‌نور تویی
دلیر بی‌باک منم / مالک این خاک منم

-- بدون نام ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

خدایا شکر که ملت ما سرانجام متحد شدند، بار خدیا به حق محمد (ص) و آل محمد یاریشان ده . همه بگویند آمین یا رب العالمین

-- farshid ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

شرمنده ولی تیتر خبرتونو درست کنین ... صدها هزار سیاه پوش در میدان توپخانه ... من خودم به شخصه اونجا بودم از میدان توپخانه تا میدان فردوسی آدم وایساده بود... در ضمن نباید فراموش کرد که موحطه خود میدان حداقل به اندازه ی استادیوم 100 هزار نفری آزادی هست ... به هر جهت من عکساشو توی facebook و youtube می زارم ... خواستین برین بردارین ...

-- sarmast ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

خس و خاشاک اینان

دشمن این خاک اینان

-- FH ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

چه می توان کرد؟

بی شک سرنوشت ایران در قرن بیست و یکم با این جنبش مردمی گره خورده است.جنبشی مدنی و مسالمت آمیز که می خواهد همه برای ساختن ایرانی آباد و آزاد به رفتارهای دمکراتیک تمکین کنند.

کنار گذاشتن تدریجی اندیشه و خردگرایی و بجای آن حاکمیت بیشتر جریانات خردگریز و زورگو، مردم را به خیابان ها ریخته است.

دنیا با دقت ما را تماشا می کند و با ما همدلی می کند. رهبران دنیای پیشرفته تاکنون نتایج این انتخابات را نپذیرفته اند، که این پیروزی بزرگی برای این جنبش است.

جوانان در تمامی صحنه ها حضوری پرشور، عقلانی، و تعیین کننده دارند- تا جایی که رهبران را به دنبال خود بسوی آینده ای درخشان می کشانند.

بدون شک درگیری پنهان قدرت بر سر آینده نهاد ولایت فقیه بزرگترین تهدید برای این جنبش است.

تعداد اندکی که توهم ایجاد حکومت اسلامی یا خلافت را دارند، باید بدانند که بی تردید این مردم و این جوانان زیر بار آن نخواهند رفت. تلاش های آن ها در این جهت جز عقب انداختن بیشتر کشور از کاروان پیشرفت و تمدن بشری حاصلی نخواهد داشت.

شایسته است آقای خامنه ای تسلیم چنین جریاناتی نشود که در این صورت ملت ایران بیشتر پذیرای ایشان خواهد بود.

برای برون رفت از این بحران ملی ، آقای احمدی نژاد خود داوطلبانه خواستار تجدید انتخابات شود. در این صورت همه برنده خواهند بود:

خود آقای احمدی نژاد برنده اول خواهد بود- بخاطر این که حساب مردم را از رقبای انتخاباتی اش جدا کرده و چون یک قهرمان ملی، در این لحظات سخت تاریخی، مصالح عالیه ملت برایش در الویت است نه شخص خودش.

دراین صورت تنگنای تایید زودرس نتایج انتخابات از روی رهبر هم برداشته خواهد شد.

نامزدهای دیگر هم که غیر از برگزاری دوباره انتخابات خواسته دیگری ندارند.

-- آرش ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

این بسیجیان پول و در یوزگان دربار زهاک ماردوش از شمار اندک خود شمسار نیستند؟ . تا دیر نشده به دامان میهن باز گردید و به هم میهنان آ زادی خواه بپیوندید .ملت شما را خواهد بخشید و دادگاهای دادگستر گناهان شمارا دادگری خواهد کرد.

-- جهانگیر آرشید ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

سلام به تمام آزادی خواهان جهان و مخصوصا ایران بنا به اخبارهای رسیده گمان میرود رهبر بی عدالت جمهوری اسلامی خلع و این خبر به زودی اعلام می گردد .
برای پیروزی تلاش کنیم

-- ایران آزاد ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

هواداران موسوی چند روز است که سایت های حامی احمدی نژاد رو با ابزار مختلف ترور اینترنتی می کنند .
قدر نگرفته این کارها را می کنند وای به روزی که قدرت را در دست بگیرند !

-- احسان ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

ایا به همین زودی ازیادمان رفت که خاتمی ٨ سال ما را به بازی گرفت که نظام را حفظ کند؟؟؟ مو سوی دست پرورده و نوچه خاتمی است و تمام هدفش حفظ نظام است و باقی فقط حرف است و شعار ونمایش در دنباله ٣٠ سال قبل حرف و شعار ونمایش. بطور مثال اقای موسوی کوچکترین اشاره ای به اینکه مقامات نظام باید مسئولین کشته شدگان چند روز قبل وحمله به کوی دانشگاه را دستگیر و محاکمه کنند را نمی گوید. حتی اگر یک جوان هم کشته باشد مثل این است که ملتی از بین رفته باشد. ایشان در مورد چگونگی کشته شدن هزران نفر در زمان نخست وزیری خود هم سکوت کرده و می کنند. سیاه پوشیدن و شمع بازی بخش دیگری است از نمایش. متاسفانه ما ملت خواب آلود و برده احساسات که دوباره بعد ازسی سال بیدار شده ایم با داشتن هم چنین چوپانی بزودی به رختخوا ب باز خواهیم گشت واگر نه بنده اسم و رسمی بر گزیده و دیگر بی نام نخواهم بود.

-- بدون نام ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

خداوند حافظ شما باشد

-- بدون نام ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

دوباره می سازمت وطن..اگرچه با خشت جان خویش....
یک یا حسین تا میر حسین...
به امید زنده شدن رای سبزمون..........

-- ... ، Jun 18, 2009 در ساعت 03:54 PM

این لینک http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=52292 از وب سایت tabnak.ir هست با عنوان همسر شهید رجایی دستگیر شد . ولی حالا از خروجی این سایت حذف شده. .

-- بدون نام ، Jun 19, 2009 در ساعت 03:54 PM

نذر ابوالفضل... کی باور میکنه؟

-- امین ، Jun 19, 2009 در ساعت 03:54 PM

با توجه بپشتيبانی مردم از اصلاح طلبان و شرکت همه جانبه آنها در انتخابات، چنانچه توافقهای پشت پرده ای در مورد کودتاي انتخاباتي صورت بگيرد و خواسته های مردم تاديده گرفته شود، اصلاح طلبان از تاريخ ايران محو خواهند شد.

-- بدون نام ، Jun 19, 2009 در ساعت 03:54 PM

با توجه بپشتيبانی مردم از اصلاح طلبان و شرکت همه جانبه آنها در انتخابات، چنانچه توافقهای پشت پرده ای صورت بگيرد و خواسته های مردم تاديده گرفته شود، اصلاح طلبان از تاريخ ايران محو خواهند شد.

-- Amir ، Jun 19, 2009 در ساعت 03:54 PM