رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ فروردین ۱۳۸۸
سخنگوی شورای نگهبان:

«نامزدی زنان در انتخابات منعی ندارد»

عباسعلی کدخدایی می‌گوید که منعی برای نامزدی زنان در انتخابات ریاست جمهوری ایران وجود ندارد.

آقای کدخدایی امروز شنبه در پاسخ به پرسشی درباره موضع شورای نگهبان در خصوص نامزدی زن‌ها در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «شورای نگهبان هیچ‌گاه رجل سیاسی را تفسیر نکرده و هر چه تا کنون مطرح شده، صرفا از سوی نشریات و نهادهای حقوقی بوده است.»

به گزارش ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان افزود: «هیچ تغییری ایجاد نشده و رویه شورای نگهبان مثل سابق است، در گذشته نیز بانوان ثبت نام می‌کردند و هیچ منع قانونی برای ثبت نام وجود ندارد.»

اظهارات آقای کدخدایی در حالی بیان می‌شود که اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که نامزد‌های ریاست جمهوری باید از «رجال مذهبی و سیاسی» باشند.


در خصوص این اصل تفسیر‌های گوناگون شده است، اما شورای نگهبان که مفسر قانون اساسی در جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، دراین باره اظهارنظری نکرده است.

به گفته آقای کدخدایی، علت رد صلاحیت برخی نامزد‌های زن در انتخابات گذشته ریاست جمهوری «به خاطر نداشتن صلاحیت عمومی بوده است» و «قانون خاصی هم نسبت به ثبت نام و بررسی صلاحیت بانوان وجود ندارد.»

در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری ایران که ۲۷ خرداد سال ۱۳۸۴ برگزار شد، ۹۳ زن نامزد بودند که صلاحیت تمامی آنها از سوی شورای نگهبان رد شد.

کمیته صیانت از آراء خلاف قانون است
آقای کدخدایی در این نشست خبری همچنین تشکیل کمیته صیانت از آراء در انتخابات ریاست جمهوری آینده را خلاف قانون اعلام کرد.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان «تشکیل هر نهاد جدید باید از تصویب قانون بگذرد و گرنه خلاف قانون خواهد بود.»

این در حالی است که علیرضا بهشتی، عضو شورای راهبردی ستاد میرحسین موسوی پیش‌تر اعلام کرده بود که این کمیته هفته آینده در ستاد آقای موسوی تشکیل خواهد شد.

تشکیل این کمیته برای نخستین‌‌بار سال گذشته از سوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی مطرح شده بود.

Share


در همین رابطه:
«شورای نگهبان در انتخابات بی‌طرف است»

نظرهای خوانندگان

باشه پس اجازه بدین الهه کولایی نامزد بشه!

-- ناشناس ، Apr 11, 2009 در ساعت 07:18 PM

این صورت پر از دغلکاری و ریا و دروغ است.

-- فرهاد ، Apr 11, 2009 در ساعت 07:18 PM

ثبت نام زنان بله--تایید حتی یکی از انان هرگز!! اقای کدخدایی با مکر مخصوصی که انرا از دو رهبری که تصاویرانها رادر بالای سر خود اویزان کرده سخنان خود را به ما مردم در بند میخوراند و دروغ هم نمی گوید البته به حساب خودش.

-- بدون نام ، Apr 12, 2009 در ساعت 07:18 PM

زن در مملکت یعنی هج هج (هیچ) ٥٠% پر در ج. اسلامی ازاد ترین کشور شهنی ارزانی

-- ارزانی ، Apr 12, 2009 در ساعت 07:18 PM

این حاج عباسعلی هم ما را گرفته، اینها پنج عدد رئیس جمهور دارند که هر وقت موقع انتخابات شد به بحث و جدل های الکی برای فریب مردم می پردازند. حدود ٣٠٠ عدد هم با انتخاب اینها وارد مجلس می شوند. بعد می گویند، شورای نگهبان بی طرف است! خودتی کدخدایی!
کدخدا ده بالایی،

-- Dehe Bala ، Apr 12, 2009 در ساعت 07:18 PM

نامزدی زنان در انتخابات معنی ندارد !

-- hello ، Apr 12, 2009 در ساعت 07:18 PM

از یک سو قانون چند همسری و هرچه توانستی صیغه بدون اجازه همسر به مجلس منتصب ج ا میبرند واز سوی دیگر برای نمایش زنان در برابر دور بین رسانه های فرا مرزی در روز انتصابات به انها میگو یند شما نامزد شوید اما تائید شما با اخوند هفت خط و ضد حقو ق زن است .برای درک بهتر به فهرست زنان زندانی وسنگسار واعدام شده و...نگاه باید کرد

-- بهنام ، Apr 13, 2009 در ساعت 07:18 PM