رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ خرداد ۱۳۸۸

آلن رنه پس از ۲۹ سال در جشنواره کن

آلن رنه سینماگر بزرگ فرانسوی امسال با فیلم «علف وحشی» در جشنواره کن شرکت کرده ‌است و با سینماگران جوانی که برخی از آن‌ها سینما را با فیلم‌های او کشف کرده‌اند، برای دریافت نخل طلا به رقابت برخاسته‌ است.

«علف وحشی» ملودرامی طنزآمیز در باره مرد مسنی است که بعد از پیدا کردن کیف یک زن در پارکینگ یک فروشگاه عاشق آن زن می‌شود و با سماجت بسیاری تلاش می‌کند که توجه زن را جلب کند. زن بعد از مدتی بی‌اعتنایی سرانجام تسلیم سماجت‌های مرد می‌شود.

«علف وحشی» فیلم کوچکی است از سینماگری بزرگ که با قواعد کلاسیک سینما ساخته شده و در آن عشق رنه به سینمای کلاسیک را می‌توان کاملاً حس کرد.

استفاده از جلوه‌های خاص تصویری مانند ظهور و خروج عنبیه‌ای (آیریس) و برهم‌نمایی برای اتصال نماها و سکانس‌ها، نشانه دلبستگی رنه به فرم‌های قدیمی سینماست و ظاهر شدن کلمه پایان در آخر فیلم که نوستالژی شدید رنه را به سینمای گذشته نشان می‌دهد؛ سینمایی که به اعتقاد رنه دیگر نشانی از آن امروز باقی نمانده‌ است.

آلن رنه این اظهارات را روز گذشته در نشست رسانه‌ای پس از نمایش فیلم «علف‌های وحشی» مطرح کرد.


آلن رنه (Alain Resnais) و بازیگرانش، عکس از زمانه، پرویز جاهد

آلن رنه نخستین بار با فیلم مستند سیاه‌وسفید درخشان «شب و مه» در باره اتاق‌های گاز نازی‌ها در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۵۵ در کن شرکت کرد که خارج از مسابقه به نمایش درآمد.

فیلم «هیروشیما عشق من» رنه در سال ۱۹۵۹ جایزه نخل طلا را به دست آورد و فیلم «عموی آمریکایی من» او در سال ۱۹۸۰ برنده جایزه ویژه هیئت داوران شد.

فیلم جدید رنه در باره همه امیال سرکش، وحشی، ضد و نقیض و عجیب و غریبی است که در درون انسان نفس می‌کشد و گاهی به شکل غیر منتظره‌ای طغیان می‌کند و همه ملاحظات رسمی و اخلاقی متعارف را زیرپا می‌گذارد.

فیلم، باوجود درون‌مایه کمدی و طنزآمیز آن، لحن تلخ و اندوهباری دارد و تنهایی و خستگی و بطالت زندگی شخصیت اصلی را باوجود داشتن زندگی به ظاهر مرفه به نمایش می‌گذارد.

Share

نظرهای خوانندگان

با اینکه من خیلی جوانتر از آلن رنه هستم... شاید به همان اندازه دچار نوستالژیا ی سینمای قدیم شده ام... همین چند وقت پیش فیلم "تابستان گذشته در مرین باد" را دیدم... افسوس سینما دیگر آن کارکرد کلاسیک خودش را به عنوان یک رسانه ی مستقل از دست داده است...

-- بهادر ، May 22, 2009 در ساعت 11:00 AM